Annons

ISO i Exif?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag kan inte få fram ISO-talet på datorn när jag ska kolla Exif. Rutan "ISO speed ratings" i PS är bara tom... Är det nån inställning jag har missat? Har försökt kolla i manualen och i kameran, men inte hittat nåt.

Tack för hjälpen.

Nikon lagrar information om aktuellt ISO-tal under "Maker notes" i EXIF-datat, vilket av någon anledning inte kommer upp i program som visar EXIF-data, inte de jag testat iaf.

Enda lösningen jag hittat var att installera Nikons Picture Project, där övrig EXIF-information (som du inte ser i PS) visas.

Tror problemet löses om man fotar i RAW. Finns också ett litet program som man kan högerklicka på en folder (där du har dina jpeg-filer) och sedan så flyttar den infon i exifinfon till "rätt" platser.

OKej, tack, ska testa använda nikons program.

Joachim, jag har inte ISO på auto:S

I PS kan man gå in under file info (eller liknande term) under Arkiv/File. Där syns allt som är skrivet i EXIF, just i de ord det faktiskt är skrivet.

johan.morck skrev:
Finns också ett litet program som man kan högerklicka på en folder (där du har dina jpeg-filer) och sedan så flyttar den infon i exifinfon till "rätt" platser.

vet du namnet på detta lilla program?

Qonos skrev:
vet du namnet på detta lilla program?

Tror att det var detta jag refererar till och som du letar efter. Eftersom jag slutat skjuta jpeg så använder jag det inte längre. Fick leta länge men är ganska säker på att det är ISOFix det heter. Här är en länk dit: http://www.vandrasik.com/software/IsoFix12.zip
Installera och sedan är det bara att högerklicka att välja ISOfix, eller nåt sånt (dåligt minne;-), på valfri mapp med jpeg-filer i och sedan tuta och köra. Funkar dock bara för Windows tror jag (eftersom det är ett Dos-program i botten)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto