Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips skaning av cross-process / vänddia

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag plåtar rätt mycket vänddia, och ibland är de negen mycket svåra att skanna. För ett tag sen upptäckte jag ett litet trix som räddade en bild som mig lilla Epson 4990 inte riktigt fixade.

Jag tycker personligen att detta trix är konstigt, det borde inte funka, men det funkar OK. Självklart är det bättre att 1) exponera och framkalla smartare, 2) ha en bättre skanner. Om 1 och 2 inte är tillgängliga, kan detta trix kanske hjälpa dig.

Vissa som är skannerproffs kanske kommer att rysa/fnysa åt denna metod, då man offrar en hel del lågdagrar, men det det går att fixa med lite lagermasker och kreativitet.

Låt oss börja med en bild av den 16bitars RGB bild som kom ur skannern.
 

Bilagor

  • 1open_fs.jpg
    1open_fs.jpg
    27.9 KB · Visningar: 254
Image:Adjustments:Invert
Som ni ser är bilden mycket ljus, och högdagrarna ser hemska ut.
 

Bilagor

  • 2invert_fs.jpg
    2invert_fs.jpg
    27.4 KB · Visningar: 253
Image:Adjusments:Levels

Vad jag gör nu är att sätta Output levels (längst ner i rutan) för RGB till 0 och ca 170.

Sedan drar jag upp svartpunkten för röd, grön och blå kanal så att den svarta pilen nuddar botten (vänstra delen) av histogrammet.

Sen drar jag upp den grå pilen (gamma) till ganska extrema värden: kring 0,20. Nu ser bilden mycket grå ut, men det ordnar vi snart.
 

Bilagor

  • 3levels_fs.jpg
    3levels_fs.jpg
    35.3 KB · Visningar: 254
Image:Adjusments:Levels

Genom att flytta vitpunkt och gamma PER KANAL R, G och B, samt att kompensera kontrastökningen med gamma-värdet i RGB kommer jag fram till nedanstående resultat.

Exempel:
Röd kanal, input levels: 0; 0,90; 170
Grön kanal, input levels: 14; 0,83; 195
Blå kanal, input levels: 0; 0,80; 204
RGB input levels: 0;1,16; 255

Jag har undvikit att nå 255 på någon kanal. I denna bild ligger maxvärdet på någon av kanalerna på ca 225.
 

Bilagor

  • 4levels_fs.jpg
    4levels_fs.jpg
    41.3 KB · Visningar: 242
Ny Levels

Nu börjar jag "dra in" högdagrarna.

Metoden är som följer. Dra gamma-pilen för varje kanal (R, G, B) till ca 0,25-0,90.

Kompensera med gamma för RGB, ca 1,7 i mitt fall, och sätt RGB-vitpunkten till ca 180.

Nu är det OK att klippa högdagrarna lite.

Bilden börjar se OK ut (eller?).
 

Bilagor

  • 6levels_fs.jpg
    6levels_fs.jpg
    38 KB · Visningar: 242
Dags för lite color balance. Nu är det bara tycke och smak som gäller. Jag väljer att kyla ner bilden ordentligt. Mer blått och magenta i mellantoner, mer blått i högdagrar.
 

Bilagor

  • 8color-balance_fs.jpg
    8color-balance_fs.jpg
    38.5 KB · Visningar: 249
Sen värmer jag upp lågdagrarna lite med en ny color balance. (Är lite obeslutsam, verkar det.)
 

Bilagor

  • 10color-balance_fs.jpg
    10color-balance_fs.jpg
    38.4 KB · Visningar: 241
Till slut friserar jag histogrammen ytterst lite och drar upp kontrasten en millimeter samt beskär bilden lite. Klar!
 

Bilagor

  • 0701i_close_final.jpg
    0701i_close_final.jpg
    37.6 KB · Visningar: 239
Om ni jämför med den obearbetade inverterade bilden: skillnaden är ganska stor!

Allt detta förutsätter att man skannar i 48 bitar (16 per kanal) och jobbar i en stor kulörrymd. Jag kör Adobe RGB därför att det blivit lite av en standard i mitt jobb.

Kalibrerad skärm av bra (men kanske inte Eizo) kvalität är ett plus.

Lycka till och tack för titten.
 
jag försökte följa det du hade gjort men det föll på att bilden var scannad i 8 bitar (tror jag), histogrammet blev alldeles hackigt. :/ men det verkar lovande, jag får återkomma när jag har scannat i bättre kvalitet :)
 
Störtskön bild! Jag är ganska säker på att du fått ännu bättre resultat med 16 bitars skanning. Mina histogram ser fina ut efter denna process.

Mycket trevlig bild hursomhelst!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.