ANNONS
Annons

Zoom-objektiv till Sony a100

Produkter
(logga in för att koppla)
Sigma, Tamron och Sony har ju alla 18 - 200mm objektiv. Har inte erfarenhet av någon av dem, men funderade själv på att köpa Tamronen ett tag. Jag misstänker att Sonyn främst är en rebrandad Tamron med högre pris, och enligt Popular Photography ska Tamronen vara ett bättre val än Sigman:

http://www.popphoto.com/cameralenses/3058/which-lens-should-i-buy.html

Samtidigt säljs ju Sony A100 i kit med Sony 18 - 200mm så det kanske kan vara något att titta på, om du inte köpt kameran redan.

Nu har jag bestämt mig för att det blir en Sony a100 istället för en eos 400D, men jag behvöer fortfarande hjälp med zoom-optik val.

HELP please!

18-200 eller 28-300 eller liknande är jag ute efter.

Jag skulle inte titta på 28 - 300mm objektiv. Det är ett brännviddsomfång som härstammar från den analoga tiden men som medför förlorad vidvinkel på normala digitala systemkameror, 18 - 200mm är den motsvarande brännvidden för digitala systemkameror (de flesta normalzoomar börjar numera på ca 18mm).

Tamron kommer med en 18 - 250mm zoom, men frågan är om de extra millimetrarna på telesidan är värt väntan och eventuell prisskillnad för dig jämfört med den befintliga 18 - 200mm-modellen...

Vilket av 18-200 mm skulle ni rekomendera? Finns ju många olika varianter... Eller är det värt att skita i "smidigheten" och köra på ett 70-300 mm typ. Har gjort det ett tag och det funkar ju. Är ibland som man tycker det är lite mekkigt att byta.

Ditt objektivbehov beror förstås på vad/hur du plåtar. Personligen använder jag väldigt sällan brännvidderna 70 - 300mm på resor, den enda resebild tagen med det objektivet som jag behållit är nog en macrobild (Tamron 70 - 300 finns med 1:2 macro) på en geckoödla:
http://www.saar.se/galleri/thailand/dsc03803.jpg

Jag funderade för en månad sedan att byta ut mitt 18 - 70 mm kitobjektiv mot ett 18 - 200mm inför en Thailandsresa men främst för att det objektivet är litet och internfokuserar, vilket är bra för undervattensfoto i mjukt undervattenshus. Sedan kanske telet kan vara bra att ha i undantagsfall men jag vet av erfarenhet att jag inte skulle använda det mycket. För dig som plåtat en del djur kanske det räcker att ha med en 70 - 300 glugg i väskan som du kan ta fram när du ska på zoo eller safari?

Jag reser däremot inte utan mitt Sigma 10 - 20mm som är bra för allehanda landskap och miljöer och ofta det enda objektivet jag behöver för att plåta i städer.

edit: jag förutsätter här att du redan har ett 18 - 70mm + 70 - 300mm och funderar på om det är värt pengarna att byta ut dem mot en 18 - 200mm. Om du däremot ska köpa helt nytt skulle jag nog ta ett 18 - 200mm direkt istället för de två objektiven.

Senast ändrad:
Just för att slippa objektivbyten i tid o otid samt för att få mindre att bära på vill jag ha en rejäl långzoom för resebruk. Jag räknar med att en sån kan hänga på kameran 75% av tiden, kanske mer om det inte är skamligt dåligt i nåt läge.

Mitt 18-70 och 70-300 är sålt. Tar nog ett 18-70 med kameran eftersom det skiljer typ ingenting mot att ta bara kamerahuset.

Så valet står mellan 70-300, 28-300 eller 18-200. Vad jag själv har lyckats läsa mig till är Tamrons 18-200 di II det som verkar få bäst kritik..?

madelenrisberg skrev:
Mitt 18-70 och 70-300 är sålt. Tar nog ett 18-70 med kameran eftersom det skiljer typ ingenting mot att ta bara kamerahuset.

Så valet står mellan 70-300, 28-300 eller 18-200. Vad jag själv har lyckats läsa mig till är Tamrons 18-200 di II det som verkar få bäst kritik..?
Ska du ha en superzoom är nog Tamrons den bästa, samma som Sonys på insidan, och billigare.

Ska du ha en telezoom så bör du kolla på Sigma 70-300 APO DG MACRO eller Minolta 70-210/4 (macro). Vilken som är bäst är svårt att säga, Minoltan är skarpare och ljusstarkare, och är MYCKET bättre byggd (helt i metall med intern zoom), men Sigman är lite bättre på CA pga. den modernare designen, den har längre omfång, och den är tillgänglig ny.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar