Annons

Åsikter Olympus Master mfl.

Produkter
(logga in för att koppla)

Offside

Aktiv medlem
Hej, Olympusvänner m.fl.!
Jag har hamnat i situationen att jag sitter med 3 olika program för foto-tömning/bearbetning/lagringförloppet. Är nybliven ägare av en E-500 och därtill följde programmet Master (1.41). Sedan tidigare har jag Photoshop 6.0 och ACDSee (2.0 ). Tömningen gjorde jag förut i ADC mycket pga att jag gillade deras gränssnitt - mycket överblickbart med bra tumbnails m.m. Och sedan fixade å trixade jag det mesta i PS. Numera har jag halkat in i Master som jag även tycker har ett hyggligt gränssnitt m datummappar. Det som jag inte gillar är att jag tycker att Master är segt - laddar bilder sakta m.m. Nu har jag väl inte världens snabbaste dator men jag upplever markant skillnad mot PS och ADC.
Nån som upplevt detsamma? Jag skulle vilja ha synpunkter på Master (det finns ju även en köpversion, är den bättre?) och förslag på ett effektivare "foto-tömning/bearbetning/lagringförlopp". mvh Magnus

Tjaaa. Jag ruttnade totalt på olympus medföljande progravara.
Seg är milt utryck. Vart efter jag fyllde på med bilder tappade den länk info om de som redan låg där, ville man flytta biler var man tvungen att göra de i master, inte i Explorer för då tappade den all info om bilderna.

Kör numera ACDSEE 8.0 och redigering i PS CS2 betydligt smidigare.

Gav upp Master efter första överföringen. Nu kopierar jag över filerna direkt via utforskaren. Ev redigering i PS Elements och arkiv/katalogisering med Imatch från Photools.

Jo, jag har oxå kört direkt till utforskaren men iom att jag inte har XP så får jag inga tumbnails = inge effektivt att välja ut bilder. Förhandsvisningen i PS 6 är ganska seg oxå.

Köp Olympus Studio i stället för att uppgradera till Olympus Master Plus.

Offside skrev:
Jag skulle vilja ha synpunkter på Master (det finns ju även en köpversion, är den bättre?) och förslag på ett effektivare "foto-tömning/bearbetning/lagringförlopp". mvh Magnus

Beträffande Master, så fick jag första gången leta en rejäl stund vart bilderna hamnade, om man lät Master sortera enligt kalenderfunktionen, nämligen långt ner i en gömd filkatalog, t.ex.: C:\Documents and Settings\user\Application Data\OLYMPUS\OLYMPUS Master\store\20060625171440.

Numreringen på Olympus filer tycker jag är fantastiskt bra, jämfört med vad jag tidigare erfarit med andra kameror, t.ex. P6256221.ORF eller _6256221.ORF. Därför sorterar jag nu bildfilerna månadsvis på en separat data-disk, dvs skild från disken som hyser operativsystemet.

Jag uppgraderade också Olympus Master till Olympus Master Plus via ett erbjudande, strax efter att jag inhandlat min E-300. Anledningen var dels verktygen att skapa VideoCD's samt HTML sidor med bilder för web, samt Panoramic "Free-Stitch". HTML-genereringen tycker jag är lite begränsad, bl.a. saknar jag friheten att skapa lite större klickbara bilder typ 1280x1024 pixels.

Beträffande Panoramic "Free-Stitch", så använder jag numera oftare en freeware som heter "Autostitch".

En mycket bra filter-funktion, som tidigare bara fanns i Olympus Studio och Plusvarianten av Master, har tillkommit i den medlevererade Master fr.o.m. ver 1.4. Den är riktigt bra och rekommenderas att prova: Auto Tone Correction.

En annan viktig funktion som Master är bra på är uppräkningen (jag tror det är den översättningen man använder här på Fotosidan) av RAW-filer. Du får färger och kvalitet motsvarande den interna uppräkningen hos kameran, dvs i mitt tycke bättre resultat än vad du erhåller med tredjepartsleverantörer av RAW-konverterare.

Jag började med att fota RAW, eftersom jag ofta slarvade med att sätta vitbalans, samt att mina exponeringar inte alltid träffade rätt.

Numera fotar jag RAW+SQ(1024x768 JPG 1:2.7), samt använder Olympus Studio (High Function engine) för uppräkningen av .ORF-filerna. Jag konverterar till TIF eller EXIF-TIF, för att i Photoshop Elements manipulera bilderna för t.ex. web. Alternativt har jag provat det förträffliga programmet ThumbsPlus för att räta upp horisonter, skärpa upp och skriva ut på fotopapper.

Jag glömde nämna att jag huvudsakligen använder Olympus Master för att skriva ut fotos på skrivare.

P.S: Så här ser programgruppen för fotoverktyg ut på min PC just nu, varav de flesta är demoversioner förrutom Studio och PSE 3.0.

Bilagor

• foto.gif
    foto.gif
    3.7 KB · Visningar: 1,227
Tack, för matnyttig information!
Ska genast prova Auto Tone Correction :)
Det här med att Master (enl min mening)"jobbar tungt" dvs är segt i laddningen. Är det nåt du reflekterat över? Kontra t.ex Studio.

Thumbnails i Windows 2000 & XP

Offside skrev:
Jo, jag har oxå kört direkt till utforskaren men iom att jag inte har XP så får jag inga tumbnails = inge effektivt att välja ut bilder. Förhandsvisningen i PS 6 är ganska seg oxå.

Tips 1.
Prova på ThumbsPlus Digicam RAW Plugin ver 2.2 från Cerious Software.

Tips 2.
Ladda hem den fria FastStone Image Viewer 2.5, vilken kan visa .ORF filer från Olympus.

Tips 3.
Ladda hem den fria orfshell.zip till Utforskaren i Windows2000 eller till Windows XP, så att du kan förhandsvisa även Olympus RAW-filer.

Tips 4.
Behöver du bara visa .JPG som Thumbnails i Windows 2000, så har jag kopierat katalogen C:\Documents and Settings\user\My Documents\My Pictures till
Källkod:
D:\FOTO\E-300\2006-01
D:\FOTO\E-300\2006-02
...
D:\FOTO\E-300\2006-12

D:\FOTO\S230\2003\101CANON
...
D:\FOTO\S230\2003\109CANON
På så sätt får jag enklast med den dolda fil Desktop.ini som ställer om visningsmöjligheterna för en katalog till att även kunna visa Thumbnails.

Olympus Master (Plus) & Olympus Studio

Offside skrev:
Det här med att Master (enl min mening)"jobbar tungt" dvs är segt i laddningen. Är det nåt du reflekterat över? Kontra t.ex Studio.
Det borde inte vara nödvändigt med 10000rpm diskar och dual-core processors (AMD 64-bit DualCore 4400+) för att få lite fart på detta program.

Olympus Master läser/skriver mycket till disk, båda data och executables, samt kräver mycket minne för att fungera bra. Prestanda på Master skulle ha kunnat optimeras, dvs med en bättre metod att läsa in alla de nödvändiga DLL'erna på en gång i minnet, det är ju fler än 50 st har jag räknat till.

Beträffande att Master är slött, så beror det i mitt tycke mest på att varje ändring processas genast när man släpper en regel (skjutkontroll). Jag skulle hellre se att man först kunde flytta ett antal olika reglar, och sedan trycka "Apply".

En bra detalj är att det även i Master är möjligt att batch-processa flera likartade .ORF, .TIF eller .JPG. (Saving Multiple Files in a Single Operation). Jag använde denna funktion flitigt innan jag köpte Olympus Studio, som bl.a. har en fullständigare batch processing.

Den omfångsrika Olympus Master Manualen är på 383 sidor och är faktiskt ganska hyfsad.
Synd att det största klagomålet på Master är just att så många upplever det som slött. Jag använde Master ganska länge, och lärde mig att kringgå de flesta irritationsorsakerna. Jag bytte till Studio, inte för att Master är slött, utan för att jag ville dra max kvalitet ur RAW-filerna från min E-300. Jag gillar Studio skarpt, men många tycker att även Studio är långsamt. Men få släpper nog Studio senare, om man trots allt börjat använda Studio och se bildresultatet.

Inget verktyg är bäst på allt, så det blir till att ha ett antal "point tools", som t.ex. FocusFixer eller FocusMagic, Noise Ninja, NeatImage eller NoiseWare, Smart Sharpen eller Intellisharpen,... Många point tools finns som plug-ins till Adobe Photoshop, så åtminstone Photoshop Elements bör ingå i verktygslådan. Även Olympus har gjort en RAW konverter plug-in till Photoshop, för de användare som aldrig lämnar Photoshop. För MAC-användare finns ju Apple Aperture, som jag hoppas blir ett bra konkurrent-alternativ till Adobe och Microsoft.

P.S: Jag använder alltid en extern kortläsare för att läsa in bilderna till datorn. Med en SanDisk ImageMate CF Reader SDDR-92 tömmer jag ett 4GB Extreme III på nån minut. Alternativt har jag ImageMate kopplat till min externa hårddisk TViX-C2000U, och även där tömms ett fullt kort på nån minut. Ätminstone här går det i alla fall snabbt.

Olympus Master 2.0 update

Normalt brukar en uppdatering till ett högre heltals-nummer innebära en kostnad inom branschen, dvs behov av nya licens-nycklar vid uppgraderig från ver 1.42 och till 2.0. Ett högre heltalsnummer brukar också innebära ny funktionalitet. Decimalen 0, såsom i versionstalet 1.0 brukar dock innebära buggar. Programmet Master har dock funnits i ett antal år, så man får hoppas att många av de ljudligare Enhancement Requests nu har åtgärdats.

Jag är inte så hemma på MAC-datorer, så jag kan inte uttyda från press releasen huruvida Intel baserad arkitektur även stödjes på MAC?

Ref:

Gratis Olympus Master 2.0 Upgrade

Det är sällan man får en gratis programvaru-uppgradering, men nu finns faktiskt den nya versionen av Olympus Master att hämta på deras Amerikanska produkt-sida. Det är en helt egen ny-installation, utan licensiering med nycklar eller serienummer, så när allt fungerar så här smidigt är det ett gott första intryck.

Det är ett klart lyft, med uppfräschat gränssnitt, och en wizard som möter användaren när man startar programmet, vilken gör programmet mycket lättanvänt och snabbjobbat.

Kvar i fotoediteringen finns funktioner såsom Tone/Gamma curves, Distortion correction, samt Auto Tone Correction. Den sistnämnda funktionen är så bra, att Olympus lagt in den som Shadow Adjustment Technology i de nyaste kamerorna E-410 & E-510, för att JPEG ut ur de kamerorna skall få ännu bättre dynamik. Samma företag Apical Imaging levererar även D-Range Optimizern till Sony Alpha.

Jag saknar dock två saker i Master v2.0:
  • Det finns bara läget Auto Panorama. Jag saknar Free Stitch Panorama från gamla Master Plus.
  • Det går inte att fritt rotera en bild som t.ex. har en sned horisont. Enbart lägena -90º och +90º stöds.
Mest välkommet är förbättringen av råkonverteraren, där nu tillkommit möjligheten att slå på/av ett brusreduceringsfilter. Det var största problemet med den tidigare versionen, som dessutom inte gick att koppla ur. Brusfiltreringen som finns nu ger varken fula artefakter eller banding, åtminstone inte på de filer jag provat upp till ISO1600. Det enda jag saknar med rå-konveteraren är curves-funktioner. Nu har man dessutom möjlighet att med selektiva inställningar processa flera raw-filer.

Jag rekommenderar faktiskt alla som har en Olympus-kamera som ger raw-filer att ladda ner den här 54MB stora installationen till sin MAC(Intel) eller Vista-dator, eller äldre supporterade system. Anledningen är att konverteringarna bli riktigt bra och även brusreduceringen är förbättrad. Den är värd ett test, om inte så för den fina färgåtergivningen. Jag kan då inte få Adobe Photoshop ACR 3.6 att återge färger i samma toppklass från mina bilder. Med specialprofilerna för RawShooter Essentials, så har jag faktiskt bättre tur med RSE än med ACR.

Det tar ca 6 sec att konvertera en 13.47MB raw-fil från min E-300 med nya Master 2.0, medan Olympus Studio tar ca 7 sec för HS-mode och 17 sec för HF-mode. Förhoppningsvis kommer nya uppdateringen av Studio att snabba upp denna också.

Här nedan i korthet vad programmet gör.

Master all the possibilities of digital photography with Olympus Master 2:
  • Organize, edit and print files with drag-and-drop ease
  • View photos and albums chronologically or by subject matter
  • One-Touch Image Editing including red-eye reduction
  • Email images and movies quickly and easily
  • Quickly and easily print your images
  • Create panoramic images
  • Quick Start Guide introduces features and functions
  • RAW image processing
  • Set an image as your desktop wallpaper
  • Update your Olympus digital camera's firmware
  • Review image properties, including Exif data and file location
  • Select color-management profiles for your printer and monitor
  • Download additional display languages for your Olympus digital camera
  • Olympus Master 2 is compatible with Windows® 2000 Professional, Windows XP Professional, Windows XP Home Edition, Windows Vista and Mac OS X 10.3 or later. It supports USB-equipped Olympus cameras.
Ref:

Auto Tone Correction från APICAL Ltd.

Det finns ett verktyg i både Olympus Master och i Olympus Studio, som jag emellanåt finner mycket användbart, Auto Tone Correction (ATC) från APICAL Ltd. Jag har just använt verktyget på ett flertal av mina fotos tagna med E-400. Här nedan ett exempel före och efter med detta verktyg.

Olympus Master är ju ett verktyg som levereras med Olympus alla dSLRs och även med deras P&S-kameror. Jag tycker det fungerar väldigt bra, där man dels kan MANUELLT styra dess inverkan, eller så använda läget AUTO.

FÖRE:

Bilagor

• p7200008hf400.jpg
    p7200008hf400.jpg
    95.6 KB · Visningar: 909
HDR med Auto Tone Correction från APICAL Ltd.

Även Sony och Nikon förrutom Olympus är kunder till Apical Ltd.

Som synes, så lättar detta verktyg upp återgivningen i skuggorna.

EFTER:

Bilagor

• p7200008hfatc400.jpg
    p7200008hfatc400.jpg
    95.2 KB · Visningar: 887
Olympus Master v2.04

Med en ny kamera lanserad, så behövs även en uppdatering av Master, denna gång till version 2.04.

Det är bara att köra från menyn Update Software. Programmet är daterat per dagens dato, 18 okt 07, och är på 14.5MB. Den tillhörande hjälpfilen Master Help (English) är på 2.7MB.

--------------------------------------------------
Revision History
--------------------------------------------------

Ver. 2.0 January 1, 2007
* New product

Ver. 2.01 February 10, 2007
* The operability has been improved.
* The problem that some parameters could not be set correctly in RAW development processing has been fixed.

Ver. 2.02 March 1, 2007
* Support for "E-410"

Ver. 2.03 June 10, 2007
* Support for displaying "MANOMETER" in Properties window.

Ver. 2.04 August 30, 2007
* Support for "E-3"
* Improved the display speed in Thumbnail Area.
* Added the function to show Pop-up Information for a file.

Ref:

OLYMPUS Master v2.05 Update for Windows & v2.06 for Macintosh

OLYMPUS Master 2.05 Update for Windows
  • Added the function to upload movies to YouTube.
  • Fixed the problem that the added display language for E-3/E-510 could not be updated correctly in "Update Camera/Add Display Language".
OLYMPUS Master 2.06 Update for Macintosh

OLYMPUS Master 2.06
  • Added the function to upload movies to YouTube.
OLYMPUS Master 2.05
  • Fixed the issue where "Update Software", "Update Camera", "Camera Version Information" and "Download Camera Template" functions do not work on Mac OS X v10.5 ( Leopard ).
Ref:

Nu har jag testat olympus master under cirka en månadstid och jag är inte särskillt imponerad. Det hänger sig, öppnar inte jpg.filer som är redigerade i ett annat program(irfanview) och är allmänt tungt och segt och då har jag ändå en relativt ny dator.

Autotoning är den stora behållningen och det är det som jag kommer att använda master till. I övrigt blir det lightroom+irfanview alla dagar i veckan.

OLYMPUS Master v2.11 Update for Windows (2008-11-21)

.
Ver. 2.1 November 10, 2008
  • Added the function to clear Cache.
  • Support for "E-30"
  • Added the function that the Aspect Ratio stored in the file is shown as a frame on the image display.
  • Added the function to crop using the Aspect Ratio information recorded in the image.
  • Add the function to crop images in "RAW Development" window.

Ver. 2.11 November 21, 2008
  • Fixed the problem in the "Image Edit" window where an Art Effect from the xD Picture Card Pack is not applied correctly if the image includes embedded Aspect Ratio information.

Ref:

OLYMPUS Master v2.2 Update for Windows/Macintosh (juli 2009)

.
Ver. 2.2 April 30, 2009
  • Support for "E-P1"
  • Support for "MICRO FOUR THIRDS SYSTEM"
  • Added "Art Filter" function to "RAW Development" window.
  • Added "e-PORTRAIT" and "BEAUTY FIX" function.
  • Added the function to edit (Capture/Cut/Merge) movies taken by the camera.
  • Fixed the problem that the application might not start in the environment installed the application such as "Visual Studio 2008".

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar