svri00
Aktiv medlem
Jag är en relativt nybliven ägare av den D70. Som standard följde det med ett 18-70 mm. Mycket användbart i de flesta sammanhang. Jag har verkligen blivit tagen (igen) av systemfoto men nu är frågan vad jag skall köpa härnäst. En kompis som är yrkesfotograf tyckte att jag skulle köpa ett vidvinkel (men 18 mm är väl rätt bra) för det blir mer spännande vinklar tyckte hon. Jag själv är mer osäker. Tele är kul eftersom man kan komma nära situtioner som man annars inte skulle befinna sig i (fotar gärna människor/gatufoto, men haka inte upp er på det).
Jag vill gärna kunna utnyttja D70:s alla finesser med autodokus och vägd fokus och så. Men jag kan ingenting om det. Ljusinslöpp och sånt kan jag inte alls. Kan någon som är lite kunnig på detta reda ut det åt mig och gärna ge konkreta tips på gluggar. Vad betyder DX, ED, f2.8-4.5 osv. red ut begreppen åt mig och hjälp mig!
Jag vill gärna kunna utnyttja D70:s alla finesser med autodokus och vägd fokus och så. Men jag kan ingenting om det. Ljusinslöpp och sånt kan jag inte alls. Kan någon som är lite kunnig på detta reda ut det åt mig och gärna ge konkreta tips på gluggar. Vad betyder DX, ED, f2.8-4.5 osv. red ut begreppen åt mig och hjälp mig!