Annons

Fjärrstyra blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Hedlunda

Aktiv medlem
Jag har en D80 och en SB-600. Det är inga problem att fjärrstyra blixten enligt instruktionsboken och CLS (i-TTL). Det blir bra bilder.

Dock skulle jag ibland vilja vara lite mindre automatisk.

1. Går det att fjärrutlösa SB-600 utan att använda i-TTL, allt köra blixten manuellt men att den triggas av kameran (precis som vilken slavblixt som helst)?

2. Går det på något sätt att trigga SB-600 utan att den inbyggda blixten också slår? Jag har provat skärma av den och det fungerar om man inte skärmar av den helt men bäst vore om den gick att inaktivera på ngt sätt.

Jag har läst någonstans att den inbyggda sänder blixtpulser för att kommunicera med SB-600/800. Stämmer det?

/P
 
Hedlunda skrev:
Jag har en D80 och en SB-600. Det är inga problem att fjärrstyra blixten enligt instruktionsboken och CLS (i-TTL). Det blir bra bilder.

Dock skulle jag ibland vilja vara lite mindre automatisk.

1. Går det att fjärrutlösa SB-600 utan att använda i-TTL, allt köra blixten manuellt men att den triggas av kameran (precis som vilken slavblixt som helst)?

2. Går det på något sätt att trigga SB-600 utan att den inbyggda blixten också slår? Jag har provat skärma av den och det fungerar om man inte skärmar av den helt men bäst vore om den gick att inaktivera på ngt sätt.

Jag har läst någonstans att den inbyggda sänder blixtpulser för att kommunicera med SB-600/800. Stämmer det?

/P
Nr 1 vågar jag inte svara på, då jag har en D200, är inte säker på att det är samma. Men nr2 så är svaret tyvärr nej. Kameran kommunicerar med hjälp av den inbyggda blixten, det du kan göra är att köpa ett filter för synligt ljus, då blix och kamera bara använder infrarött ljus.
 
Det känns lite fånigt att svara sig själv men jag har kollat vidare på saken både i andra diskussioner och experimenterat lite med kameran.

Följande tror jag gäller:

1. Jo, det verkar gå om man går in i Commanderläget, väljer Grupp A "M". Då triggas den externa blixten i manuellt läge (tror jag).

2. Jo, det går också om man går in i Commanderläget och väljer Inb blix "--".

Man kan således kombinera metoderna och trigga den externa blixten från kameran utan att använda automatiken. Dock används fortfarande förblixtar för att kommunicera så vanliga slave triggers fungerar inte.

Hoppas att någon annan har nytta av tipsen...

//PO
 
Hedlunda skrev:
Det känns lite fånigt att svara sig själv men jag har kollat vidare på saken både i andra diskussioner och experimenterat lite med kameran.

Följande tror jag gäller:

1. Jo, det verkar gå om man går in i Commanderläget, väljer Grupp A "M". Då triggas den externa blixten i manuellt läge (tror jag).

2. Jo, det går också om man går in i Commanderläget och väljer Inb blix "--".

Man kan således kombinera metoderna och trigga den externa blixten från kameran utan att använda automatiken. Dock används fortfarande förblixtar för att kommunicera så vanliga slave triggers fungerar inte.

Hoppas att någon annan har nytta av tipsen...

//PO
Den inbyggda blixten kommer fortfarande att blixtra för att kommunicera med den fjärrstyrda blixten. Testa ta ett kort mot sen spegel så får ni svart på vitt! Ett sätt att kringgå detta är att tejpa fast en bit oexponerad men framkallad diafilm framför den inbyggda blixten, då borde den inte släppa igenom något synligt ljus för oss, men däremot för blixten.
 
Den inbyggda D70-blixten 'kommer inte med på kortet' - den blixtrar innan slutaren öppnas, eller hur?
Så varför oroa sig för den..?
 
För att ytterligare illustrera detta: Bild tagen med den inbyggda på commander, -- och SB-800 på remote, TTL
 

Bilagor

  • ttl.jpg
    ttl.jpg
    41.2 KB · Visningar: 286
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.