Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var tog fukten vägen?

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Hej och hallå gott folk,

Var ute på en inspirerande fototur i lördags. Hade min kära 18-70 monterad (kitobjektivet). I början av turen var det ett lätt uppfiskande och stilla sommarregn. Höll mig mest under träden och undvek de värsta vattenskvätten, efter en timme eller så tilltog dock regnandet till ett ilsket trummande och luftfuktigheten gick upp mot 700%. Dags att packa undan utrustningen. Körde vidare till nästa ställe, det blev upphåll och jag började experimentera med imma på linsen. Upptäckte dock att hur länge jag än väntade försvann inte imman från en del av linsen. Skruvade av polfiltret - mycket riktigt - zommandet i regnet hade fått fukt att tränga in i linsen, och en dryg tredjedel av insidan av det yttersta linselementet var nu täckt av dimma.

Som en riktig fotograf avbryter man givetvis inte fototuren för detta, man byter objektiv och fortsätter. Väl tillbaka i bilen gjorde vad varje frisk man skulle ha gjort - på med AC:n, värme och köra en lång tur med objektivet vilandes i värmen utzoomat.

Väl hemma var fukten borta.

Men var är den? Har den lämnat mitt objektiv och gått till de sälla fuktmarkerna, eller ligger det någonstans därinne och lurkar och bara vänta på rätt (fel för mig) tillfälle att fördunkla mina bilder igen?

Eftersom fukten kom in i objektivet kan den ju också försvinna ut igen. Den har väl dunstat, i alla fall tillräckligt mycket för att inte bilda imma på linsen.

Att den bildar imma på linsen beror ju bl.a. på temperaturen. Vid lägre temperaturer klarar inte luften av att hålla lika mycket vattenånga utan den kondenserar på de omkringliggande (kalla) ytorna. Men blir luften (och objektivet) varm igen så dunstar vattnet och den bärs av luften i form av vattenånga igen.

Så, det kan hända att imman kommer tillbaka om objektivet blir kallare igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar