Annons

Funderingar runt sortering av bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Börjar fundera lite på detta med sortering. Än så länge har jag inte haft så mycket
bilder att det är ett problem, - men det är bara en tidsfråga.

Kör just nu med PhotoImpact, (PI) - men ska köpa CS3 när det släpps. PI har ett ”album”-program, -
men det fungerar inte. (buggigt)

Tänkte att det ska bli ordning och reda nu när jag får Brigde. MEN det är mycket att tänka på, -
och jag misstänker att om man inte får det rätt från början, - så blir det att göra om proceduren
några ggr.

Lite tanker och frågor:

Nu sorterar jag mycket på datum, - och döper både filar och mappar med datum.
Men är det nödvändigt? Bridge kan väl sortera på datum utifrån EXIF?
När jag har fixat en bild i PI och sparar i jpeg så följer inte EXIF-infon med,
förmoder att det är lika i PS? Vilket då innebär att om man vill hitta nån färdig bild från ett
speciellt datum, får man söka på datumet man redigerat bilden?

Klart man ska ”tagga” sina bilder. Men hur mycket är vettigt? Jag sparar både
orginal och redigerade bilder. Tänkte att man kan tagga... t.ex. ”Org.”,
”web” ”utskrift” kanske flera?
Sen förstås motiv, platser mm. Hur många olika har ni?

Tacksam för allt ni vill dela med er. Tips och funderingar. Kankse någon som har läst
nån bra artikel nånstans? Tips på websidor?
 
Hej

JAg satt med samma tankar för ett par år sen
Började då grovsortera redan vid lagringen:
skapade 4 kataloger udner en katalog "bilder"

Bilder
-->resebilder
-->Modeller
-->Övrigt
-->(diverse kan vi kalla det, dvs rena slaskbilder)


I varje sån katalog kom jag fort fram till att år som många kör med var förkastligt som övergripande begrepp

Utan valde för resor:
Land, år
Tex
---> Tenneriffa 2003
---> Tenneriffa 2006


---> Thailand 2003
---> Sen ev underkatalog beroende på om det är viktigt eller ej

---> Thailand 2004

---> Thailand 2003


För modeller:
Modellens namn
---> sessionstyp (mode), datum


På så sätt får jag en i datorn naturlig sortering per land, och sen i kronologisk ordning. Ev förfining döljs i underkatalogen, så man får ju ha rest bra många gånger till bra många länder innan man inte snabbt kan få en överblick.

Nästa steg var att hitta ett bra program, föll då för ett par år sen för Thumbsplus, men det har som dött ut i min värld idag.

Då kom Lightroom från adobe och har tittat en hel del på katalogdelen där, jag har ca 70 000 bilder och är just nu inte alls säker på den håller för den mängden, testar just nu den och iView.

Att dessa två är intressanta är att Adobe och Microsoft står bakom, den finns i pc o macutförande, vilket borde ge större marknad för överlevnad.

De kan även skapa snygga hemsidor.

Jag har beskrivit mina tankar i ett dokumnet du kan se, man brukar kalla denna frågeställning för DAM, "digital asset management" om du vill söka

Mitt dokument:
www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

Roine
 
hej

tackar

Det finns många bra inlägg här på fs, sök på iview, lightroom, thumbsplus tex

Ser att det finns en del som skrivit om hur de tänker.

Roine
 
Jo då, jag har hittat lite info, - men mest runt programmen och inte lika mycket konkret hur man praktiskt går fram.

Många som läst tråden... lite input?
 
Jag kör en väldigt okomplicerad variant enligt principen:

-Arkiv
--ÅR
---MÅNAD
----DAG

-Färdiga bilder
--Fåglar
---Art
-Etc
--Etc
---Etc

Vill jag ha tag i den obehandlade originalfilen så finns ju ursprungligt filnamn samt datum sparat med EXIF(jo det följer med i jpg'n) så det går lätt att hitta i mitt Arkiv.


/Hasse
 
Verkar enkelt o bra.

I min pdf har jag klipp in ett avsnitt där jag sammanställt en hel del system andra har skrivit om, samt en checklista över vad de har använt för sökord, dvs försökt göra ett superset av vad andra, inkl vissa bildbyråer har använt.

Det som kan vara viktigt är att vara stringent med orden och ha dem i grundform, det blir lätt många likartade ord annars.

Synonymer är också ett problem och dialektala skillnader.

Roine
 
Från mitt ingenjörsperpektiv (!) ter sig problemet som följer:

När man sorterar sina bilder finns det först två saker att tänka på:

1. Hur lätt är det att tillfoga nya bilder till hierarkin?
2. Hur lätt är det att hitta en bild?

Därefter måste man rannsaka sig och konstatera med vilka sökbegrepp man vill leta efter sina bilder, och jämföra det med punkt 2.

Strikt (automatisk) datuminsortering gör 1 enkelt, men 2 svårt. Enskilda bildetiketter gör 1 svårt men 2 lätt. Mellan dessa ytterligheter finns rubriktyper, såsom de som Roine ger exempel på. Balansen beror mycket av hur ofta man lägger till bilder och hur ofta man plockar ut bilder. De flesta lägger nog till bilder oftare än de plockas ut i efterhand, och då ska man se till att punkt 1 blir lätt.

Bara mina 2 öre.

Per.
 
hej

har jobbat vidare på mitt DAM projekt och blivit mer konkret i dokumentet om DAM jag länkade till ovan. Det är uppdaterat om du vill titta.

Har läst Peters bok om DAM (en guru alla refererar till) och fått en del inspel där och kört hans videokurser.

Har tecknat ner de saker jag känner ger utdelning ur allt mtrl jag gått igenom, bla en del mycket bra inlägg här på FS.

Mest kring kataloger och strukturen i dessa samt collection och hur utnyttja subcollections i databasprogrammen, jag tesgtar ju nu iView media pro samt Lightroom, har sen tidigare Thumbsplus, men den betraktar jag som en död produkt,

Dock är nästa stora sak att skapa sig en nyckelordslista på svenska som är bra. Nån som har tips?


Roine
 
Roine,

jag vill inte försöka påverka dig på något sätt, men du har väl inte missat IMatch?

Finns endast i Windowsversion men kan nog klara allt man kan tänka sig när det gäller katalogisering av bilder. Klarar STORA mängder bilder också.

Jag hade förhoppningar på LightRoom som RAW-konverterare men det är så mycket halvdant databaskrimskrams ivägen så man orkar inte använda eländet. Så jag har kvar mitt gamla arbetsflöde:

Kamera => Pixfer => RawShooter => (PSP9) => IMatch

Jag gallrar i det snabba RawShooter. Efter gallringen importerar jag till databasen.

Edit: Ovanstående funkar ju förstås bara fram till nästa kamerabyte, eftersom RS har gått i graven.

/ Paj
 
Senast ändrad:
Hej

Du har ju capture 1 som alternativ.

Har nog planen lära mig de två jag nu köpt, men det finns flera bra, men tror ms o adobe kommer dominera ett tag, men de mindre kommer nog vara giftiga på bra finesser. Men DAM delen kommer att bli vikig nu när man lätt får 1000 tals bilder rätt fort per år.

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.