Annons

Så gör du en trådutlösare i fem steg..

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik_Hansson

Aktiv medlem
En liten miniguide..

Steg 1:
Gå till Clas Ohlson och köp en sladd med stereo-anslutning t.ex 38-1236, kostar 39kr. Sladden delar du på mitten och ger till en kamrat..
Köp samtidigt en adapter om sladden inte passar direkt i kameran, t.ex. den här 38-1618, kostar 39kr.
När du ändå är där köper du två knappar, t.ex. de här 22-1304, kostar 19kr/st.

Steg 2:
Hitta en lämplig låda att stoppa i allt i. T.ex en gammal ask som ett par hörlurar legat i..

Steg 3:
Löd ihop allt och stoppa in det i lådan. Kopplingschemat lyder som följer, fas till nolla och fas till nolla..

Steg 4:
Fyll upp med silikon så blir den robust och tålig..

Steg 5:
Klar att använda! När du inte använder den stoppar du ner sladden i asken så slipper du trassel med sladdar..


Och så här kan det se ut..
 
Senast ändrad:
Jäklar va snyggt, och vilken smart lösning med asken så man slipper lösa sladdar i väskan!! Vet du vart man kan få tag på den lilla aksen?
 
Snyggt med den lilla lådan! Men är det inte bättre med en låsbar strömbrytare för avtrycket? Annars måste man ju stå där och hålla ned en knapp. Jag funderade på använda en lampsladdströmbrytare. På CO i Gallerian hade de helt slut på sladdarna med 2,5 mm kontakt när jag var där igår.

Använder ni fokusering via sladden? det känns (utan att ha provat) som om man lika gärna kan fokusera manuellt i såna här lägen.
 
Till villken kamera?
Funkar det till canon 350d?
Med nolla, menar du dom två "bitarna" längs fram?
 
oskard skrev:
Snyggt med den lilla lådan! Men är det inte bättre med en låsbar strömbrytare för avtrycket? Annars måste man ju stå där och hålla ned en knapp.
Jag funderade oxå på det men kom fram till att det här fungerar bra för mig. Om jag känner att jag vill ha en låsbar får jag bygga en till. Det är ju bara roligt.. :)

Jag funderade på använda en lampsladdströmbrytare. På CO i Gallerian hade de helt slut på sladdarna med 2,5 mm kontakt när jag var där igår.
Känner igen det.. Var slut här med förra veckan, men i fredags hittade jag faktiskt en.

Använder ni fokusering via sladden? det känns (utan att ha provat) som om man lika gärna kan fokusera manuellt i såna här lägen.
Oxå någonting jag funderat på.. Man lär ju fokusera när man tittar i sökaren och då kan man ju lika gärna använda kamerans knapp. Men nu har jag valmöjligheten iallafall..
 
North skrev:
Till villken kamera?
Funkar det till canon 350d?
Med nolla, menar du dom två "bitarna" längs fram?

Till en Pentax K10D..

Jag har för mig att det ska gå att göra nått liknande till Canon..

Om du inte ser vilka som är fas och nolla kan du pröva genom att bara lägga ihop de olika kabeländarna. Då ser du vilka som ger resultat..
 
Iofs så kostar en trådutlösare iaf till min canon 400D ca 150:- och din version kostar ca 120:-, slö som man är så köper man ju hellre den färdiga..

men det var en fin ide.
 
patrik80 skrev:
Iofs så kostar en trådutlösare iaf till min canon 400D ca 150:- och din version kostar ca 120:-, slö som man är så köper man ju hellre den färdiga..

men det var en fin ide.

Nej nej nej, bara billiga 100kr eftersom kompisen ska ha andra halvan av sladden. ;)
Men hade orginal kostat så lite hade jag inte heller gjort nån egen. Tyvärr kostar Pentax trådutlösare smått fantastiska 400kr..

Undrar om det kanske inte hade fungerat lika bra med en Canon förresten? Jaja..
 
Hmm kostar en trådutlösare till 350d, 150kr!!
Allt brukar ju vara så dyrt,trodde närmare 1000:-

Ska nog köpa en i morgon :)
 
83:- på eBay...
Inklusive frakt!

Jag skrinlade mina byggplaner trots att jag har allt hemma för bygget redan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.