Annons

Handsfree blir fjärrutlösare (Ta daa!)

Produkter
(logga in för att koppla)

jensohlsson

Aktiv medlem
Ibland har man nytta av sin nyfikenhet. Jag har en Canon F1 New med en motor. På motorn sitter ett 2,5 mm uttag för en elektronisk fjärrutlösare. Jag har länge funderat på om det inte är så att det räcker med att man sluter kretsen för att kameran ska klicka av en ruta. Då skulle det ju fungera med en 2,5 mm plugg och två kablar som man helt enkelt låter få kontakt.

Idag var jag på Clas Ohlson och köpte av en helt annan anledning en handsfree-grunka till min vanliga sladdlösa telefon. Den kostade 59 spänn och hade, ja just det, en 2,5 mm kontakt. Hmm tänkte jag och petade in den i kameran istället, tryckte på den annars helt oanvändbara knappen som sitter på mikrofondelen, och kameran klickade direkt fram en ruta. Ja, jäklar! :)

Så var det problemet löst. Tror jag lägger min handfree-sladd i kameraväskan istället, den höll ändå inte speciellt hög kvalitet, rent ljudmässigt.

/Jens

Ja, du skulle bara veta vad man kan upptäcka när tar fram verktygen. Har förresten en klisterlapp på utsidan av min dator som det står "Void warranty if seal is broken" på. Den satt tidigare på moderkortet :)

Finns det någon annan hobby/sysselsättning som har så många patentlösningar som just foto? Skulle vara kubanska bilmekaniker, möjligtvis?

/Jens

Rekomenderar dig att behålla alla "Void warranty if seal is broken" på hårddiskar. Jag råkade (fastnade på självhäftande tejp) avlägsna en sån...HD's crashade totalt efter en vecka. Den ligger nu in en kanal i Miami. :)

jensohlsson skrev:

Finns det någon annan hobby/sysselsättning som har så många patentlösningar som just foto? Skulle vara kubanska bilmekaniker, möjligtvis?

Musiker med egen hemstudio är nog i samma klass som fotoamatörer. En god vän till mig myntade uttrycket att "I krig, kärlek och hemstudio är allt tillåtet". :)

jensohlsson skrev:
Ibland har man nytta av sin nyfikenhet. Jag har en Canon F1 New med en motor. På motorn sitter ett 2,5 mm uttag för en elektronisk fjärrutlösare. Jag har länge funderat på om det inte är så att det räcker med att man sluter kretsen för att kameran ska klicka av en ruta. Då skulle det ju fungera med en 2,5 mm plugg och två kablar som man helt enkelt låter få kontakt.

Idag var jag på Clas Ohlson och köpte av en helt annan anledning en handsfree-grunka till min vanliga sladdlösa telefon. Den kostade 59 spänn och hade, ja just det, en 2,5 mm kontakt. Hmm tänkte jag och petade in den i kameran istället, tryckte på den annars helt oanvändbara knappen som sitter på mikrofondelen, och kameran klickade direkt fram en ruta. Ja, jäklar! :)

Så var det problemet löst. Tror jag lägger min handfree-sladd i kameraväskan istället, den höll ändå inte speciellt hög kvalitet, rent ljudmässigt.

/Jens

Nån som vågar prova detta på en 300D?
*nyfiken*

/Jocce

Fett ös...medvetslös..

eller..

Det gick inte snabbt, men det blev inte bra heller. typ....

Jocce: Det är väl bara att testa ;)

Kan bara bli kortslutning ....
.
..
...
....
.....
......Vad är det som luktar?

he he, påminner om när jag en gång upptäckte att kontakten till en OH-platta passade i det externa bildskärmsuttaget på en dator... jojomen! Den satt som gjuten. En liten stund efter påslaget luktade rummet betänkligt av bränd plast... som tur var funkade datorn hjälpligt när jag lämnade det aktuella kontoret. På den tiden kostade den bärbara datorn ca 50 lax o OH-plattan nästan lika mycket... hälften vågat...

//anonym//

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar