Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokus, Sigma 50-150/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Edström

Avslutat medlemskap
Beklagade mig över dålig skärpa vid 150mm, bl 2,8 i denna tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=74245

Har nu efter mycket om och men kommit fram till att objektivet lider av frontfokus. Inte mycket men tillräckligt för att märkas vid dagligt fotografernade. Så segt att det skall vara så på helt nya grejer. Typiskt också att en forumvärd i ovanstående tråd undrade om jag verkligen kollat fokuseringen;-) Bildexempel kommer för den som är intresserad av pixelgluttning. Linjal placerad i 45 graders vinkel. Svart kryss där AF borde hamna. Svart streck där AF hamnade. Högra bilden är manuellt justerad fokus. Handlar som synes om några centimeters fel, men viktiga centrimetrar vid så extremt kort skärpedjup.
 

Bilagor

  • fokustest oboy.jpg
    fokustest oboy.jpg
    50.6 KB · Visningar: 295
Utsnitt. AF placerad på mössan, bästa skärpa hamnade på stöveln.
 

Bilagor

  • frontfokus, utsnitt sixten.jpg
    frontfokus, utsnitt sixten.jpg
    51.8 KB · Visningar: 279
AF test av Sigma 18-50/2,8, 50mm. Skärpan hamnar rätt. Utgår därför för att felet inte sitter i kameran.
 

Bilagor

  • fokustest 18-50.jpg
    fokustest 18-50.jpg
    40 KB · Visningar: 308
(Du hade inte behövt starta en ny tråd, he he)

Det räcker att objektivet felfokuserar endast ett par centimeter för att göra skärpan sämre "för vanligt bruk".

Kontakta handlaren och be dem skicka en paketavi så att du kan få objektivet justerat. Förhoppningsvis så har du en pärla hemma igen efter ca en vecka.

Mvh J O
 
Magnus tack för testet.
Jag skall kontrollera min glugg, men vad jag kan se så ligger fokus rätt på mitt ex.
Är helnöjd med gluggen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.