Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka fördelar med CPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare.. nu undrar jag lite bara. Vad gäller när man är CPS medlem?
Om man skickar in kameran för kalibrering (eller lämnar in på plats) har dom då någon garanti på hur lång tid det ska ta eller nåt sånt.

Mvh Bass

Ja, om du är CPS, så bör du ha fått speciella märketiketter som skall användas. Pryttlarna skall skickas in till angiven adress. Tidsrymden är ASAP.

För att besvara den kommande frågan från andra:

CPS - Canon Professional Service, en liten gräddfil, för yrkesarbetande fotografer, alltså sådana som är beroende av kameran för sin inkomst. Finns även lite andra regler, t.ex. 2 pro-hus, lite L-objektiv oxå.

Hårt sagt, är du inte beroende av din fotoutrustning för att tjäna ditt uppehälle, ansök inte om medlemskap.

Hejsan Jesper.
Jag är medlem och har medlemskort.. men några etiketter har jag inte fått.
Har aldrig använt mig av CPS, då jag i samband med att jag blev medlem fick lite många bollar att jobba med.. och fotandet hamnade på hyllan.

Nu är jag tillbaka igen och kommer börja göra lite jobb :)

Anledningen till att jag frågar är att jag beställt lite nya prylar.. och av erfarenhet så vill jag nog lämna in det för kalibrering direkt.
Därav min undran över om jag som CPS medlem kan räkna med en snabb justering.

mvh Bass

Syftade inte på dig :)

Hör efter med Per Karlsson på Canon. Han kan skicka dig etiketter för eventuella framtida händelser.

Fast jag får nog säga att du har ett lite konstigt förhållningssätt till nya grejor. Du vill alltså skicka in dem direkt, mao. så förutsätter du att de är defekta. Hmm.. Jag måste ha haft en otrolig tur, inga av mina EF-objektiv har behövts justeras (och det är några stycken med åren ;))

Tjenare =)
Nja inte så konstigt kanske.
Har hårdtestat objektiv.. blev väl lite som en hobby till slut.
Men 3st 400 5.6L, 2st 100-400IS, 2st 70-200IS, 2st 30D.. kanske nåt jag glömt.

Ska jag vara helt ärlig.. nu blir väl folk tokiga och hoppar på mig ^^ . Men av alla dessa objektiv är det max 3st som presterat som förväntat. Resten har mått snuskigt bra av en fokusjustering. En av 400 5.6L hade problem med fokusringen.
Båda 30D justerades för frontfokus.

Även om det känns trist så räknar jag faktiskt med att det kan behövas en kalibrering.
Men självklart hoppas jag att jag slipper.

//Bass

CPS har två fördelar, man får:

- Snabbare service
- En pocketkalender varje år :)

5D Pro-hus?

Räknas 5D som ett pro-hus eller är det bara 1-serien som kvalar in för detta epitet?

/Affe

Anders Östberg skrev:
CPS har två fördelar, man får:

- Snabbare service
- En pocketkalender varje år :)

Jag har rengjort och även kalibrerat flera objektiv gratis. Även när grantin var slut. Lånade även en 1DmkII när de lagade min kamera i februari. Man får också tillbaka grejorna mycket snabbare.
Har använt kortet 4 gånger hos Canon Bangkok då jag servat eller lagat grejor. Alla gångerna har det fixat reperationen på en dag efter att jag visat kortet.

Hej

Jag hade tur denna gång, min mark3 fokuserar rätt med 400mm 5.6 och med 1.4xtc, behövde inte ens själv kalibrera nu när man själv kan göra det via mark3 menyn.

Annat var det med Mark2N, den behövdes kalibreras, men är Canon nu.

mvh

Omar

I tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84014&perpage=15&pagenumber=5 skrev Joseph Moudi (PhotoJoe):
CPS handlar om snabb service, inget annat. Om alla som äger Canonprodukter blir medlemmar så urholkas idén med snabb service för dem som verkligen behöver det.
Canon borde sälja tjänsten "Prioriterad kameraservice". En yrkesfotograf borde inte ha några problem med att köpa en sådan tjänst och få en garanterad servicetid vid problem. Så gör ju många professionella datoranvändare. En amatörfotograf drar sig förmodligen för att köpa tjänsten.

Med ett sådant upplägg behöver ingen oroa sig för att amatörer tar plats i onödan, och de få amatörer som faktiskt köper tjänsten har ju betalt och behandlas därför på lika villkor av Canon som proffsen.

I tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84014&perpage=15&pagenumber=7 skrev catharina kelleby (wildnature):
Jag skulle inte kalla något av ovanstående [ EOS 20D, EOS 30D och EF 85/1.8, min anm. -- PMD ] för profesionell utrustning, men det är Canon som lägger ribban så....
Ja, Canon får förstås hitta på vilka regler de vill för sin egen klubb, men vad som är professionell utrustning beror mest på vem som använder utrustningen. Kamerautrustning med vilken man kan ta bilder som ger en inkomst borde nog kvala in som "professionell utrustning" tycker jag. EF 85/1.8 kan man definitivt ta jättebra bilder med så den går alldeles utmärkt att använda yrkesmässigt.

I tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=84014&perpage=15&pagenumber=7 skrev Leif Åkerström (Akerstrom):
det märkliga är att det verkar stämma ända tills man klickar på länken "Click here to view a full list of qualified equipment"
Den listan kanske är en lista på de grejer som kvalificerar för prioriterad service om man är CPS-medlem? Kravet för att få bli medlem kan då fortfarande vara 2 "proffs"-hus och 3 L-objektiv.

Jag tror det skulle vara en mycket bra idé att ta betalt för snabb service, åtminstone när det inte handlar om garantifall.

Gluggarna på listan för kvalificerande produkter är inte alla L-gluggar. Inget konstigt med det. De håller en mycket hög kvalitet och många fotografer använder sig av dem. T.ex. så kvalificerar sig gluggen EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, som är en begränsad glugg, då den enbart passar på EF-S-kompatibla hus.

Det är alltså dessa produkter som kvalificerar dig för ett medlemsskap, enligt Per Karlsson på Canon.

Man ska inte bara äga prylarna utan ska också visa att dom används proffesionellt. Således ha en fotofirma eller anställning som motiverar medlemsskapet.

Det finns väl egentligen inga professionella kameror?

BugEyes skrev:
Man ska inte bara äga prylarna utan ska också visa att dom används proffesionellt. Således ha en fotofirma eller anställning som motiverar medlemsskapet.

Det finns väl egentligen inga professionella kameror?

Helt riktigt, F-skattsedel eller anställning, så upplevde jag det när jag blev uppringd av Per Karlsson, CPS-ansvarig på Canon.

Det finns serier som riktar sig åt professionella fotografer, men precis som du säger så är det inte kamerorna som är professionella utan användarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar