ANNONS
Annons

UV eller Skylightfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasPlz

Medlem
nu är jag måttligt förvirrad?!

om jag ska ha något utav det, vad ska jag välja då??
har läst lite om det men känner mig osäker för jag fattar inte redigt skillnaden.

så då tar jag och hoppas på något vettigt svar här :p

tack på förhand // Mattias

Det beror på vad du vill åstakomma! Om du vill ha ett skydd för frontlinsen så kan du använda vilket som. Ta det billigaste. Om du vill filtrera bort UV ljus så behöver du inte tänka på det för digitalkamera. Skylight filtreras bort av digitalkameran men kan vara bra vid fotografering med film, det samma gäller för UV. Jag föredrar dock att fotografera helt utan filter så att man får så bra bilder som möjligt med sitt objektiv. Om det hade varit bra att ha ett filter framför linsen så hade det suttit där i original på det dyra objektiven. Det kan vara bra att ha ett billigt skyddsglas framför linsen om man fotar macro. men om man är försiktig så behövs det inte.

Kör du digitalt och använder automatisk vitbalans så ska du ha ett UV-filter. Den automatiska vitbalansen kompenserar bort den varmare tonen som skylight ger. Enda eftekten med UV är att skydda optiken.
//Leif

Maxieboy skrev:
Om det hade varit bra att ha ett filter framför linsen så hade det suttit där i original på det dyra objektiven.
Det gör det också på en del supertelen. De har ett plant glas längst fram. Jag gissar att det är billigare att byta det än att byta en slipad lins. Det plana glaset tar man förstås hänsyn till när man beräknar objektivets konstruktion.

När man monterar ett UV- (eller Skylight-)filter på ett "vanligt" objektiv så ändrar man alltså objektivkonstruktionen lite grann, så det är viktigt att filtret är gjort av bra glas och är i övrigt av god kvalitet. För bästa bildkvalitet ska man nog helst inte använda filter alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar