Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D har värdelös skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
I Välkommen 30D tråden uppkom det en tydlig besvikelse över nya skärmen i 30D

För att behålla inriktningen tänkte jag starta en ny tråd i det ämnet.

Vad tycker ni om skärmen?
Är det samma som i 5D?
Är det möjligt att den kan vara så pass mycket sämre än 20D?

Drar med några citat från senaste tråden, hoppas det är ok:

Peter Holländare:
"Hoppas dom släpper ett nytt firmware som fixar den usla skärmen. Den är just nu ljusår sämre än 20D's skärm.

- Fel färger (bilderna ser bleka och trista ut)
- Präktig oskärpa alldeles oavsett zoomning."

"Det finns inte en chans att det är samma skärm - denna är fullkomligt oduglig. Kan säga att jag är gruvligt besviken.

Enligt mig så fungerar skärmen endast för att se om ett kort är taget eller inte - så usel är den.

Att ställa ljusstyrkan på den hjälper inte nånting (mellanläget är troligen bäst).

Korten blir ju bra i slutändan - men det hjälper liksom inte om man är ute och vill avgöra "på ett ungefär" hur det kommer att bli med skärpa och så, när preview är råsuddig, felaktiga färger, nästan noll svärta. "

Mikael Norberg
"Håller med Peter om att "skärmen" på 30D är skräp jämfört med 20D.Men då har jag i och för sig alltid en tubkikare med mig när jag skall titta på bilderna på min 20D."

Johan Wild
"Ja, skärmen är verkligen ingen höjdare.. Usch!"


...
 
Fyller på med lite specar från Canons site:

20D:
Monitor 1,8", TFT, (cirka 118.000 pixels)
Täckning Cirka 100 % (för JPEG-bilder)
Ljusstyrka Inställbar i fem nivåer

30D:
Monitor 2,5", TFT, (cirka 230.000 pixels)
Täckning Cirka 100 % (för JPEG-bilder)

Den stora 2,5" bildskärmen med 230 000 pixels har belysning med 6 lysdioder och kan betraktas inom 85° i nästan alla riktningar.

5D:
Monitor 2,5", TFT, (cirka 230.000 pixels)
Täckning Cirka 100 % (för JPEG-bilder)

Den ljusstarka 2,5" stora LCD-skärmen med 230 000 pixels är belyst av 6 lysdioder och synlig inom 85 graders vinkel i nästan alla riktningar.

I mina ögon borde sannolikheten att det är samma display i både 5D och 30D vara väldigt hög. Inte tillverkar de två nästan identiska displayer till dessa två olika modeller?

DPreview skriver följande om displayen på 5D i alla fall: (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5d/page3.asp)
"The EOS 5D features a large 2.5" LCD monitor which thankfully has good resolution (230,000 pixels), this makes for detailed image review as well as attractive clean and easy to read menus. The LCD also has a very wide viewing angle which means you don't have to be holding the camera straight on to see it. On the downside the screen isn't as bright as I would have liked, you will find yourself turning up the brightness setting, and there's no anti-reflective coating."
 
Bah bah bah

Citerar vad jag själv sa 08:48

"Eller Peter...det kanske är så att din näsa växt så pass mycket av alla första april lögner att den avgett ett distinkt lager flott på skärmen :)"

Man blir lätt lite hispig när man har en ouppackad 30D framför sig (som jag inte vill öppna förräns jag vet om InWarehouse någonsin kommer att skicka en "billig" variant till mig.

Men om så många personer jävlats med mig så måste jag nog erkänna mig ganska blåst faktiskt...
 
Det ÄR dessvärre inget aprilskämt :( - skärmen ÄR HELT oduglig. Jag tror fler kommer att upptäcka det, ju fler som får hem sin 30D.

Jag jämförde med kollegans 20D igår, och vi var mäkta förvånande hur klar och fin i färgerna och skärpa 20D's skärm är jämförelse med 30D.

Bildytan är också större att betrakta en fullt zoomad bild 10X med 20D än 30D. Låter det märkligt? - så är det i alla fall. Vi jämförde med exakt samma bild skall påpekas, som vi kopierade över till hans minneskort.
 
Peter.H skrev:
Bildytan är också större att betrakta en fullt zoomad bild 10X med 20D än 30D. Låter det märkligt? - så är det i alla fall. Vi jämförde med exakt samma bild skall påpekas, som vi kopierade över till hans minneskort.

Det där låter som en fysisk omöjlighet. Hur menar du?

Jag tycker att skärmen är helt ok, men då har jag ingen 20D att jämföra med utan bara bilden på datorns bildskärm. En viss tonskillnad kan anas (30D är kallare än min LG Flatron) men jag vet inte hur mycket det beror på färgprofiler och sånt.

Det är inte så att det är en vanesak?
 
Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Det där låter som en fysisk omöjlighet. Hur menar du?

Precis som jag skriver ovan.

Zoomar man en bild 10X med endera kameror, så kommer 20D att visa mer av bilden på skärmen.

Det finns ett läge på 30D där bilden blir acceptabel - om man håller kameran framför sig, vrider man den 20grader samtidigt som man vinklar den snett en aning. Svårt att förklara - tar en bild senare för att visa.
 
Bilden blir mer croppad med 30D än 20D. Alltså, 20D visar mer av bilden i 10X zoomläge, trots att dess skärm är mindre.
 
Eftersom en del har börjat snacka om aprilskämt så kommer nog det här tipset att låta lite konstigt,men det fungerar.För att få bättre färger och kontrast på skärmen så är det bara att tejpa fast ett polfilter på den.Det gör en markant skillnad,speciellt om det är stark sol ute.
 
Du menar alltså att om man zoomar in så använder 30d inte hela skärmen när den visar bilden?
 
Jo, den använder hela skärmen. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur Peter menar. Eller är det så enkelt att förstoringsgraden är uppmätt på olika sätt?
 
Har haft min 30D i en dryg vecka och är mycket nöjd. Snabb och stabil. Ett problem är skärmen som har ganska omättade färger och ett markant blåstick vilket gör det rätt hopplöst att ställa in färgtemperatur efter skärmen. Andra som tycker att det drar för mycket i blått?
 
Färgbalansen på skärmen spelar inte så stor roll om man fotar i raw? Eller tjänar man något på att fota i rätt temperatur från början?

Blåstick låter trist.
 
Ja, vad finns det för annledning nu att välja 30d istället för 20d?
1/3 stegs ISO?
Det var riktigt trist.
Nu blir ju skillnaden mellan 30d och d200 ännu större....
 
ironi mode On

Till alla er som inte är nöjda med vad 30D'n har att erbjuda, byt! (för ni lär ju inte ha forskat runt på nätet innan ni bestämde er?)

Till er som ej köpt varken 20D eller 30D, lyssna på dom som har köpt en 30D, lita på vad dom säger den är helt värdelös!
Titta inte på vad den får för kritik på andra ställen på nätet. typ dpreview och andra high-end foto forum. Där överöser dom negativ kritik på just den usla skärmen! Lita inte på någon! Eller ännu bättre lita endast på negativ kritik!

Stirra inte er blinda på skillnaden mellan D200'n.
Det skilljer ju ingenting i pris!?
Canon gluggar passar utmärkt på Nikons kameror.

Det är absolut ingen skillnad på brus mellan i stort sätt alla Digitala systemare. Är det någon som visar bevis. Då är det fejk! Lita på det.

ironi mode Off

mvh [garv]
 
Henriks ironimode on

Det är väldigt vanligt att någon som har precis köpt en ny kamera "ljuger" om hur dålig LCD-skärmen är...

Ironi mode off är intställd på timer. Den aktiveras automatiskt när Canon fixar LCD skärmen.


p.s. Ingen har sagt att 30D är dålig....
 
Nu håller vi oss ontopic tack!

Ingen har påstått att själva kameran är usel, utan att skärmen till den är det. Den ÄR defacto inte bra. Drar man ner den 1 steg så blir den bättre - men oskärpan finns där alldeles oavsett. Vem vet, min skärm är kanske defekt. Jag skall visa skärmen för Canon under dagen, så att vi får jämföra med en, som de anser vara OK. Jag återkommer om det.

Själva kameran exponerar riktigt bra. Den är faktiskt näst intill, utan några som helst inställningar - rakt ur lådan, idiotexakt i exponeringen med extrema ljusförhållanden. Det blev jag varse om i natt - (http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12273434.asp)

Tog ett tjugotal bilder - alla var klockrena. 30D återgav utan problem, motivet, precis som det såg ut på plats. 0 efterarbete. Lysande!

Nu tillbaka till skärmen - ni som har 30D - ett par frågor till er.

1. När ni ställer eran skärm på mittenläget, så ser mina exponeringar utfrätta och suddiga ut (utfrätheten gör troligtvis detta). Är det samma för er? (Detta gäller såväl ljusa som mörka motiv).

2. Jag har extremt liten svärta i min skärm (detta bidrar säkert till viss suddighet). Fota något som ni vet har bra svärta.
 
Peter
Jag hade med 5D i Val Thorens, LCDn är sämre än på min d2x, kunde inte se histogrammet , än mindre fotograferad bild trots att jag hade högsta kontrast / ljushet inställd.Fick uppsöka ett mörkt ställe för att gå igenom tagna bilder och exponering.


Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.