Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En liten tilt-demo (Canon TS-E 90/2.8)

Produkter
(logga in för att koppla)
Fräckt! Kul att du visar detta, jag har inte sett någon sådan jämförelse tidigare. Måste nog surfa mer... :)

Ingen billig glugg du skaffat, men tusan så bra!

/Arne

Drummel! Jag hade precis lyckats stänga in ha-djävulen i mörka skået - åsså får'u han å' titta fram igen. Stryk skulle Du ha - ;-)

Jag har klämt på TS-E 45/2,8 - samma pengar. Nu blir det mardrömmar ett tag igen - morra-morra.

Häftigt, trodde bara att tilt var till för fotografering av byggnader. Nu vet jag bättre. Tidigare har jag aldrig känt behov av ett tilt/shift men helt plötsligt gör jag det.

MMM.. ja, det gjorde inte saken bättre. Personligen gillar jag möjligheten med selektivt skärpeplan (bild 3), eftersom det är där som ett TS-objektiv visar sin riktiga styrka, men även sista bilden, ett sådant skärpedjup kan du inte åstadkomma med en vanlig glugg, ens max nedbländat. Jag skrev i går i min blogg, att det var just ett TS-E 90/2.8 som stod överst på min glugglista.

För den som inser att man aldrig kommer att ha råd med orginal TS så kan jag tippsa om att det finns ryska TS för en betydligt billigare penning.
Helmanuella, javisst men vad gör det i detta sammanhang?

Finns bl.a på http://rugift.com/

Själv är jag ruggit sugen på en kort tele-TS med mellanringar för nya perspektiv i macrofoto.

Jag har själv en Hartblei 80mm Superrotator, och kan bara säga att det är en kul glugg att prova på tekniken med. Vill man sedan göra "riktiga bilder" så kommer det att stå ett bättre objektiv på önskelistan rätt snabbt. Att det är helmanuellt är som du säger OK men det har problem med bildkvaliteten. Dom recensioner jag läst om andra ryska modeller pekar på samma sak, "mycket för pengarna men med kompromisser", i längden inte riktigt acceptabla optiskt för många.

Här är en länk med massor av T/S info: http://hame.ca/tiltshift.htm

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar