Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F30 eller 760 eller någon annan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Intresset för fotografering har sjunkit för mig och jag funderar på att sälja min Powershot A710 IS och istället köpa en peka-och-klicka kamera att ha med och fota kompisarna och så. Olympus µ 760 verkar vara en riktigt trevlig kamera och att den är väderskyddad är ju inte heller helt fel. En annan kamera jag kikat lite på i samma prisklass (2000:-, vilket jag hoppas kunna sälja min kamera för om det blir aktuellt) är Fujifilm Finepix F30. Den verkar ha riktigt bra bildkvalitet för att vara en kompaktkamera och verkar ha lite roliga funktioner iaf. Nackdelen är att den inte är väderskyddad och jag vet inte hur lätt den slinker ner i byxfickan. µ 760 tycker jag verkade vara ganska smidig att få ner.

Någon som har lite åsikter om vilken kamera som verkar vara bäst i den här prisklassen? Vet någon hur snabba dessa kameror är och hur mycket stryk de tål? Speciellt hur mycket F30 tål, 760 tål en hel del om jag förståt det rätt. Andra tips på kameror än dessa två välkomnas!
 
Nikon CoolPix L12 fick jag precis syn på. Precis som µ 760 har den bildstabilisering! Nu blev det ändå svårare att välja...
 
Panasonic?

Curium skrev:
Nikon CoolPix L12 fick jag precis syn på. Precis som µ 760 har den bildstabilisering! Nu blev det ändå svårare att välja...

Även om det är Sony som är marknadsledande beträffande kompakter i dagsläget, så är jag personligen svag för de i mina ögon tekniskt mer intressanta alternativen från Panasonic, som ju också har tysk-designad optik.

Även Fuji med en större sensor är intressant, men de saknar för tillfället optisk/mekanisk stabilisering.
 
Enda felet är att varken sony eller panasonic har vettiga kameror i den prisklassen jag letar kameror i, dvs ~2000:-
 
Stöttåliga kompakter har jag tyvärr ingen koll på.. men när det handlar om bildkvalité så är
Fuji F30 utan tvekan bästa köpet...

Den kan återge fruktansvärt mycket detaljer, mycket tack vare att det inte är 10 megpix som kameran får brusreducera/smeta ut.
Titta gärna på testbilderna på Cyberphoto och jämför med tex Canon eller Nikons bästa kompakter.. skillnaden är som dag o natt, Fuji ger bilder som ser ut som fotografi, de andra ser ut som oljemålningar, då snackar jag i 100% alltså..

En liten tanke:

När ska folk förstå att allt över 7 megapix på en kompakt ger sämre bildkvalité?

När ska folk förstå att de ska kräva större sensorer istället för mer megapixel?!

Haha, shit, tror nog att det är vad som ska stå på min gravsten faktiskt :D
 
Danlo skrev:
Stöttåliga kompakter har jag tyvärr ingen koll på.. men när det handlar om bildkvalité så är
Fuji F30 utan tvekan bästa köpet...

Danlo skrev:
Den kan återge fruktansvärt mycket detaljer, mycket tack vare att det inte är 10 megpix som kameran får brusreducera/smeta ut.
Titta gärna på testbilderna på Cyberphoto och jämför med tex Canon eller Nikons bästa kompakter.. skillnaden är som dag o natt, Fuji ger bilder som ser ut som fotografi, de andra ser ut som oljemålningar, då snackar jag i 100% alltså..
Jo jag har sett de bilderna och just därför väljar jag mellan de två kamerorna. F30 pga bildkvaliten och 760 pga lite mer stöttålig och väderskyddad (enligt tester ska Olympus väderskyddade saker tåla ett dop i sjön utan att ta stryk). Är ute på hajker och ute och grillar och så lite då och då och då kan det ju vara bra att ha en kamera som klarar av att bli överraskad utav ett regnoväder. Och fotograferar man ändå bara kompisarna och så behöver man kanske inte världens bästa bildkvalitet...

En liten tanke:

När ska folk förstå att allt över 7 megapix på en kompakt ger sämre bildkvalité?
Hehe, jag sorterar alltid bort allt ovanför 7 megapixel (760 och F30 ligger båda på 7 megapixel). Vill inte ha en brusig 10 megapixelkamera!

När ska folk förstå att de ska kräva större sensorer istället för mer megapixel?!

Tja, fler pixlar är ju lättare för "normal konsumenterna" att förstå och därför blir det där man fastnar. Plus att det inte direkt står i annonserna "Nya 234, nu med 1/1.8" censor"... :(

F30 använder ju just stor censor och få pixlar, 1/1,7" och 7.1 megapixlar, vilket ger grymt bra bildkvalitet för att vara en billig kompakt. Felet är att den inte är väderskyddad och saknar bildstabilisering...
 
Jo det har den, skrev fel...

Kollade på testbilderna på Cyberphoto igen nu. ISO 800 går ju faktiskt att använda om man bara ska ha den och fota kompisarna! Då är det bara det att den inte är väderskyddad annars väger kamerorna lika. Får leta upp en återförsäljare och fråga hur tålig den är...
 
Tydligen är det så att F30 KAN ge hur bra bilder som helst om man använder de manuella inställningarna men det vill jag ju inte. Det lutar åt 760 just nu. Jag kör på magkänslan, hehe.
 
En stor fördel F30 har är den ljusstarka gluggen. F30 ligger på 2,8-5,0 och 760 på 3,4-5,7. Hur blir skillnaden rent praktiskt egentligen? Att 760 ständigt behöver ett steg längre exponeringstid?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.