Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimsons softproof profil ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zoso

Aktiv medlem
När jag väljer att se på bilden med Crimsons softproof profil så läggs det på en svag tunn gråaktig hinna över bilden, färgerna tappar stinget och det ser lite daskig ut.
(profilen är inställd i CS2 exakt som Crimson föreskriver)

Frågan är, hur justerar jag bilden så den ser ut som innan softproof ?

Jag tror jag har provat allt, men jag får aldrig bilden att se ut som den gör på skärmen utan softproofen i klickad, finns det någon vänlig själ som har något tips om hur man går tillväga för att återställa bilden, jag vill ju att papperskopian skall se ut som bilden på skärmen utan proofen i klickad.

Jag skall kanske tillägga att min skärm är kalibrerad med EyeOne Display2 och att bilderna från Crimson överenstämmer väl med hur dom ser ut på skärmen med softproof profilen påslagen, men som sagt jag vill justera bort profilens åverkan på bilden.

mvh kent.

Zoso skrev:
finns det någon vänlig själ som har något tips om hur man går tillväga för att återställa bilden, jag vill ju att papperskopian skall se ut som bilden på skärmen utan proofen i klickad.

Till den dagen Crimson väljer att kopiera bilderna på ett papper som har lika stort färgomfång som din skärm får du vänta. Det kräver nog ett rätt stort teknologiskt genombrott hos Fuji för att få fram ett sådant papper. Skillnaden visar bara de begränsningar som finns i färger hos de fotopapper som vi idag använder.

Svärtan i pappret kan du inte ändra, vitheten är också svårt att göra något åt. Färgomfånget är som det är. Du kan ev höja kontrasten något för att kompensera för det minskade omfånget som du har på papper jämfört med skärmen. Gör det då med en s-formad kurva, inte Intensitet/Kontrast som kommer att förstöra dina hög- och lågdagrar direkt (måste vara Photoshops sämsta verktyg). Håll dock en koll på färgmättnaden så att du inte får färger att hamna utanför det omfång som pappret kan hantera.

Stefan

Jag har haft samma problem med Crimson, där det känns som om bilderna dör helt när man softproofar och ser resultatet printat senare.

Stefan, har du hittat något annat labb som har bättre papper? Eller gör vi helt enkelt fel, för många verkar vara nöjda med crimson.

Jag lägger på en svag kurva på alla bilder jag skickar till Crimson. Kurvan är S formad men inte symmetrisk, lyfter lite strax till höger om mitten så den ger en lång böj på högdagersidan. Den nedre punkten drar bara tillbaka kurvan till utgångsläget i lågdagrarna, inte lägre, stor risk att tappa täckning i lågdagrar annars.
Har gjort en action av det som heter Crimson jag kör på bilderna jag skickar. Bilderna ser oftast bättre ut på pappret än på skärmen i slutändan men softproofen hjälper till att upskatta hur dom kommer att se ut.

BugEyes skrev:
Har gjort en action av det som heter Crimson jag kör på bilderna jag skickar. Bilderna ser oftast bättre ut på pappret än på skärmen i slutändan men softproofen hjälper till att upskatta hur dom kommer att se ut.

Är detta actionscript kanske något du skulle kunna tänka dig att dela med dig av?

anny skrev:
Stefan, har du hittat något annat labb som har bättre papper? Eller gör vi helt enkelt fel, för många verkar vara nöjda med crimson.

Det färgomfång som Fujis papper har är nog det absolut bästa som finns idag. Vad som krävs, som Björn skriver, är en bra kontrasthöjande kurva.

Stefan

jag håller med stefan.
jag blir glad när jag proofar mot crimson.
man kan dra i färgerna en hel del innan det varnas.

man blir som mest lessen när man proofar mot morgontidningstryck.
ingenting av bilden är kvar.

BugEyes skrev:
Jag lägger på en svag kurva på alla bilder jag skickar till Crimson. Kurvan är S formad men inte symmetrisk, lyfter lite strax till höger om mitten så den ger en lång böj på högdagersidan. Den nedre punkten drar bara tillbaka kurvan till utgångsläget i lågdagrarna, inte lägre, stor risk att tappa täckning i lågdagrar annars.

Jag har samma erfarenhet av Crimson, man behöver korrigera bilderna som Björn skriver annars blir de lätt för mörka och dunkla. Se upp med lågdagrarna som ofta försvinner, jag skulle inte rekommendera en generell kontrasthöjning.

Canons nya rawprogram DPP har en funktion som heter "tone curve assist", den gör i princip en justering enligt Björns modell. Bilderna från Crimson blir perfekta efter denna manöver.

BugEyes skrev:

Japp, den kurvan skulle vara intressant att se!
Jesper

Jesper K skrev:
Japp, den kurvan skulle vara intressant att se!
Jesper

Inte så mycket att se egentligen, bara en svag S kurva som aldrig går under den ursprungliga diagonalen utan bara möter den längst ner till vänster.
Visst kan jag visa den när jag kommer hem ikväll till rätt dator.

Tack Stefan för informationen om papperets färgomfång.

Stort tack Björn för actionscriptet, skall prova det så fort jag kommer hem.

mvh Kent.

En fråga, denna softproof-profil. Hur lägger ni denna på bilderna? För om jag har förstått det rätt så ska jag inte konvertera min bild till softproof?
Tänkte testa att beställa från Crimson för första gången.

silversaga skrev:
En fråga, denna softproof-profil. Hur lägger ni denna på bilderna? För om jag har förstått det rätt så ska jag inte konvertera min bild till softproof?
Tänkte testa att beställa från Crimson för första gången.

Installera profilen i den mapp som du ska använda för ICC-profiler (beroende på om du har Mac eller PC). Starta Photoshop och du hittar den som ett alternativ när du väljer Visa -> Korrekturinställningar -> Egen.

Stefan

stefohl skrev:
Det färgomfång som Fujis papper har är nog det absolut bästa som finns idag...
Fujis papper har en del fördelar jämfört med andra, såsom högre maxsvärta, renare vitt, bättre återgivning av gröna toner...

Nackdelen med Fuji är att röda toner kan bli lite väl, tja, röda.
För porträtt har jag alltid använt Agfas papper men den tiden är ju förbi, även Fotolabo har ju gått ifrån Agfa.

Det var väldigt lätt att beställa hos Crimson! Det är min första reaktion (har tidigare beställt hos Prolabbet). Nu återstår det att se hur kopian blir.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto