ANNONS
Annons

Hands on K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Eftersom jag råkar befinna mig Tokyo hade jag i dag nöjet att testa K100D i butik. Egentligen inte mycket nytt att tillföra Magnus Fröderbergs artikel i Kamera&Bild.

Kameran är välbyggd och påminner i byggkavlite i stort om DS/DL. Lite kantigare avslutningar i huset men den är mycket stabil och känns solid.

På kul jämförde jag sökaren rakt av med Canon 350 och sökarbilden i Pentaxen upplevar jag som dubbelt så ljus!

Tog en del testbilder och hade ca 50% succes rate med 400mm optik på 1/15 s.

Det var starkt ljus i butiken så det gick inte att att få någon bra uppfattning om AF, känndes minst lika snabb om min istD ialla fall. Detta bör nog testas under lite sämre ljusförhållanden.

400mm 1/15 sek

Bilagor

• 400mm.jpg
    400mm.jpg
    43 KB · Visningar: 648
Wow, verkligen imponerande med så lyckade resultat med så lång slutartid på så lång brännvidd!

Synd att Pentax inte hinner få ut sin 10 mp modell före september då jag behöver en ny kamera (eller att de inte uppgraderade bufferstorleken i K100D från 2004-års nivå), lutar tyvärr mer åt Sony för min del nu.

Pentax kommer troligen lansera två 10Mp modeller, det har de hintat om sedan i våras. En som kommer matcha Sony Alpha i pris och en mer proffsinriktad som lägger sig över.

Hälsar
R

Re: Re: Hands on K100D

mill skrev:
Beror väl enbart* på ljusstyrkan i objektivet?

* = om jag förstått det rätt

Tydligen inte.

Pentax har tagit fram en ny mattskiva som verkilgen gör skillnad. Jag testade Pentaxen med kitglugg och Canonen med sin kitglugg och de är väl rätt lika i ljusstyrka men i sökaren var det som natt och dag, och då är ändå sökarbilden större på K100D

Senast ändrad:
Re: Re: Hands on K100D

mill skrev:
Beror väl enbart* på ljusstyrkan i objektivet?

* = om jag förstått det rätt
Nej, det beror främst på sökarens konstruktion, jämför en 350D (som har spegelsökare, inte säker på hur den ser ut) med t.ex Minolta 5D (Som även den har spegelsökare sk "pentamirror") så har 5D'n med samma bländaröppning mycket större och ljusare sökare. och t.ex. Minolta 7D har ännu större och ljusare, där används ett glasblock, en Pentaprisma.

Men det är ju självklart lite skillnad på om man har 1.4 optik eller 5.6, men med 1.4 på en 350D och 1.4 på en Minolta eller Pentax, så är ändå Minolta och Pentax mycket större och ljusare.

Re: Re: Re: Hands on K100D

Anddje skrev:
Nej, det beror främst på sökarens konstruktion, jämför en 350D (som har spegelsökare, inte säker på hur den ser ut) med t.ex Minolta 5D (Som även den har spegelsökare sk "pentamirror") så har 5D'n med samma bländaröppning mycket större och ljusare sökare. och t.ex. Minolta 7D har ännu större och ljusare, där används ett glasblock, en Pentaprisma.

Men det är ju självklart lite skillnad på om man har 1.4 optik eller 5.6, men med 1.4 på en 350D och 1.4 på en Minolta eller Pentax, så är ändå Minolta och Pentax mycket större och ljusare.

Ok, tackar för infon! :)

Jämför vi en spegelsökare (pentamirror) med en äkta prisma (pentaprism) av samma storlek, så har spegelsökaren sämre ljusstyrka - konstruktionen gör att ljus faller bort jämfört med äkta prisma.

För att kompensera denna ljusförlust så har faktiskt Pentax tagit fram en ny mattskiva, den mattskiva som sitter i K100D/K110D är överlägsen den som sitter i exempelvis *ist DS. (men eftersom DS har en pentaprisma, så har den inte behövt en lika avancerad mattskiva som K100D/K110D behöver).

Att Pentax spegelsökare dessutom är den bästa på marknaden och har minst ljusförlust i sig själv, är också en faktor att ta till sig. Pentax uppfann spegelsökaren, konkurrenternas är bara dåliga kopior.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Jämför vi en spegelsökare (pentamirror) med en äkta prisma (pentaprism) av samma storlek, så har spegelsökaren sämre ljusstyrka - konstruktionen gör att ljus faller bort jämfört med äkta prisma.

För att kompensera denna ljusförlust så har faktiskt Pentax tagit fram en ny mattskiva, den mattskiva som sitter i K100D/K110D är överlägsen den som sitter i exempelvis *ist DS. (men eftersom DS har en pentaprisma, så har den inte behövt en lika avancerad mattskiva som K100D/K110D behöver).

Att Pentax spegelsökare dessutom är den bästa på marknaden och har minst ljusförlust i sig själv, är också en faktor att ta till sig. Pentax uppfann spegelsökaren, konkurrenternas är bara dåliga kopior.

Hälsar
R
Finns ju andra spegelkonstruktioner med, t.ex. de som Olympus (E-300 och E-330) och Panasonic använder. Men dom ger ännu mer ljusbortfall pga många fler speglar, men är ett måste för Live-view tyvärr.

Sen så är inte alla konkurrenternas dåliga kopior, Minoltas Pentamirror i 5D (och i Sony A100) är mycket bra, har dock inte jämfört den sida vid sida med en pentax

Anddje skrev:
Minoltas Pentamirror i 5D (och i Sony A100) är mycket bra, har dock inte jämfört den sida vid sida med en pentax

Kikade in i alphan i dag och heller utan att jämföra sida vid sida så ser Sonyns sökare också bra ut. Fin ergonomi på kameran också.

Kollade lite extra på Pentaxens AF i dag och jämförde K100D och istDS. Det stämmer bra att autofokusen på K100D är lite snabbare och velar mindre i dåligt ljus.

Byggkvalitén är som sagt bra men kanske tycker jag Pentax lyckats bättre med de lite mjukare formerna på DS/DL och vissa konstruktionsövergångar, iaf ur ett mer estetiskt perspektiv.

En annan bra sak är att man får upp ISO i sökaren när man trycker på OK-knappen som lätt nås från tummen.

Inbyggda blixten på kameran poppar också upp någon centimeter högre på K100D än på D/DL.

Anddje skrev:
Finns ju andra spegelkonstruktioner med, t.ex. de som Olympus (E-300 och E-330) och Panasonic använder. Men dom ger ännu mer ljusbortfall pga många fler speglar, men är ett måste för Live-view tyvärr.

Sen så är inte alla konkurrenternas dåliga kopior, Minoltas Pentamirror i 5D (och i Sony A100) är mycket bra, har dock inte jämfört den sida vid sida med en pentax

Olympus använder samma konstruktion som kikare använder, tror de brukar kallas för porro-prisma. Pentax använde en sådan lösning i E2000, om någon nu minns den... Minolta använde den lösningen för Vectis S1 för många år sedan.

Jag trodde det var pentaprisma och inte pentaspegel i Sony Alfa?

Hälsar
R

Re: Re: Re: Hands on K100D

papi skrev:
Tydligen inte.

Pentax har tagit fram en ny mattskiva som verkilgen gör skillnad. Jag testade Pentaxen med kitglugg och Canonen med sin kitglugg och de är väl rätt lika i ljusstyrka men i sökaren var det som natt och dag, och då är ändå sökarbilden större på K100D
Vi får betänka att 350D/20D/30D & Nikon D50/70 har mediokra sökare medans Pentax & KM har lagt ned arbete på detta. Är sökaren på denna K100D bättre än på tidigare Pentax DSLR? Jag har själv mest erfarenhet av gamla IstD som min bäste vän har & den sökaren är ju bra, med DSLR-mått mätt alltså...

EDIT: ser att jag borde läst alla inägg innan jag skrev, svaret på min fråga finns ovan...

En annan sak, undrar hur mycket man kan förbättra sökaren på DSLR med APS-C, storleksmässigt menar jag? Kör själv D7D & den är ju i topp sökarmässigt men det är fortfarande så att man kippar efter andan när man plockar upp en gammal ASLR med bra sökare & kikar in. Har kört oerhört många ASLR men har glömt hur stor skillnaden faktiskt är!

//Larsa

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Hands on K100D

.Z. skrev:
Vi får betänka att 350D & Nikon D50/70 har mediokra sökare medans Pentax & KM har lagt ned arbete på detta. Är sökaren på denna K100D bättre än på tidigare Pentax DSLR? Jag har själv mest erfarenhet av gamla IstD som min bäste vän har & den sökaren är ju bra, med DSLR-mått mätt alltså...

//Larsa

Nä inte alls större, men ljusare.

För makro och likande samt när man har ett manuellt (vilken känsla de har) är en sökare så bra, jämfört med något litet nyckelhål .-)

http://danny.id.au/photography/equipment/dslr-viewfinder-sizes.html

Fast om det är tillförlitliga siffror garanteras ej

Re: Re: Re: Re: Re: Hands on K100D

Gatufoten skrev:

För makro och likande samt när man har ett manuellt (vilken känsla de har) är en sökare så bra, jämfört med något litet nyckelhål .-)

http://danny.id.au/photography/equipment/dslr-viewfinder-sizes.html

Fast om det är tillförlitliga siffror garanteras ej
En sak som kan bli lidande med mattskivor som är optimerade för ljushet är kontrasten, om den blir lägre (vilket brukar bli fallet med ljusare skivor) så blir det svårare att ställa skärpan manuellt så man får svårare att se skärpeskillnaderna.

Vet inte hur Pentax lycktats med detta men detta är regel med mattskivor på AF-kameror som oftast är optimerade för att vara ljusa, mattskivor på äldre ASLR-kameror (MF-kameror) var ofta lite mörkare men hade högre kontrast vilket underlätade skärpeinställningen.

Ang. siffrorna du länkar till så vet jag inte, både jag & min kompis tycker att min D7D har större sökare än hans IstD, skillnaden är dock så pass liten så att man bara ser den vid jämförelse sida vid sida... Dessutom så har jag jämfört min D7D mot en D2X & upplevde samma, D7D:s sökare ngt större. Detta tyckte både jag & säljaren som visade kameran.

Som sagt så är det försumbara skillnader vi pratar om men siffrorna stämmer inte riktigt med praktiken.

//Larsa

EDIT: Vad står "eyepoint" för? Ser att D7D ligger högst där medans det står frågetecken på Pentaxkamerorna. Kanske är det det sitter i?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Re: Re: Hands on K100D

Gatufoten skrev:

Precis. K100D och DL har nog samma sökare som är lite mindre men ljusare än D/DS. Har inte tänkt på om det påverkar kontrasten men det ser onekligen bra ut. Hoppas K10D får den nya mattskivan och pentaprismans större bild.

Roland Mabo skrev:
Jag trodde det var pentaprisma och inte pentaspegel i Sony Alfa?
Jag är faktist inte säker, antog att den hade pentamirror eftersom den bygger på 5D, som har det, men det vore ju kul om dom tagit 7D'ns prisma och satt i :)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hands on K100D

.Z. skrev:
En sak som kan bli lidande med mattskivor som är optimerade för ljushet är kontrasten, om den blir lägre (vilket brukar bli fallet med ljusare skivor) så blir det svårare att ställa skärpan manuellt så man får svårare att se skärpeskillnaderna.

Vet inte hur Pentax lycktats med detta men detta är regel med mattskivor på AF-kameror som oftast är optimerade för att vara ljusa, mattskivor på äldre ASLR-kameror (MF-kameror) var ofta lite mörkare men hade högre kontrast vilket underlätade skärpeinställningen.

Ang. siffrorna du länkar till så vet jag inte, både jag & min kompis tycker att min D7D har större sökare än hans IstD, skillnaden är dock så pass liten så att man bara ser den vid jämförelse sida vid sida... Dessutom så har jag jämfört min D7D mot en D2X & upplevde samma, D7D:s sökare ngt större. Detta tyckte både jag & säljaren som visade kameran.

Som sagt så är det försumbara skillnader vi pratar om men siffrorna stämmer inte riktigt med praktiken.

//Larsa

EDIT: Vad står "eyepoint" för? Ser att D7D ligger högst där medans det står frågetecken på Pentaxkamerorna. Kanske är det det sitter i?

Minns jag inte fel har R Mabo svarat på detta i en annan tråd -

Hade visst en gammal notering från detta:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&message=17630792&changemode=1

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=17632514

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hands on K100D

Gatufoten skrev:
Minns jag inte fel har R Mabo svarat på detta i en annan tråd -

Hade visst en gammal notering från detta:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1035&message=17630792&changemode=1

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=17632514
Så här skriver en kille som testat alla inkl. D200.
"Note that the 7D has the 'highest eyepoint' of all the cameras listed - 25mm. This is a significant aspect, what it means is that the viewfinder ocular allows a clearer view of the frame and surrounding data displays, and that spectacle wearers are less likely to get their view cut off."

Jag har själv aldrig förstått varför jag, och andra som varit med. upplevt D7D:s sökare större då den inte är det på papperet. Nu skrivs sällan eyepoint ut så det är kanske förklaringen.

Än hur det nu är med detta så är det bra att Pentax arbetar vidare med en så viktig sak som sökaren.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar