Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Min zoom har ingen knapp. Varför ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ekfeldt

Aktiv medlem
Hai.

Jag har precis köpt en:
Sigma 17-35mm D 1:2.8-4 EX DG HSM.
'Många förkortningar på en gång :)'

Mitt objektiv har ingen knapp för av/på till AF.
Är det en gammal modell eller något annat ?
Vet någon vad det skulle kunna bero på ?

Jag skulle också vilja veta vad de ska kosta så att jag inte har blivit helt lurad.

Ett tusen tack i förskott ! :)
 
Kan inte Sigma utan och innan direkt men det är normelt sett ingen självklarhet att det ska finnas en av/på-knapp för AF på objektiven. Det är det inte på alla Nikon orginal heller.

Det är väl som allt annat en prisfråga. Har för övrigt ingen aning om vad en sådan bör kosta men tamron har väl en liknande för ett par tre tusen eller så.

Mvh
Maverick
 
ekfeldt skrev:
Sigma 17-35mm D 1:2.8-4 EX DG HSM.
...
Mitt objektiv har ingen knapp för av/på till AF.
...
Jag skulle också vilja veta vad de ska kosta så att jag inte har blivit helt lurad.
Enligt cyberphoto kostar den 4650 inkl. moms (känns som en smal sak att kolla själv).
Vad gäller att sakna knapp för AF så är det nog, precis som den andra Fredrik skriver, fullt normalt.
 
Det kan skilja mellan vilken kamera den är avsedd för, Canonvarianter brukar ha knappen på optiken medan Nikonvarianten inte behöver det eftersom Nikon har AF/Manuell omkopplare på huset. Sigma 30mm har denna skillnad mellan modellerna.
 
På Sigmas objektiv så inaktiverar man ibland fokusringen genom att skjuta den längs objektivet. AF är fortfarande inkopplat, men man slipper att ringen roterar så att man kan hålla ordentligt i objektivet vid AF.
 
Re: Re: Min zoom har ingen knapp. Varför ?

fhe skrev:
Enligt cyberphoto kostar den 4650 inkl. moms (känns som en smal sak att kolla själv).
Vad gäller att sakna knapp för AF så är det nog, precis som den andra Fredrik skriver, fullt normalt.

Smal sak om jag vetat säkert att det bara fanns en modell :)
Jag trodde att det kanske var skillnad på det jag köpt och på det du ser på bild på cyber..
klart man kollar innan man frågar.

Canon/Nikon teorin låter mer än rimlig faktiskt.
Tom trolig :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.