Annons

Autofocus med 400/5.6L och 1.4 konverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
När jag använder mitt 400/5.6L ihop med KENKO Pro 300 1.4 (med tape) så fungerar autofocusen hyfsat, men lite långsamt. Kamera är en 400D.
Autofocusen liksom letar sig fram och tillbaka i små små steg tills AF ligger helt rätt. Inte så konstigt, men jag vill att det ska bli bättre/snabbare...

Min fråga är följande:
Skulle byte till 30D ge ett bättre resultat?
Skulle byte till Canon konverter ge bättre resultat?

Tacksam för tips och/eller köpråd/
Mats

Nej och Nej

AF-enheten är inte konstruerad för att klarar AF med f/8, därför spelar det ingen roll om du byter till 30D, eller om du byter konverter. Vill du att det ska bli bättre och snabbare, byt till 1D-serien istället.

Jeppe skrev:
Nej och Nej

AF-enheten är inte konstruerad för att klarar AF med f/8, därför spelar det ingen roll om du byter till 30D, eller om du byter konverter. Vill du att det ska bli bättre och snabbare, byt till 1D-serien istället.
OK, nu kommer jag nog att under våren byta till 30D i alla fall, men då kan jag inte lägga just detta till min "joduförstårdetblirmycketbättreföratt...-lista" :)

Tack för svar i alla fall/
Mats

Warbird skrev:
När jag använder mitt 400/5.6L ihop med KENKO Pro 300 1.4 (med tape) så fungerar autofocusen hyfsat, men lite långsamt. Kamera är en 400D.
Autofocusen liksom letar sig fram och tillbaka i små små steg tills AF ligger helt rätt. Inte så konstigt, men jag vill att det ska bli bättre/snabbare...
Mats

Jag sitter just och funderar på - eller drömmer om snarare - just 400/5.6L till min 30D. Jag trodde att det var helkört med autofocus om man sätter dit en 1,4, men du menar alltså att det fungerar i alla fall hjälpligt? Har det möjligen också betydelse hur starkt ljus det är, blir det något snabbare i rejält solljus?

5D - samma

5D har lika rutten autofokus. Det går ju om man tejpar men AF blir slö och missar ofta samt kräver kontrastrikt ljus (helst sol). Funkar någorlunda på stillastående objekt i bra ljus dock fortfarande slö)

Mitt Sigma 500mm f/4,5 fungerade knappt alls med tejpad konverter (i mitt fall Canon 1,4x) och 20D. Den lyckades knappt låsa skärpan alls och fokusen slog fram och tillbaka, sk "focus chatter". Däremot fungerar det i det närmaste perfekt, bara en aning långsamt och indistinkt, med den enklaste, svarta (inte Pro) Tamron 1,4x-konvertern som inte överför information till kameran. Vad jag vill säga är att det kan spela stor roll vilken konverter du använder. Se om du hittar en affär som säljer Tamron-konvertern och pröva!

/Pontus

Re: Re: Autofocus med 400/5.6L och 1.4 konverter

aasaboe skrev:
...
Jag trodde att det var helkört med autofocus om man sätter dit en 1,4, men du menar alltså att det fungerar i alla fall hjälpligt? Har det möjligen också betydelse hur starkt ljus det är, blir det något snabbare i rejält solljus?

Det fungerar nog trots allt bättre än hjälpligt med 400'an (objektivet), påtagligt bättre än andra objektiv jag har. Jag har inte tänkt på om det blir bättre i riktigt "bra" ljus, kan förhoppningsvis kolla imorgon.

Re: Re: Re: Autofocus med 400/5.6L och 1.4 konverter

Warbird skrev:
Det fungerar nog trots allt bättre än hjälpligt med 400'an (objektivet), påtagligt bättre än andra objektiv jag har. Jag har inte tänkt på om det blir bättre i riktigt "bra" ljus, kan förhoppningsvis kolla imorgon.

Det låter ju hoppingivande! Kul om du kan prova ljusskillnader, man tycker ju att det logiskt sett skulle bli bättre i starkare ljus, men med moderna digitala apparater vet man ju aldrig...

Manuell fokus.. då behöver man inte mycket mer..

En inövad manuell fokus slår de flesta tejpade superduperlösningar.. !

MVH Niclas,

Jag kan till viss del hålla med om att MF fungerar nog så bra i många lägen, Det är dessutom faktiskt mycket lättare (att se) att få rätt focus med 400D än med min gamla 300D.

Men det kräver trääääääääning... :)
Ibland fuskar jag och låter kameran smattra medan jag smyger förbi med focusringen. Men så gör väl ingen annan? eller...

Jo i vissa lägen så är det ett bra trix. Att verkligen se var fokusen ligger kan vara svårt när tiden är knapp (som den ju så ofta är i detta gamet..) och motivet kanske dessutom är rörligt.

Jag fotograferar väldans få bilder uteslutande med AF.. och då har jag mycket bra AF,grejer..! AF,en är för mig en "snabb hittahjälp"..

MVH Niclas,

Warbird skrev:

Min fråga är följande:
Skulle byte till 30D ge ett bättre resultat?
Skulle byte till Canon konverter ge bättre resultat?

Tacksam för tips och/eller köpråd/
Mats

Jag har en Kenko 1,4 PRO som inte behöver tejpas.
Den har funkat bra på 20D (och 300D)
Det skiljer väldigt mycket mellan olika objektiv om autofokusen arbetar snabbt och jämnt eller veligt och ryckigt.

T.ex med nya och snabba 70-300 IS så rycker det väldigt mycket i motorn. En del andra objektiv som jag haft med ljusstyrka 5,6 har varit väldigt sega med extendern.

En nackdel med konvertrar eller mellanringar på 20D har varit att kameran hängt sig pga av dålig kontakt mellan kontaktytorna. Det är inte så kul om det händer just när örnen ska slå bytet, man kan ju inte precis komma hem efteråt och berätta vad man varit med om.

Mvh J O

Har funderat litet på det här att man "lurar" autofokus, kan det möjligen skada motorn eller rent av optiken om man kör över den av Canon fastställda gränsen? Jag tänker på det hackande som tydligen kan uppstå.

aasaboe skrev:
Har funderat litet på det här att man "lurar" autofokus, kan det möjligen skada motorn eller rent av optiken om man kör över den av Canon fastställda gränsen? Jag tänker på det hackande som tydligen kan uppstå.
Helt klart tror jag det.
Jag vågade inte köra annat än några testförsök med Sigma 500mm och tejpad Canon 1,4x eftersom autofokusen slog så våldsamt kring fokus. Förr eller senare utgår jag från att något går sönder. Om det är linserna som hoppar ur läge eller man bränner motorn vet jag dock inte, och jag vill inte pröva... Men får man inget hackande behöver man nog inte bekymra sig, så man kan ju först testa att tejpa en befintlig konverter.

/Pontus

Håller med, uppenbar risk för förslitning dessutom går det inte att fotografera när autofokusen velar och hackar.
(Manuell fokus med sökare anpassad för AF är i stort sett omöjligt)

Det finns inga genvägar till långa telen, det är ljusstyrka som gäller om man ska använda extendrar. T.ex 2,8/300mm med 2x-konverter blir 5,6/600mm etc.

JanOlofHärnström skrev:

Det finns inga genvägar till långa telen, det är ljusstyrka som gäller om man ska använda extendrar. T.ex 2,8/300mm med 2x-konverter blir 5,6/600mm etc.

Nä, det brukar ju vara så, de där fina genvägarna går ofta genom kärr och dynga ;-)

Tänkandet får fortsätta.

JanOlofHärnström skrev:
Lite lustigt är det att ID MkII och Sigma 500mm f/4,5 inte vill autofokusera med varken Sigmas eller Canons 1,4x- och 2x-konvertrar, fast huset ska klara AF upp till f/8. Av denna anledning blir det nog ett Canon 500mm istället, för att kunna använda alla konvertrar med full AF. Tills vidare funkar dock den billiga Tamron-konvertern över förväntan!

/Pontus

Pongu skrev:
Lite lustigt är det att ID MkII och Sigma 500mm f/4,5 inte vill autofokusera med varken Sigmas eller Canons 1,4x- och 2x-konvertrar, fast huset ska klara AF upp till f/8. Av denna anledning blir det nog ett Canon 500mm istället, för att kunna använda alla konvertrar med full AF. Tills vidare funkar dock den billiga Tamron-konvertern över förväntan!

/Pontus

Du köpte väl objektivet begagnat och i så fall vad hade den förre ägaren för erfarenhet?

Lurigt är det i alla fall.
Min Kenko 1,4x-extender funkar med de objektiv jag testat.

Tom. med Sigma 50-500mm trots att ljustyrkan är 6,3 vid 500. Jag får alltså ett 700mm med autofokus.

Men i praktiken så är inte AF tillräckligt snabb vid 500mm för att hitta och följa rörliga motiv, inte med 20D. Objektivet har varit inne på reparation och justering, det kanske behövs då och då för att autofokusen ska vara klockren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar