Annons

Kalibrera gamla eller ny skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

t_mauritsen

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag vill förbättra mitt syn på mina bilder. Funderar därför på att köpa en kalibrator, mest Spyder2 Express för en tusing. Har en 3 år gammal 21 tums Compaq CRT som lätt kör 1600x1200 i upplösning. Motsvarande ny TFT på 20 tummar som klarar upplösningen och är av nogerlunda standard kostar säkert 5k.

Så vad är viktigast? En fin ny skärm, eller en äldre skärm som är kalibrerat och profilerat?

Hälsningar, Thorsten

Du bör kalibrera skärmen oavsett om den är ny eller gammal... Om den är en gammal CRT, så bör du kanske överväga en ny eftersom de blir sämre med tiden...

Mvh /Peter

Valet är inte kalibrator eller ny skärm.

Valet är kalibrator eller kalibrator och ny skärm.

Jag begriper inte hur jag klarade mig utan min Spyder...

Om du inte köper en fabrikskalibrerad skärm för 20,000 kr behöver du en kallibrator oavsett. Jag skulle börja med att ta reda på hur bra min nuvarande skärm är innan jag ger mig på att byta, om det inte finns andra starka skäl för ett byte (som högre upplösning, bredbild eller mindre plats).

Själv kalibrerade jag nyss min sex år gamla (tillverkad 2000) bildrörsskärm, den nådde rekommenderade värden utan problem.

/Daniel

Hejsan,

Tack så mycket för råden! Det var väl ungefär samma jag kom fram till på egen hand: antingen kalibrator eller kalibrator + skärm.

Min skärm hadde svårt att få fram lågdagrar av sig själv. Men med Nvidias (mitt grafikkorts) mjukvara kan man göra en kurva för hand om man vill, och där lyckades jag få fram skuggorna. Så jag tror skärmen har förmågan, jag vill bara veta att jag inte ställer till med något annat samtidigt...

Går och väntar i spänning på att Spydern skall komma från Scandinavian!

Hälsningar, Thorsten

dano skrev:
Om du inte köper en fabrikskalibrerad skärm för 20,000 kr behöver du en kallibrator oavsett. Jag skulle börja med att ta reda på hur bra min nuvarande skärm är innan jag ger mig på att byta, om det inte finns andra starka skäl för ett byte (som högre upplösning, bredbild eller mindre plats).

Själv kalibrerade jag nyss min sex år gamla (tillverkad 2000) bildrörsskärm, den nådde rekommenderade värden utan problem.

/Daniel

hehe fabrikskalibrerad skärm? behöver man inte en kalibrator till en sådan dyr skärm menar du? även dom behöver kalibreras..

tbmac skrev:
hehe fabrikskalibrerad skärm? behöver man inte en kalibrator till en sådan dyr skärm menar du? även dom behöver kalibreras..
Blev visst lite fel där, vad jag hade tänkt att säga är att om du inte köper en fabrikskallibrerad skärm så vet du inte vad du får. Även nya skärmar behöver kalibreras. Sedan bör också dyra skärmar kalibreras så småningom, hur ofta beror på vilka krav på toleranser du har. Själv kaliberar jag inte särskilt ofta, men så har jag inga stora krav på färgmatchning.

/Daniel

dano skrev:
Blev visst lite fel där, vad jag hade tänkt att säga är att om du inte köper en fabrikskallibrerad skärm så vet du inte vad du får. Även nya skärmar behöver kalibreras. Sedan bör också dyra skärmar kalibreras så småningom, hur ofta beror på vilka krav på toleranser du har. Själv kaliberar jag inte särskilt ofta, men så har jag inga stora krav på färgmatchning.

/Daniel

Det är nog jag som inte riktigt förstår vad "fabrikskalibrerad" är.. jag tror att man måste kalibrera även en 20kkr eizo skärm innan man gör första bilden med den. det måste ju va olika beroende på vad för dator/operativsystem man kopplar skärmen till etc.

En fabrikskalibrerad skärm är en skärm där dem har kalibrerat Gamma och Färgtemperaturen hårdvaromässigt till perfekta värden.

Sedan behöver man ändå ha kalibrator för att kalibrera skärmen beroende på ganska mycket annat.
T.ex. så måste profilen som man tillverkar fortfarande finns så att operativet eller programmet man kör ska kunna tolka färg koderna från bilden så att den visas rätt i t.ex. Gamma 2.2 med färgtemperatur på 5000 kelvin.

Detta var bara ett exempel och en väldigt förenklad sådan.

Men så man ska inte glömma att en skärmkalibrator behövs även på dessa skärmar.
Sedan så finns några skärmar som skickar med en kalibrator. Eller har funnits åtminstone tidigare.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar