Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Streck i bilden med min D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorryquai

Aktiv medlem
Tjena forumrävar.

Nu har även jag, som brukar klara mig från trubbel, drabbats av något mystiskt fel på min D50.

I en vanlig bild så syns en lysande pixel, med ett efterföljande lodrätt streck.

Körde med mitt Nikon 70-200 2.8 VR glugg.

Inst var iövrigt

f/2.8
Iso 1600
1/400
förinställd vitbalans.

Lägger upp några ex.

Please Help!

//Lorry
 
2... vit pixel samt streck syns upp till vänster. Samma sak på förgående bild.
 

Bilagor

  • 1b.jpg
    1b.jpg
    56.5 KB · Visningar: 871
Misstänkte nästan att det var något sånt.

Ska försöka byta upp mig till en D80 istället.

Tack för hjälpen.

//Lorry
 
Vad kostade det att byta för er som gjorde det ?
För er som inte hade garantin kvar.
Nikon vägrar nämligen säga ett pris till mig förän jag skickat in den :/
 
För mig så gick felet på garantin, så jag betalar inte ett enda öre för att få den lagad.

Däremot så har jag märkt att det gör stor skillnad med vem man pratar med.

Sök efter Peter, han var mycket serviceinriktad, om man nu jämför mot vissa skåningar.

//Lorry
 
Jag blir så less...

Fick tillbaka min kamera för 2 veckor sedan, lagad och användningsbar.
Strecket i bilden hade blivit åtgärdat.

Men, så igår upptäckte jag ett nytt streck i bilden. Det är precis likadant som förra strecket, men har bytt plats. Den sträcker sig dessutom mycket längre denna gång.

Vad kan problemet vara? Kan jag kräva en ny kamera denna gång?

Butiken vill skicka D50:n på reparation igen (3:e gången) medans jag vill få den utbytt.

Vad har jag för alternativ, vad skulle du ha krävt i denna sits?

//Lorry
 
Hade lika på en D70...

Ingen åtgärd från Nikon (trots garanti)..

Bytte till annat märke, pga av en del såna här saker..

märkte det då jag fotade på hög iso, och raw..
 
Lite skräp får man nog tåla vid högsta ISO, men strecket verkar ju hänga ihop med den vita pixeln. Jag får klart synlig bandning som är väldigt grov och assymetrisk (olika grova streck) om jag underexponerar vid ISO 1600 och sen drar upp bilden ett steg i efterbehandlingen. Dock syns det inte alls om exponeringen är korrekt från början. Jag skulle inte kalla det för "sensorfel", men det är ju lite synd förstås. Inget jag bryr mig om dock.
 
Ok , så då ska man acceptera dessa skavanker vid iso 1600? Kanske du, men inte jag,

Problemet för mig är att detta även framträder lika tydligt på iso 200 som 1600.

Sensorn fortfarande fullt frisk enligt er?

//Lorryquai
 
Lorryquai skrev:
Ok , så då ska man acceptera dessa skavanker vid iso 1600? Kanske du, men inte jag,

Problemet för mig är att detta även framträder lika tydligt på iso 200 som 1600.

Sensorn fortfarande fullt frisk enligt er?

//Lorryquai

Du får hänga med i vad som skrivs. Vi diskuterade den "bandning" om makten beskrev, inte ditt problem.

Johannes
 
Hehe, ursäkta! Nu uppfattade jag hela hans text. Jag var antaligen lite trött igår.

Sorry för det.

Åter till topic då.

Vad skulle du ha krävt av butiken? Ny kamera eller ännu en lång reparation?

//Lorry
 
tomasbz skrev:
Finns det verkligen butiker som lånar ut ersättningskameror??

Hur går det ihop..
Det är deras problem. Jag hade då fan inte accepterat att få lämna in den nyreparerade kameran för SAMMA jävla fel en gång till. Hur butiken löser det är inte mitt problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.