Annons

Zeiss tele

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan man ställer sig är om Canon 1200/5,6 L sjunker i pris nu och hur många Cyberphoto tar hem? Bör man ställa sig i kö?
 
Jag tror dock inte att min ryggsäck håller för 256kg, så jag tror jag avstår. Annars såg jag en converter från Hassleblad CF till Minolta AF på eBay om någon har lust att slå till...

/Andreas
 
Oj, blir nästan illamående av det snäva behovet för ett sånt stort objektiv... och bara 1700mm?! snuffs!

Men med en 2x så kommer man nog rättså nära månens hav...

En mer realistisk fundering är hur många som hade gillat idén på ett 500 f/2,8.. vad hade ett sådant vägt idag tro?.. 10kg?

MVH Niclas,
 
Oljeshejken i fråga lär väl visserligen köpa ett exemplar, men vilka övriga kunder förväntar de sig?

Det jag framförallt reagerar på är "Developed for long distance wildlife photography". Finns det verkligen sådana enorma pengar att tjäna på stillbildsfotografering av vilda djur? Det vore ju i o f s mycket glädjande om jordens befolkning hade ett så stort naturintresse, men jag betvivlar det starkt eftersom allt annat tyder på raka motsatsen.
 
det är klart att det inte behövs stor förändring av objektivets position för att flytta bilden lång väg på långt håll..(sett till det snäva utsnittet). Men oavsett så blir det ju ofantligt otympligt.

För den som ägnar typ 10 år att oavbrutet vaktar på snöleopard i de Iranska högfjällen så kan det väl fungera, fastbultat i fjället. Men knappast att oljesnubben har tid med den Den hobbyn:)!

En duktig fotograf som lyckas med den praktiska hanteringen skulle nog kunna skapa rättså speciella bilder med tanke på brännvidd och bländarförhållandet.. bilder som kanske kan dra in lite pengar.. Men det skall nog en fotograf till för att lyckas med det, och en så rik fotograf tror jag knappast det finns.. Jag tror inte heller att ngn rik oljesnubbe genomför ett sådant projekt för att tjäna mer pengar;) hehe...


MVH Niclas,
 
Men finns gluggen överhuvud taget?
Bilderna på siten är inte fotografier, det ser snarare ut som en rendering ifrån något CAD-program.
 
Men kollade ni inte zeiss-gluggen biogon? 25/2,8 T på samma site? Gubben hade fotat handhållet med en Zeiss Ikon från en varmluftsballong. Imponerande upplösning, nu får filmanhängarna vatten på sin kvarn(C;? JANNE
 
Pupillen skrev:
Oljeshejken i fråga lär väl visserligen köpa ett exemplar, men vilka övriga kunder förväntar de sig?

Det jag framförallt reagerar på är "Developed for long distance wildlife photography". Finns det verkligen sådana enorma pengar att tjäna på stillbildsfotografering av vilda djur? Det vore ju i o f s mycket glädjande om jordens befolkning hade ett så stort naturintresse, men jag betvivlar det starkt eftersom allt annat tyder på raka motsatsen.
"Long-distance wildlife photography"... bortsett från dom praktiska problemen att få djuren att stå på rätt ställe - eller förväntas man montera det här objektivet på en Jeep och kuska runt på en savann kanske - så blir förmodligen bilderna inte så bra. Längre avstånd = atmosfäriska störningar om inte luften är kristallklar och helt stilla. Inte så sannolikt på savannen jag nämnde ovan. :)
 
Fast eftersom det är till mellanformat så blir brännvidden översatt till 35mm endast 920mm eller så..

Så jag tror nog inte att den komemr att påverka priset på EF 1200/5.6L ;)
 
Undrar vad det skulle kosta om man nu skulle vilja köpa det? Kostade inte Canons 1200mm runt en miljon? Det här har längre brännvidd och bättre ljusstyrka...
 
Possinho skrev:
Undrar vad det skulle kosta om man nu skulle vilja köpa det? Kostade inte Canons 1200mm runt en miljon? Det här har längre brännvidd och bättre ljusstyrka...

Troligtvis ruskigt mycket mer. Den byggs och utvecklas nog på uppdrag av EN kund som beställt ETT exemplar. Tänk bara på vad utvecklingstiden har kostat. Förhoppningsvis så behöver man nog bara betala 50% av utvecklingskostnaden som kund nr två. ;-) Material och tillverkningskostnaden för gluggen är nog en bråkdel av försäljningspriset, även om bara den ligger i miljonklassen.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.