Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var hittar man riktigt stora objektiv..

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildoramann

Medlem
Var hittar man riktigt stora objektiv som passar en Canon 400 utan att bankkontot är tomt efteråt ? Finns många kopior men vet inget om dom. Nån som har något tips eller ett 600-1300 ca att sälja för en vettig peng ?

Vad vill du använda det "stora" objektivet till?

Om du vill ha ett >600-objektiv så får du nog ha ett stoooort bankkonto för att det inte skall tömmas (oavsett om du köper Canon eller någon annan tillverkare) ; )

Främst naturfoto. Men de finns ju många användningsområden. De dyker upp på konkurser ibland har jag fått tips om men de är säkert inte allför ofta.

Kanske ett Tokina AT-X eller Sigma APO Macro, 400mm f/5,6? Ganska mycket "bang for the buck". Jag tror tyvärr 600-1300mm är skräp. De säljs ofta på Ebay.

Nästa steg är väl ett Tamron 200-500mm eller Canon 400mm f/5,6 fast då börjar vi komma upp i pengar.

Vill du extremt mycket förstoring kan du montera ett MC MTO 1000mm f/10 spegeltele på din Canon med adapter, men det är rätt svårt att få fokus perfekt eftersom du får fokusera manuellt och sökarbilden blir mycket mörk.

/Pontus

För riktigt långa brännvidder till överkomliga priser så är man nog begränsad till spegeltelen? Ett FETT jävla stridsvagnsstativ är nog också att rekommendera, glöm inte det.

Edit: En tanke är att ett bra objektiv med kortare brännvidd säkert ofta ger en bättre bild vid beskärning till samma utsnitt som den bild ett mediokert objektiv med mycket längre brännvidd ger.

Tror det vettigaste du kan hitta är ett Sigma 50-500 (och eventuellt en 2x extender).
Möjligtvis ett sovjetiskt spegeltele, finns att köpa på http://www.rugift.com .

De 600-1300-objektiven är fullständigt värdelösa. Spegeltelena är också manuell fokus, men sannolikt bättre bildkvalitet än en sån Kalle-Anka-zoom.

Även om det säkert går att ta bilder med det där objektivet så...

* Exemplet med skidåkarna är taget en riktigt ljus vinterdag då man gärna använder bländare större än 8, men vid 1600 mm har man f/16 och med 2x konverter måste det ju bli ändå sämre.

* Vad väger objektivet? 1 kg faktiskt, men med den längden blir det ju en härlig hävarm som bryter i kamerans stativfäste.

* 32x förstoring... my as. Mellan 420 och 1600 är det bara 4x, har jag fel? Visst jämför man mellan 50 mm och 1600 mm får man 32x.

Fast har man 2000 spänn att leka med kanske det här kan vara ett bra objektiv som leder till att man sedan sparar till något bättre...

Allt är ju relativt beroende på vad de är. men du vet säkert själv som "amatörfotograf" att de inte är några stora pengar i bilder på denna nivå. Har du själv några bra förslag ? Kontakta mej gärna över mejlen. Fina bilder du har.

Thomas Olinger skrev:
* 32x förstoring... my as. Mellan 420 och 1600 är det bara 4x, har jag fel? Visst jämför man mellan 50 mm och 1600 mm får man 32x.

...och det är så man räknar.. Bildvinklen för 50mm anges som 1x, således blir 100mm 2x och 1600 32x förstoring. Det du tänker på är brännviddsomfånget och det är, 3.8x.

Så, ja.. det var ditt ass ;)

Hmm, jag skall försöka komma med några förslag!
Jag rekommenderar ej att försöka hitta något"billigt" objektiv med brännvidd över 500mm, det blir bara taskig skärpa och bländartal
över 8, = väldigt långa slutartider alternativt höga ISO tal, vilket ger ännu mer suddiga bilder.

Nej, så här tycker jag att du bör göra:

Köp ett canon EF300/4mm USM med 2st teleconvertrar 1,4x och 2x. Om du har råd så satsa på ett med bildstabilisator (IS), då får du ännu lite större användningsområde för objektivet.

Glöm inte att ett rejält stativ också MÅSTE skaffas, annars förlorar du hela idén med telefotografering, det blir suddigt..

Kombinerat får du då:
300mm/4 :superskarpt objektiv som duger bra till det mesta. Om du tycker att du ej får det bildutsnitt du vill ha så kan man alltid Croppa bilden med hyfsat resultat. Om du har en Canon 400D så kan du använda upp till ISO 800 = snabba slutartider=skarpa bilder.
Väljer du att köpa ett med (IS) stabilisering så kan du handhålla denna och få till bra foton. annars e det stativ som gäller.

420mm/5.6 (1.4x konverter tillägg):fortfarande skarpt nog, men ljussvagare=längre slutartid. Passar till allt som inte kräver snabba slutartider i dåligt ljus. man kan även croppa bilderna, men kanske inte så kraftigt!

600mm/8 (2x konverter tillägg): nu börjar det bli taskigt med skärpan, och ljusinsläppet. Och du tappar autofokusen, den funkar ej på bländartal över 5.6, men det brukar gå bra att fokusera manuellt och då i synnerhet på motiv som är långt bort, vilket är bästa funktionen med denna kombination

Man kan också tänka sig ett Tamron 200-500. rekomenderar ej att man sätter någon konverter på detta dock, dålig skärpa och ett alltför taskigt ljusinsläpp.

eller ett sigma 170-500,billigare men tamron e skarpare.

Du borde hitta canon grejorna i sverige till ungefär 8-10000, plussa på 3000 för IS
och vill du ta EBAY och kan fixa det utan tull o moms så kan du dra av ca 2-4000 beroende på hur budgivningen artar sig.

Nåväl det var min synpunkt, själv så har jag införskaffat ett Nikon 400mm2.8 ED-IF, manuell fast modifierat den så att all exponeringsfukntion fungerar med nyare digitalkameror, plus konverter 1.4 och 2x
det blir kanonbilder och man hinner med och fokusera "nästan" alltid.

Ha det
David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar