Advertisement

Annons

K10D - första intryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus W

Aktiv medlem
För en stund sedan hade jag en K10D i mina händer!

Första intryck:

Format - lagom stor för mina händer. Om jag skaffar ett batterigrepp så är det för batterierna; inte för greppet. Mina händer är medelsmå. Gummipackningar överallt. Säkerhetsvred minimerar risken att man öppnar någon lucka av misstag. Den ger att mycket gediget intryck.

Sökare - stor och klar sökarbild, bara något mindre än på min LX. Informationen är tydlig utan att vara störande plottrig. Det var inget problem att göra en manuell fokusering med ett M-50/2.0. Autofokusen är snabb och säker med kit 18-50:an.

Hypermanuella läget är närvarande och funkar mycket intuitivt och bra.

Iso värdet har ju diskuterats en del. På den kamera jag kollade var programversion 0.2 installerad, den hade ett valbart omfång på 50-3200, även om det tydligen var så att 50 gav 100 och 3200 gav 1600.
Vi filosoferade en stund över möjligheten att kommande programvaror kan utnyttja det ökade dynamiska omfånget som 22 bitar ger, till att spotta ur sig utökat fungerande ISO-omfång.

Enligt papper jag såg så var sensorn tillvwerkan av Sony.

Den här gamle analognörden gillade vad han såg.

uppspelt och entusiastisk -- MW

Spännande, minst sagt! Får man fråga i vilket sammanhang du sprang in i kameran. Är det ett antal visningsex i omlopp nu?

Ja, det är möjligt att 22 bitars A/D omvandlaren kan kompensera för sensorns brister gällande ISO omfånget så att kvaliteten blir god från lågt till högt, men om de verkligen hade lyckats med detta så borde de ju talat om de i de officiella specikationerna. Pentax listar 100 - 1600 på sina sidor.

Jaja, det kanske är något som kan komma att ändras. En del fotografer skulle nog bli glada då. ;)

Hälsar
R

Jag känner mig inte särskilt begränsad, omfånget 100 - 3200 räcker gott för mig. Jag kan förstå att en del vill ha högre och/eller lägre ISO, men jag kan tänka mig att Pentax hellre håller sig på den försiktiga sidan i början, för att kanske senare (och det här är vild och ogrundad spekulation från min sida) kunna erbjuda ett vidare ISO-spann.

Jag fick en titt på det nya Lim. 70mm också; en delikat liten glugg -- ungefär 20mm utstick från kamerahuset.

Ibland känns det riktigt bra att vara Pentaxian.

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar