Annons

LEICA D SUMMILUX 25mm/F1.4 ASPH.

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Här är bilder tagna med L-X025E, från en japansk websida. De kameror som använts är både Panasonic's egen DMC-L1 samt Olympus nya E-410. Priset varierar som synes beroende på vartifrån man handlar. Kan dock tänka mig att tillgången är begränsad i början. Det ska bli intressant att höra användarnas erfarenheter av detta ljusstarka objektiv.

Försökte beställa detta från Panasonics tyska handelssida, men tyvärr levererar de inte till Sverige. Panasonics engelska hemsida hade inte objektivet listat. Foto Koch i Tyskland går att handla från, om inte man väljer att handla från de svenska leverantörerna Scandinavian Photo eller Cyberphoto förstås.

Ref:
 
I jämförelse med Leica M50/1.4 är det en kloss.
Bilderna ser okey ut, men lite mer än 500 px krävs för att avgöra vad objektivet kan prestera.

Har du beställt ett 25/1.4 än?
 
Summilux-ljus eller antiskak-hus?

Jag var faktiskt på väg att handla från tyska Panasonics webshop, hade det gått så hade jag slagit till då. I så fall, hade jag även accepterat en eventuell leveranstid. När inte det gick, så funderade jag ett tag på att istället handla över eBay, se ref nedan om någon annan är intresserad.

Men nu mot sommaren när det är som ljusast så intalar jag mig istället, att jag kanske inte behöver en Summilux just nu, utan att hellre prioritera ett nytt och lättare kamerahus. Jag skulle även vilja veta lite mera om dessa nya produkter, innan jag eventuellt handlar någon av dessa. T.ex. ett E-510 ser nu ut att komma till Sverige efter midsommar.

Jag tror dock på kombinationen med "ett litet hus och en stor glugg", dels för att samla in fotonerna bättre till sensorn, men även för möjligheten att bättre kunna isolera foto-objekten. Jag har dock inte slutligen bestämt ordningsföljden ännu på den investeringen.

Ref:
 
Panasonic Leica D Summilux 25mm f/1.4 ASPH.

Amerikanska Popular Photography, med ambitioner att testa även objektiv, har nu tittat närmare på Leica D Summmilux 25mm f/1.4 ASPH.

Testresultaten visar att objektivet presterar mycket bra redan på full öppning, vilket ju är en nödvändighet, om man nu av någon anledning skaffar ett sådant ljusstarkt objektiv.

Tio testfoton visar även dess karakteristika med sitt korta skärpedjup, f.ö. det kortaste som går att få vid icke-makro, med ett normalobjektiv för Four Thirds.

Så här skriver PopPhoto i sin sammanfattning:
With this level of sharpness, speed, and distortion control, this lens will be scooped up by Olympus as well as Panasonic shooters. With its Leica-like pricing, however, those who can live with the compromised distortion may opt to save $371 with the Sigma 30mm.

Ref:
 
Är det dax att handla snart? Eller går E3:an före...

Antar att du även funderat på Sigmas fasta 30/1.4 och 24/1.8.
 
prioritet: E-3

henq skrev:
Är det dax att handla snart? Eller går E3:an före...

Antar att du även funderat på Sigmas fasta 30/1.4 och 24/1.8.

Även om min snart tre år gamla E-300 fortfarande är en favorit, så prioriterar jag ett nytt kamerahus med anti-skak före något annat. Lite avis på er med E-510, när jag ser hur ni kan nyttja zoomarna handhållna med så långa exponeringstider!

Nya E-3 ska ju få en känslighet på AF, som är åtminstone ett helt bländarsteg bättre än allt annat på marknaden, ner till -2EV, om man får tro den läckta specen.

Jo, de två Sigma-gluggarna är alternativ till Leica D, som PopPhoto skriver, men även om kanske 30'an under vissa omständigheter ger en bättre bokeh än Leica D Summiluxen, så har den senares designprioritering varit kantskärpa, frihet från distorsion och färgrenhet redan vid full bländaröppning, vilket tydligt framgår av PopPhotos test.

Lite synd kanske att Panasonic inte hade XS-teknologin för AF tillgänglig när detta objektiv konstruerades. Sigma's 30mm har ju HSM drift för AF, men Sigman ger å andra sidan en snävare bildvinkel, 40º mot 47º för Summiluxen.
 
1.4 är fint, jag tänker främst för folk inomhus. Där blir det något djupare DOF:et för 4/3 en fördel också. Någon som jämfört mot APS-C?

Frågan är hur viktig kantskärpan är på en sån glugg. För porträtt kanske det inte spelar nån roll i många fall. Men man vill ju kunna använda gluggen helt öppen, förlorar poängen annars.

24/1.8 är jag lite sugen på p g a att den dels är nära småbilds-50mm + att den kan fokusera nära (18cm, 1:2.7) + ljusstark. Saknar HSM dock.

30/1.4 har 40cm, 1:10.4.

Det är inga pannkaksobjektiv direkt, de är tre rejäla klumpar.

För mig ligger nya 50-200, 12-60 och antagligen nya FL36R före en normalglugg. Sen när jag köper E3 är det väl dax att sälja av E-510 med kitgluggarna...
 
OT - pannkakor & 4x telen

henq skrev:
Det är inga pannkaksobjektiv direkt, de är tre rejäla klumpar.
Apropå pannkakor, det skulle gå med brännvidder över 35mm. Varför inte en manuellt fokuserande liten mekanisk glugg på knappt 40mm, samt med elektriska kontakter, så att focus confirmation indicator lyses upp. Men det skulle kräva en sökarskiva med snittbild och mikroprismor från KatzEye förstås. Det skulle göra en E-400 liten i fält.

Alternativt såsom med nya Panasonic DMC-L10, som ju har kontrastfokusmetod i LiveView. Det finns nog utrymme för nya intressanta konstruktioner inom en nära framtid. Kanske redan till PMA2008?

henq skrev:
För mig ligger nya 50-200, 12-60 och antagligen nya FL36R före en normalglugg.
50-200 eller 70-300?
4x telezoomen är en av de ursprungliga hörnpelarna i 4/3-systemet. Ett mycket universellt objektiv som nu blir bättre med SWD (Supersonic Wave Drive) AF och förbättrad colour blur properties.

Optiskt sett är den mycket bra, som tillsammans med en telekonverter EC-14 ger 280mm/F4.9, vilket är bättre än 300mm/F5.6 hos den kommande telezoomen. Dessa två scenarios har två olika prislappar, men vill man obehindrat fota i regn och saltstänk, så finns det bara det dyra alternativet.
 
Kompromisser: brännvidd - ljusstyrka - närgräns - kantskärpa - DOF

henq skrev:
1.4 är fint, jag tänker främst för folk inomhus.
Det får mig att tänka på gamla OMZ 21mm/F3.5, Vivitar 28mm/F2.0, samt OMZ 35mm/F2.8 under den gamla goda filmtiden. Dagens ZD 11-22mm/F2.8-3.5 klarar detta brännviddsområde galant, med skärpa dessutom (jag har döpt den till "turistzoomen 2x").

Dess f/3.5 @ 22mm är dock nästan två bländarsteg slöare än Sigman (24mm/F1.8) och drygt två relativt Summiluxen (25mm/F1.4) vid motsvarande brännvidder, så de senare är ju att föredra vid foto i befintligt ljus. Blixtljus är ju inte alltid accepterat, så man får inse att det är bara att krypa till korset och använda ljusstarka gluggar. Har man inte drabbats av "lins-lust" förr, så här finns verkligen anledning.

Allt handlar här dock om kompromisser: brännvidd <--- trade off ---> ljusstyrka

(22mm, 24mm, 25mm, 30mm) <----- trade off -----> (f/3.5, f/1.8, f/1.4, f/1.4)

henq skrev:
24/1.8 är jag lite sugen på p g a att den dels är nära småbilds-50mm + att den kan fokusera nära (18cm, 1:2.7) + ljusstark. Saknar HSM dock.

30/1.4 har 40cm, 1:10.4.
Visserligen kallar Sigma sitt 24mm för MACRO, men det blir ju större än nödvändigt, eftersom det är konstruerat för en bildcirkel täckandes 135-film.

Beträffande närbildsegenskaperna, för de två från Sigma och ett från Leica, så kanske denna egenskap kan förbättras med en mellanring. Däremot har jag inte använt försättslinser på vidvinklar (<50mm), som jag förmodar inte gör så mycket nytta heller vid dessa korta brännvidder. För närbilder tar jag till 14-54/2.8-3.5, 35/3.5 samt 50-200/2.8-3.5, så det är ett mindre väsentligt krav för min del.

henq skrev:
Frågan är hur viktig kantskärpan är på en sån glugg. För porträtt kanske det inte spelar nån roll i många fall. Men man vill ju kunna använda gluggen helt öppen, förlorar poängen annars.
Jag tror Four Thirds-användarna är bortskämda med denna egenskap, t.ex. har jag tagit det för givet efter mina första foton med E-300 och kitzoomen (14-45) för snart tre år sedan. Även om fasta brännvidder (35/3.5) och zoomarna ur High-Grade klassen naturligtvis är optiskt bättre.
 
Re: Kompromisser: brännvidd - ljusstyrka - närgräns - kantskärpa - DOF

Sundvisson skrev:
Beträffande närbildsegenskaperna, för de två från Sigma och ett från Leica, så kanske denna egenskap kan förbättras med en mellanring. Däremot har jag inte använt försättslinser på vidvinklar (<50mm), som jag förmodar inte gör så mycket nytta heller vid dessa korta brännvidder. För närbilder tar jag till 14-54/2.8-3.5, 35/3.5 samt 50-200/2.8-3.5, så det är ett mindre väsentligt krav för min del.

Jag är inte ute efter regelrätt macro (har ett Sigma 105mm) men det irriterar mig när gluggarna har lång närgräns. Mellanring är inte intressant i detta fallet.

Lite van sen gammalt med Hexanon 40mm/1.8 resp 28mm/2.8 på mitt analoga hus. Kanske ska investera (med stort utropstecken efter investera!) i ett ZD 14-35/2.0 istället. Men nej, det lär ju inte hända.
 
Re: Zuiko Digital 14-35mm f2.0

henq skrev:
Kanske ska investera (med stort utropstecken efter investera!) i ett ZD 14-35/2.0 istället. Men nej, det lär ju inte hända.
Jag tar hellre en sådan zoom, än en trio manuella Zeiss Distagon T*.
Undrar just vad som blir billigare?

Fast förmodligen så skulle jag även nöja mig med den ljussvagare 5x zoomen 12-60mm/F2.8-4 istället för den ljusstarkare 2x zoomen 14-35mm/F2.
 
DOF - object isolation

henq skrev:
Där blir det något djupare DOF:et för 4/3 en fördel också. Någon som jämfört mot APS-C?

APS-C (1.6x) och Four-Thirds (2.0x) skiljer sig inte nämnvärt åt i praktiken, förresten kan man ta med både Sigma (1.7x) och Nikon DX (1.5) med flera i samma andetag.

Det rör sig om mindre än ett bländarstegs skillnad inom hela surven; 2.0x versus 1.414x om det vore ett helt bländarsteg vi skulle behöva täcka in.

Om man monterar en Sigma 30mm/F1.4 på en Canon 40D resp. på en Olympus E-510, så blir bildvinkeln 48º resp. 40º.
Omräknat till 135-film med motsvararande brännvidd: 48mm resp 60mm.

Vad som kanske inte är lika intuitivt, är att med samma objektiv, Sigma 30mm, så får man ett smalare skärpedjup med Olympus E-510 än med Canon EOS-40D.
Sigma 30mm f/1.4
Skärpedjupet med full bländaröppning f/1.4 på 5m avstånd för brännvidden hos Sigma 30mm hos de två:
• Canon EOS-40D [4.35 - 5.87] = 1.52m (CoC=19µm för APS-C)
• Olympus E-510 [4.48 - 5.66] = 1.19m (CoC=15µm för Four Thirds)

Sigma-gluggen ger således ett smalare skärpedjup på ett FourThirds hus, än på en APS-C kamera. Kanske inte alltid det önskade dock?


För den som behöver ett bredare skärpedjup vid låga belysningsnivåer:
Leica D 25mm f/1.4
Skärpedjupet med full bländaröppning f/1.4 på 5m avstånd för brännvidden hos Leica 25mm:
• Olympus E-510 [4.28 - 6.00] = 1.72m (CoC=15µm för Four Thirds)


För den som behöver en zoom med extrem ljusstyrka, om än inte i nivå med fasta brännvidder:
ZD ED 14-25mm/F2.0 SWD
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 25mm:
• Olympus E-510 [4.03 - 6.56] = 2.53m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 30mm:
• Olympus E-510 [4.28 - 5.99] = 1.70m (CoC=15µm för Four Thirds)
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 35mm:
• Olympus E-510 [4.45 - 5.69] = 1.24m (CoC=15µm för Four Thirds)


För den som redan har den längre brännvidden med Olympus 50mm f/2.0 Macro:
ZD ED 50mm/F2.0
Skärpedjupet med full bländaröppning f/2.0 på 5m avstånd för brännvidden 50mm:
• Olympus E-510 [4.71 - 5.31] = 0.60m (CoC=15µm för Four Thirds)


Leica D Summilux 25mm/F1.4, som genom kombinationen att vara både ljusstarkast och erbjuda mest vidvinkel, ger i de flesta och önskvärda fall ett bredare skärpedjup vid full bländaröppning än med Sigma 30mm. Förväntningarna på kvaliteskontrollen är förmodligen också högre på ett objektiv som har en Leica märkning.

Är dock smalast möjliga skärpedjup ett önskemål, välj då ett Sigma 30mm/F1.4, eller leta fram ett gammalt manuellt 35mm/F1.4, eller 50mm/F1.4 att använda via adapter. Tyvärr brukar inte alltid de optiska egenskaperna vid full bländaröppning vara någonting att skryta med på de gamla objektiven som var konstruerade för film.
 
ANNONS