Annons

Z-aim stöd

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Efter lite frågor från folk här på FS så tänkte jag sammanställa vad jag använder vid liggande eller sittande fotografering.
I grunden så är det ett z-aim skjustöd (www.z-aim.com) som vi modiferade genom att ta loss en snabbfästesplatta från en 484 manfrotto kulled.

Den är infäst med en M6 skruv och passar direkt på Z-aim stödet om man tar loss det bakre styrstiftet som också är en M6.

Skjutstödet har en mängd olika lägen och nedan visar jag bara ett antal olika som jag brukar använda.

Stödet manövrerar jag men en hand utan att ta ögat från sökaren.
Det är bara att dra kameran mot mig för att få nästa nivå.
 

Bilagor

  • z1.jpg
    z1.jpg
    35.9 KB · Visningar: 436
Senast ändrad:
Det ser ju onekligen väldigt smidigt ut. Synd bara att man måste offra en kulled, kanske går att lösa på annat sätt? Tycker inte om att bära runt beanbags, den här väger lite och tar liten plats.

Hur funkar det att fota handhållet, om man fäller in stödet? Går kanske att snurra runt stativfästet så att den hamnar på ovansidan... Om man har snabbfästet går det i och för sig fort att montera av stödet.

Detta verkar helt klart väldigt intressant, skulle i sånt fall använda den till ett 400/5,6L.

EDIT: Det här kan kanske vara en framgångsrik teknik?
http://www.zacrison.se/z-aim/upload/bilder/a_Z-aim-009_300.jpg
 
Senast ändrad:
Japp fota handhållet med hjälp av ett delvis utfällt stöd fungerar mycket bra.

Eventuellt så kan Mats som tillverkar z-aim ta fram en fästplatta just för fotografer.
Kanske en arca swiss modell eller liknande, jag vet inte själv vilken som skulle passa bäst.
 
Vill inte vara en glädje dödare.. men ligger inte denna tråden farligt nära reklam för en produkt eftersom du är polare med denne...

http://www.fotosidan.se/cldoc/1541.htm

Vill bara tips dig så att du innte ev blir avhyst från fotosidan... har inte rapproterat elelr något sådant, vill bara upplysa om du inte visste...
 
Jo jag vet Kalle, men la upp informationen då jag fick så många som undrade vad det var jag använde.
Kan ta bort inlägget om det strider mot reglerna.

Mvh, Andreas
 
I mitt fall passar det nog bäst att slakta en Manfrotto RC2-kulled eftersom jag redan använder dem, men de som kör med större telen har väl oftast andra snabbplattor. Manfrotto 484RC2 verkar vara den billigaste med RC2.
 
Jag struntar i vilket :) Det var mest bara så att du itne blir portad på fotosidan pgr av okunskap, enklast är väl bara o slänga iväg ett mail till david och fråga, är det ok så är det ju toppen. :)
 
Kalle_B skrev:
Vill inte vara en glädje dödare.. men ligger inte denna tråden farligt nära reklam för en produkt eftersom du är polare med denne...

Jag tycker Andreas har skött det snyggt från början. Det var väl mer eller mindre alla andra som ville veta mer i en annan tråd. Sen ser det kanske konstigt ut när man bara ser den här tråden...

Bara mina tankar kring frågan
 
Skickat ett mail till David så om tråden försvinner så då har storhemulen varit framme och tagit bort den :)

Mvh, Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.