Annons

Huvud som funkar med 70-200/4L m stativfäste?

Produkter
(logga in för att koppla)

BoJohan

Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 055-stativ med 141RC-huvud. Med det huvudet går det inte att montera ett 70-200/4L med stativfäste om man inte sätter det "baklänges" så att säga. Kameran (en EOS 10D med batterigrepp) tar i vredet som man lossar snabbplattan med annars (pga att stativfästet sitter så långt bak på objektivet).

Skulle vara tacksam för tips på stativhuvud som funkar med den här kamera/objektiv-kombinationen och passar stativet jag har.

mvh,
Johan

Det måste finnas en lösning ... utan att du ska behöva byta stativhuvud! Jag menar Manfrottos alla huvud (mer eller mindre) har den snabbfäst spaken!

Frågan är hur! Men har du testat att montera åt andra hållet! På undersidan av snabbplatan finns det två pilar där det står lens! Har du testat båda pilarna?

Någon annan som har ett vettigt svar!? Jag ska fixa ett fäste med, men inte om man ska byta huvud!

Jag har samma problem med mitt spegeltele, men jag löser problemet genom att vrida stativfästet 90 grader när jag monterar objektivet på stativet. Jag har en Manfrotto kulled 488RC2

Tack för svaren, idéerna!

Det gör dessvärre ingen skillnad om jag monterar snabbplattan tvärs pilens riktning eftersom fästskruven sitter precis mitt på plattan. Vrider jag plattan 90 grader krockar en av spakarna med kameran/alternativt (om man vrider 270 grader så att säga) hamnar spakarna helt galet ur justeringssynpunkt.

Jag har funderat på en kulled istället för trevägshuvudet. Det som blir tokigt med ett trevägshuvud som 141RC när man monter kameran 90 eller 180 grader mot vad som är tänkt är ju dels att spakarna/vreden hamnar fel ur ergonomisk synpunkt så att säga och dels att tiltningen blir åt fel håll. Med en kulled finns ju inga sådana problem.

Jag såg den här som verkar intressant, med inbggda vattenpass i snabbfästet, 488RC4. Är det ett bra val månntro?

Bilagor

• 488rc4.jpg
    488rc4.jpg
    12.3 KB · Visningar: 412
Senast ändrad:
Hej Johan,

Jag är rädd för att du får samma problem med en 488 kulled.

Går det inte att snurra själva stativfästet på objektivet så att kameran står på högkant när du sätter fast objektivet på stativet, allstå inte vrida stativplattan utan snurra den del som plattan sitter fast på objektivet i. Så får jag göra för att inte plattans låsspak skall ta i batterigreppet på min 20D när jag har monterat mitt spegeltele på kameran.

Annars så är kulleden som du tittat på väldigt lika den som jag har 488RC2, jag är nöjd med den

mvh
Anders

Jag tänkte att det borde funka bra eftersom en kulled inte har några spakar/vred och låsta riktningar, i förhållande till snabbfästet, som den kan röra sig i (?).

Hm... jag får nog ta med mig kamera/objektiv till någon butik och kolla vad som funkar "live". =)

Kan inte ett par visa bilder hur ni fäster, jag tycker att detta låter lite löjligt att man inte ska kunna få fast den på ett vettigt sätt, bara för att man har ett 141RC man får ju anpassa sina varor efter dylika tillbehör!

Tackar på förhand den som känner sig manad ;)

Ja, visst är det löjligt. Hade stativfästet suttit två centimeter längre fram på objektivet hade problemet inte funnits. Använder man extender funkar det också utan problem antar jag.

Jag kan posta bild senare.

mvh,
Johan

Likadant för mig om stativfästet suttit 2-3 cm längre fram på objektivet så hade jag inte behövt vrida kameran till vertikal läge för att montera objektiv och kamera på stativet.

mvh
Anders

Här kommer några bilder då:

1. Rättvänt. Funkar inte, kameran tar i mekanismem för snabbplattan.

Bilagor

• 141rc70-200_1.jpg
    141rc70-200_1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 304
2. Vänt 180 grader. Funkar, men spakarna hamnar åt fel håll och man kan inte tilta nedåt speciellt mycket.

Bilagor

• 141rc70-200_2.jpg
    141rc70-200_2.jpg
    55.5 KB · Visningar: 301
3. Vänt åt ena sidan. Funkar, men det går åter inte att tilta nedåt speciellt mycket.

Bilagor

• 141rc70-200_3.jpg
    141rc70-200_3.jpg
    51.9 KB · Visningar: 299
Funkar det då att vrida kameran? i fästet så att sökaren pekar ... ohh ja du vet "vertikalt" som när man tar porträtt!?
Och använda alla funktioner!

Kom igen alla detta verkar ytters besynnerligt att man inte kan få samman detta!?
Ni med telen måste stött på detta innan!!

Min kulled 488RC2 med kameran i vertikalläge för att kunna låsa plattan.

Bilagor

• stativfäste_2.jpg
    stativfäste_2.jpg
    8.4 KB · Visningar: 261
Och sedan så kunde jag inte bara låta bli, förlåt.

Vart tog kameran vägen??

Bilagor

• vart-tog-kameran-vägen.jpg
    vart-tog-kameran-vägen.jpg
    9.2 KB · Visningar: 153
Oj, hyggligt stort obektiv. :)

I fallet med din kulled, har det någon betydelse för funktionen om du vänder snabbfästet så att öppningsmekanismen pekar framåt i objektivets riktning?

Stativfästet är oftast fint även för handhållen fotografering. Det vilar i handflatan och bygger upp "siktlinjen" till en mer logisk position i förhållande till ögat och en bra ställning med armbågenmed överarm vilande mot kroppen.

Många viker undan det för att hålla objektivtuben i handen,, klart att det fungerar men inte alls fördelaktigt enligt mig.

Alltså,, stativfästet är en fördel inte bara på stativ!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=46342 Lite tekniktips i denna tråd..

Mvh Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar