Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på sökaren i D200 vs D50

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarmans

Aktiv medlem
Jag köpte en DK-21M som först och främst är till D200 som jag satte på min D50. Det funkade bra och sökaren blev större, men jag skulle vilja veta hur stor skillnad det är upp till t.ex. D200 eller D80 när jag har förstoraren på och dom inte har det.

Det stod att förstoraren skulle göra så att man inte ser hela bilden, men eftersom D50 har en mindre sökare så är detta inte ett problem. Den förstorar sökarbilden 1,17 ggr. och det kanske inte är så långt ifrån en av dom högre modellerna.

Enligt Dpreview.com har både D50 och D200 95% visning i sökaren (hela bilden visas alltså inte). D50 har 0,75x förstoring och D200 har 0,94x (vid 50 mm brännvidd).
Det betyder att du med D50 och DK-21M får 0,88x förstoring. Det är alltså en bit kvar till D200:ans sökare.
Observera att dessa siffror bara kan jämföras om sensorn är lika stor! En 5D med samma brännvidd får alltså mycket mindre förstoringsgrad; 0,7x, trots att sökaren är MYCKET större (även jämfört med D200).

Edit: Här är en tråd om en annan sökarlupp som finns även för Nikon, med 1,35x förstoring:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=68054
Med den får du alltså större sökare än D200:ans, men frågan är hur nära man måste hålla ögat för att se hela.

Senast ändrad:
Jag stal helt fräckt deras fina bild som visar skillnaden, samt lade till 5D i samma ruta. Det är lite svårt att läsa i förminskat format, men den visar alltså skillnaderna med 1,35x-luppen. Det kanske vore nåt att prova på sin D200? :p

Bilagor

• olikasokarforma2t.jpg
    olikasokarforma2t.jpg
    19.2 KB · Visningar: 1,193
Jag provade en D2Xs på mässan som hade en DK17M monterad, det var faktiskt rätt imponerande skillnad, jag skall nog investera i en sådan själv.

/kent.

marooned skrev:
Hur stor är sökaren på en D100 då? Jag hittar bara nånting om eyepoint 24mm mot 18mm på D70.
95% och 0,8x vid 50 mm. Något större än D50/D70 alltså. Om jag förstått det rätt så är det en beskuren F6-sökare.

Makten skrev:
95% och 0,8x vid 50 mm. Något större än D50/D70 alltså. Om jag förstått det rätt så är det en beskuren F6-sökare.
D100 är ju en hel del äldre än F6 och bygger snarare på F80. Misstänker att mycket i sökaren var delat med den.

Zoso skrev:
Jag provade en D2Xs på mässan som hade en DK17M monterad, det var faktiskt rätt imponerande skillnad, jag skall nog investera i en sådan själv.

/kent.

Det dumma var att man inte riktigt kunde se båda menyraderna samtidigt i sökaren. Annnars tyckte jag oxå att den var helt ok.
Men än så länge tycker jag nog att sökaren i D2H/D2Hs duger :)

Storleken betyder inte allt.....

Det som framförallt är riktigt bra i D80 och D200 är kontrasten och ljusstyrkan i sökaren. Betydligt bättre än många andra faktiskt. Men med lite förstoring blir det ju spitzenklasse!

Adam

Då jag själv har glasögon undrar jag om era omdömen gäller med glasögon eller inte?
Kan nog vara en rätt så stor skillnad.

D Nilsson skrev:
Det dumma var att man inte riktigt kunde se båda menyraderna samtidigt i sökaren. Annnars tyckte jag oxå att den var helt ok.
Men än så länge tycker jag nog att sökaren i D2H/D2Hs duger :)

Inget jag tänkte på faktiskt, men jag tittar aldrig på informationen till höger, den vet jag redan :)

PS ! Jag använder inte glasögon (ännnu)

/kent.

hmm..

visst finns det fördelar med stor sökare men det finns också nackdelar.
Jag är förvisso glasögonbärare men jag är bara översynt så jag anstränger bort synfelet omedvetet. Därför ser jag genom sökaren ovanför bågarna (på brillorna). Jag har en kamera med äckligt stor sökare här hemma (gammal analog) men jag föredrar min D1x:s mindre sökare framför den. Delvis beroende på att sökarinformationen blir mycket tydligare om man har lite mindre sökare och delvis för att jag slipper röra runt kameran för att se hela sökarbilden.

Jag har provat många MÅNGA kameror men aldrig så jag har kunnat jämföra sökare mot sökare direkt. Hur stor är D1-seriens sökare i jämförelse med nikons andra modeller?

harryett skrev:
Hur stor är D1-seriens sökare i jämförelse med nikons andra modeller?
Enligt Dpreview:

96% visning.
0,8x förstoring vid 50 mm brännvidd.

Alltså ungefär samma som D100, det vill säga något större än D50/D70 som har 95% visningsstorlek och 0,75x förstoring.

Jag är närsynt (-2.5) och använder inte DK17m om jag har glasögon på mig (med linser funkar det dock bra). Det blir ganska mörkt i hörnen samt att man måste trycka kameran mot glasögonen för att se hela sökarbilden. Det är ganska obekvämt helt enkelt.

Problemet är inte stor sökare, de flesta 35mm nikonhusen är väldigt bra att använda tillsammans med glasögon utan att förstoringsluppar ökar avståndet till sökaren och gör betraktingsvinkel snävare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar