Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stacka blixtkablarna - Canon Off-Camera Shoe Cord 2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
Kan man stacka blixtkablarna = Canon Off-Camera Shoe Cord 2 & Olympus FL-CB05?

Olympus har en förlängningssladd för blixt som är 1m lång och har beteckningen FL-CB05. Canons blixtkontakt har ett fjärde extrastift, men passar i övrigt i Olympus blixtsko. Canons kabel heter OFF-CAMERA SHOE CORD 2 men är kortare, ca 60cm. Vid foto med t.ex. makro är det praktiskt att kunna flytta blixten en bit från kameran och ändå ha full TTL kontroll. Kabeln är dock i kortaste laget, så jag undrar om det är möjligt att kunna stacka två av dessa kablar till dubbel längd?

Fungerar det med att stacka blixtkablarna, så klipper jag nog av den ena på mitten, för att kunna skarva i en betydligt längre sträcka. En av de unika fördelarna med min E-300 är att jag kan samköra den inbyggda blixten med en extern (FL-20, FL-36, FL-50) i blixtskon, reglera deras inbördes styrkeförhållande, samt bibehålla full TTL. Jag vill kunna placera den externa blixten en bit längre bort...

Bilagor

• e-300&cocsc2.jpg
    e-300&cocsc2.jpg
    50.3 KB · Visningar: 560
Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Om du ändå ska klippa sönder en kabel och förlänga , varför vill du då stacka dom ?

Det jag däremot vet är att det går utmärkt att förlänga Canon-kabeln som du har.

Jag har gjort det själv med min.

Den är ju så smidig att båda "klossarna" i varje ände går att öppna med en liten kryssskruvmejsel, gör det så kan du sen löda på en ny, längre sladd direkt istället för att skarva på mitten.

Jag har idag ca 2.5 meter och det fungerar utmärkt.

FP TTL AUTO

Fredrik H skrev: Den är ju så smidig att båda "klossarna" i varje ände går att öppna med en liten kryssskruvmejsel, gör det så kan du sen löda på en ny, längre sladd direkt istället för att skarva på mitten. Jag har idag ca 2.5 meter och det fungerar utmärkt.
Tack för tips och uppmuntran att löda in en längre kabel. Det kanske blir så att jag lyder ditt råd i alla fall.

Anledningen är att jag vill kunna köra FP TTL AUTO, dvs snabb blixtsync ner till 1/4000sec. Syftet är att kunna ta porträtt med telezoomen på lite längre håll, men ändå ha blixten (den mindre FL-36) på ett stativ närmare personen för upplättningsblixt och få reflexen i ögongloberna. Då behöver jag en längre kabel an vad som ursprungligen sitter på just nu.

Radio-triggning av blixt

Prylarna blir mindre och drar allt mindre ström. Här är ett kit med sändare och mottagare för att trigga blixtar på håll. Tekniken är densamma som i våra fjärrlås till bildörrar, dvs nyttjar det fria ISM-bandet på 433 MHz,

Smidigt för att kunna sätta upp ett arrangemang med flera blixtar för ett stationärt fotande.

Nackdelen med dessa är att kommunikationen är av typ simplex, dvs envägs, så att ingen form av TTL-styrning fungerar. Så det ersätter ingen kabel för att kunna köra blixten i FP TTL AUTO.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar