Annons

Olympus patenterade metod för dammborttagning på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Knight Palm

Aktiv medlem
-Har Olympus licensierat ut sitt patent?
-Är Olympus metod den som fungerar bäst?

Patent kan man ju alltid kringgå med metoder som har mer eller mindre teknikhöjd. Hur som helst, SSWF-funktionen i min E-300 fungerar mycket bra fortfarande efter knappt 7000 exponeringar på en kamera som blir två år till jul.
 
Den funkar riktigt bra på min E-500 också =)

Frågan är ju hur bra Sonys och Canons tekniker fungerar. Har läst på något ställe att sonys teknik inte alls ska fungera så bra. Det ska bli väldigt intressant om ett tag när användare till Sony och Canon har använt sina kameror ett tag och de (förhoppningsvis) delar med sig av sina erfarenheter.
 
Fransk test av automatisk sensorrengöring

Kanske är det i verkligheten inte så många som bryr sig om att kolla upp sin sensorstatus innan man ger sig ut i vårsolen och fotar med bländare 22? Uttrycket varning för dåliga efterapningar kanske är på sin plats om man ska tro detta franska test. Det kanske inte är så enkelt att kringå Olympus patent för SSWF (Supersonic Wave Filter).

Från Chasseur d'Images 291

N° 291 - MARCH 2007
Toujours pour la technique, Chasseur d'Images s'est lancé dans un test exclusif: LES SYSTEMES ANTIPOUSSIERE au banc d'essai! Là, c'est sûr, ça va hurler... car la plupart des systèmes antipoussière sont totalement inefficaces! Zéro pointé pour l'EOS 400D, guère mieux pour le Pentax et le Sony. Seul Olympus s'en sort bien! Il faut le voir pour le croire, c'est un test que personne n'a jamais osé faire et Chasseur d'Images s'y est collé.


Med Google snabböversättning:
Always for the technique, Chasseur of Images launched out in an exclusive test: SYSTEMS DUST PROTECTION with the test bench! There, it is sure, that will howl… because the dust protection majority of the systems are completely ineffective! Zero pointed for the EOS 400D, hardly better for Pentax and Sony. Seul Olympus is left there well! It should be seen it to believe, it is a test that nobody forever dared to make and Hunter of Images were stuck there.
 
Hur effektiv är SSWF i E-300?

Just så här kan damm på min E-300 sensor se ut. Till synes relativt sett, i en storlek större på en 4/3-sensor än på en för DX/APS-C storlek. Det fina i kråksången är, att dammreduceringsmekanismen med ultraljud fungerar så pass bra som den gör, vilket man tyvärr inte kan säga om en del till E-300 konkurrenters mer eller mindre undermåliga implementationer. Som synes, så eliminerar ultraljud-funktionen SSWF inte helt behovet av att använda en blåsbälg, vilket jag också erfarit under de knappt 2½ år jag fotat med min E-300. Hama Blåsbälg 5610 är ett utmärkt komplement, som jag tillgripit två gånger hitills.

Det verkar vara på mode just nu att testa olika fabrikanters effektivitet vad beträffande att minska damm på sensorn. Först ut var ett engelskt test, sen ett franskt, ett tyskt, och så nu ett ungerskt test. Alla med liknande konsensus.

De kameror som jämförts i det ungerska testet är: Canon EOS-400D, Olympus E-300, Pentax K10D och Sony Alpha A100. De nya kamerorna E-410 och E-510 har enligt uppgift fått denna SSWF-funktion vidareutvecklad för att uppnå ännu bättre effektivitet.

Det står omnämt här på den norska sidan www.akam.no:
20. mar. 2007
TEST: Test av støvfjerningsmekanismer
En Ungarsk side har testet ulike mekanismer for å fjerne støv fra sensoren.


Ref:
 
Re: Hur effektiv är SSWF i E-300?


Jag är i princip en vän av att ha anordningar som förhindrar att problemet uppstår snarare än att ha anordningar som rättar till problemet. (Vem är för övrigt inte det :)

Om man vill, kan man dra en helt annan slutsats av den här testen: I stället för att jämföra antalet prickar mellan "skakningarna" kan man jämföra resultatet efter två blåsningar med blåsbollen. Eftersom Sonysensorn verkar vara renast av alla efter att ha blivit "blåst" kan man fundera på om det som verkligen fungerar är att ha en "icke-statisk" sensor (Sony).

Nikon, som köper sensorn från Sony OCH INTE HAR skakning testas tyvärr inte.
 
Dust Reduction System

Olympus har en white paper story på sina hemsidor. Nu har man kommit fram till kapitel 5 där man berättar om sin SSWF, dvs hur man minskar problemen med damm på sensorn i dSLR.

På de 2½ år som jag haft min E-300, så har denna dammreducering fungerat ypperligt. En funktion som jag inte lade alltför stor vikt vid när jag köpte kameran, men som jag kommit att uppskatta mer och mer. Jag har sett bilder från mina kompisars 10D och 20D och det är inte alltid en munter syn.

Nästa tre kapitel (#6 - #8) kommer att handla om Flagship Quality, som jag tror måste syfta på E-1 och dess efterträdare. Det brukar ta ca 1½ månad mellan dessa episoder, så det skulle betyda att Olympus lyfter på skynket för nästa kameramodell omkring 1:a augusti.

Ref:
 

Bilagor

  • e5_01_ph03.jpg
    e5_01_ph03.jpg
    17 KB · Visningar: 184
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.