ANNONS
Annons

Minolta A1 med trasig bildsensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats-vbg

Aktiv medlem
HEJ...HJÄLP !!

Bildsensorn i min A1'a är kass. Bilden bara flimrar ibland. Efter några on/off så funkar den igen ett tag, men den är trasig på något sätt.
Jag har för mig att jag läste på Minoltas hemsida, att detta var ett tvar, såklart, några år sedan, men då hade inta jag problemet.
Någon som vet hur man skall göra, om det går att göra något åt saken. KonicaMonolta finns ju inte längre, och jag vet inte hur service fungerar.
Kameran är några år, 4.- 5 kanske, så det är ev. inte ens ekonomiskt att repa den !?

Dags för en ny.......men vill vänta till Nikon kommer med en fullformats sensor, 24 X 26...
men då lär jag kanske få vänta ??
Hoppsan, nu blev det nog två trådar av denna.....

//Mats

Samma problem fast värre...

Ingen tröst kanske men bildsensorn i min A1 från hösten 2004 verkar ha lagt av helt och hållet utan att något särskilt har hänt. Grått brus istället för bild oavsett inställning. Kontaktade konicaminolta support via mail och fick samma svarslänk som du fick av Peter. Men jag har aldrig haft problem med suddiga bilder så jag vet inte om man kan relatera mitt totalhaveri till länken.

Nog känns det surt att behöva investera i en ny kamera men vad annat kan man göra?

/ Hälsningar ChriStina

Fick min fixad utan kostnad

Jag hade precis samma problem med min A1:a och lämnade i januari in kameran i butiken där jag köpt kameran (Mattssons Foto i Lund). Trodde inte det skulle gå att fixa alternativt att det skulle bli ganska dyrt.

När kameran kom tillbaka var det fixat och det bästa av allt, det kostade inte ett öre!

Personalen i butiken förklarade att det klassades som en garantireparation av verkstaden. Verkstaden hette Ziegler Teknik, tror jag. Ziegler är auktoriserad Minolta verkstad och brukar annonsera i tidningen Foto.

/T

Förlängd garanti

HEJ

Jo jag kontaktade www.Zieger.se och fick där som svar att de kan fixa sensorn med något de kallade "Förlängd Garanti".
Jag har presis skickat in min kamera till dom.....vet inte hur det går....men jag återkommer med resultatet !!

//Mats

Va' bra, det finns kanske en chans!

Jag ska ta kontakt med Zieger på måndag, tänk va' härligt ifall man kan få felet fixat gratis! För jag är verkligen nöjd med kameran i övrigt. Det är svårt hitta något motsvarande utan att gå över till systemkamera och det känner jag mig inte riktigt mogen för ännu. Tack för tipsen! / ChriStina

Fixat

Jag har nu fått tillbaka min A1'a. Den blev reparerad helt utan kostnad !!!! Enda kostnaden jag hade var portot för försändelsen av min kamera till vekstaden. Men 130 kr. kan det ju vara värt att få den fixad.... (man kunde skicka även som brev, men då får man inget kvitto på försändelsen, och det kändes lite osäkert).

Så nu har jag åter en fungerande A1'a.....men går ändå i tankarna på en Nikon D80.....;-)

Hej!

Jag hade också samma problem med min A1:a i slutet av förra året, bilderna blev svartvitrandiga. Fick beskeddet att det var sensorn som pajat. Var bara till att skicka in den och få den fixad på den förlängda garantin:)

Hej alla glada A1-ägare!
Nu har även jag fått tillbaka min A1:a med ny och fräsch ccd. Härligt! Bara att fota vidare. Men visst, man har ju hunnit fundera en del på ny kamera under tiden... / ChriStina

Solstina skrev:
Hej alla glada A1-ägare!
Nu har även jag fått tillbaka min A1:a med ny och fräsch ccd. Härligt! Bara att fota vidare. Men visst, man har ju hunnit fundera en del på ny kamera under tiden... / ChriStina

Här är en till som är glad å nöjd. Fått tillbaka min A1:a som visade regnbågens alla färger i sökare och på display - ibland. Fabrikationsfel sa de på Zieger teknik och bytte ccd:n utan kostnad. De satt även dit den ögonmussla jag hade köpt eftersom jag tappat orginalet, men som jag inte funnit något lämpligt limm till. (Ska visst vara japanskt skomakarlim) Inte heller det kostade något.
Trevliga och tillmötesgående är personalen på det företaget. Känns tryggt att ha köpt en Pentax systemkamera. Samma serviceverkstad till det märket.

Uffe

Undrar hur många A1:eek:r som skrotas för att ägarna inte känner till den förlängda garantin. Aette höll på att gå det ödet till mötes, men fick nytt liv och lever än efter åtskilliga 100.000 exponeringar...

Kanske kan fynda en A1:a så småningom, saknar den grymt när jag försöker fota makrobilder med min D7D, det vill sig inte alls, ett jäkla krälande också, för att jag inte kan vinkla sökaren *muttrar*

Min A1 lyckas ofta ge en lila "missfärgning" till...vänster på vissa foton. Detta trots en iso på 100 och korta shutters.

Tror ni detta kan gå på någon form av garanti?

Bifogar en bild på nedre vänstra hörnet från ett foto jag tog tidigt i somras.

Edit: Ser fan att det inte syns så väl, syns prima i Lightroom... Jaja, någon kanske känner igen problemet i alla fall. Gör många av mina foton oanvändbara iaf...

Bilagor

• skogspromenad-27.jpg
    skogspromenad-27.jpg
    81.7 KB · Visningar: 233
Det är nog inte alls omöjligt! Ta kontakt med Zieger (jättebra att ha och göra med!) och skicka upp några bilder till dem så besvarar de det.

Jag hade inga problem när jag fick min sensor utbytt. Dock var mina problem av en hel annat karaktär då mina bilder tappade nästan alla färger och blev bara svartvita med vita streck över...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar