ANNONS
Annons

Slow sync med Nikon F80 och SB28 (problem!)

Produkter
(logga in för att koppla)

olofforsberg

Aktiv medlem
Hej !

Har inte fått ordning på hur slow sync skall fungera med Nikon F-80 och Nikons blixt SB-28.
Vilket program, vilken inställning mm

* Väljer jag program P och slow-sync på kameran så tar den med slutartiden som skulle använts utan blixt, ex igår kväll 2 sek.

* Väljer jag program S (slutarstyrd) försvinner "slow" i kamerans display. Tiden ställs dessutom på 1/2000 s och det blir långt att vrida ned.

Hur skall det fungera smidigt?

Hemskt tacksam för tips.

Mvh Olof

Smidigast och enklast är att använda S och välja slutartid själv. Det spelar ingen roll att det inte står "slow sync" på displayen. Mellan 1/30 och 1/8 använder jag mest.

Att din kamera väljer 1/2000 från start spelar inte heller någon roll, vrid på bara. Jag har aldrig använt en F-80, men om den liknar andra Nikonmodeller så borde den minnas vilken slutartid du senast använde i S-läget.

Göran, tack för snabbt svar.

Menar du att det spelar ingen roll att jag väljer slow som blixt-funktion (andra alternativ är normal, redeye, rear).

Mao, det blir automatiskt slow när jag väljer program S och tar längre slutartider ??

Är det samma tider som väljer som vanligt för att undvika skakningsoskärpa?

Mvh Olof

Ja, när du använder S blir det automatiskt slow sync. Det är bättre än P eftersom du själv kontrollerar tiden.

När det gäller slutartiden är det så att man kan välja slow sync av två olika skäl:

1) Man vill inte att blixtljuset ska dominera, men att bilden i övrigt ska se "normal" ut. Då får man välja en slutartid som vanligt, det längsta man bedömer möjligt med hänsyn till a) hur stadigt kameran står och b) hur mycket rörelse det är i motivet, till exempel människor.

2) Man vill uppnå den särskilda blandning av skärpa och oskärpa som sker när man plåtar på långa slutartidar med blixt. Då får bilden så att säga två olika exponeringar. Då väljer man ofta en ordentligt lång slutartid som 1/8 sekund eller så och rör kameran ordentligt under exponeringen. Eller så låter man motivet röra sig mycket. Bilden får på sätt och vis två olika exponeringstider i en - dels exponeringen av det befintliga ljuset, dels blixtens mycket korta exponeringstid.

Och här var det utebandy.

Det här är också slow sync, men med ett annat syfte. Här gällde det inte att skapa oskärpa, utan att få snöstormen i bakgrunden att synas. Slutartid 1/30.

Bilagor

• bandygenerationer.jpg
    bandygenerationer.jpg
    47.2 KB · Visningar: 706
Mycket fina bilder! Med mina kameror utan blixtsynk öppnar jag slutaren med "B", fyrar av blixten och stänger slutaren, och får liknande resultat även om det inte är meningen i dessa fall. Julbilder kan se roliga ut med rörelseoskärpa på stearinljusen medan allt annat är skarpt. :)

olofforsberg skrev:
Använder du samma teknik för att skapa "krog-stämning"? Alltså kvällsmotiv inomhus.

Absolut!

Jag gillar blandningen. När blixtljuset dominerar slår man ihjäl stämningen, utan blixt kan det ofta bli tråkigt, oskarpt och murrigt.

Men räkna med en hel del förlorade rutor om du börjar experimentera med den här tekniken. Det är en hel del chanstagning.

Bilagor

• djdisco2.jpg
    djdisco2.jpg
    37.4 KB · Visningar: 685
Blixtsync på andra ridån

Antar att du (Göran) använt sync på 2a ridån iaf för innebandybilden, kanske även de andra?

//Jens

Re: Blixtsync på andra ridån

Alon skrev:
Antar att du (Göran) använt sync på 2a ridån iaf för innebandybilden, kanske även de andra?

//Jens

Nej, faktiskt inte. Synk på första eller andra ridån spelar inte så stor roll i de flesta fall, bara när ett föremål har en tydlig rörelse i bilden och man vill ha liksom "fartränder" i bilden.

Alla bilderna i den här tråden är tagna med "vanlig" synk, alltså blixten lyser i början av exponeringen istället för i slutet.

Göran, oskärpa i bandyspelaren är jag med på men jag kan inte se oskärpa i dans-bilden. För det var väl den som var tagen med 1/8s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar