Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Street and field.

Produkter
(logga in för att koppla)

daasp83

Medlem
Hej

Vet om att diskussionen förts tidigare men var inte riktigt nöjd med svaren så jag ställer om frågan.

Fotar fn. med en D2x samt ett 70-200VR och ett 17-55.. båda f2.8.

Till och från så tröttnar jag på min stora Lowepro ryggsäck och skulle behöva något som är lättare och snabbare att jobba med. Kikade på lowepro:s street'n'field system som verkar smart... framför allt finns det mkt tillbehör. Dock tyckte jag inte att alla väskor var ultimata, nu hade man iofs inte allt hemma idag på scandinavianphoto men jag tänkte att man kanske ska bolla ut frågan till andra och se vad ni säger. Jag hyr tidigare hyrt objektiv från Procenter och då fått med några väskor till de gluggarna.. de väskorna var väldigt bra (tror det var tamrac)... Någon som har erfarenhet från deras system? Samma sak med Domke som jag läste om, någon som använder deras sytem?

Vad är bäst? Vad rekomenderar ni?

Gott nytt år på er! /Daniel
 
Här är några Street & Field-liknande system

Vet inte riktigt vad du hittade när du sökte i de tidigare diskussionerna, men Newswear och speciellt Think Tank Photo brukar få positiva omdömen borta i USA, bl a i diskussionerna hos Sportsshooter.

Think Tank Photos grejor får man nog beställa på webben men Newswear kan köpas hos svenska A&T Phototech.

Har dock ingen egen erfarenhet av de tre väsksystemen.
 
Har ingen erfarenhet från tidigare nämnda märken för S & F. Däremot har jag haft Lowe-Pro's S & F ett par år och är inte på något sätt besviken. Stabila grejer som funkar toppenbra. Sen vet jag i och för sig inte vad du menar med optimala väskor. Lowe-Pro lever upp till sitt syfte, vad mer kan man begära? Mitt råd - prova så många du kan. Kankse någon fotoaffär har grejerna hemma så du kan prova!
 
... det jag menar med optimala väskor var att jag inte tyckte att de grejer som lowepro hade (iaf inte som scandinavianphoto hade inne). Nu skulle de iofs ta in några till men köper man sånt här så är det just för att det ska gå snabbt och enkelt att använda. Då måste det vara bra grejer... annars kan man vara utan det..

Just domke och tamrac hade de inte inne.. men jag kanske får ta en tur till kameradoktorn och se vad de kan erbjuda.

Någon som vet vad som är bäst då? Bara bälte eller ska man ha den ryggsäcksliknande modellen med grejer över axlarna också?

/Daniel
 
Enbart bälte funkade bra för mig tills man stoppade ner lite tyngre grejer - ett 70-200 och lite till så köpte jag en sele till bältet och vips så satt den som en handske. För mig funkar kombinationen bälte och sele bäst. Då ökar viktfördelning och stabilitet avsevärt. Bara att prova på. Ångrar inte köpet av ett S & F system, oavsett märke. Lycka till med köpet.
 
daasp83 skrev:
Någon som vet vad som är bäst då? Bara bälte eller ska man ha den ryggsäcksliknande modellen med grejer över axlarna också?
Vad som är "bäst" är nog svårt att tvärsäkert svara på.

Om du söker på exempelvis "street & field", "newswear" och "think tank" på Sportshooter (tryck på "message board" i vänstermarginalen och sök i sökfunktionen strax under "Welcome to...") får du fram diskussioner som denna där det finns fotografer som belastar sitt bälte med massor av fotoutrustning och trivs bra med det, till sådana som tycker att bältet gör att de tappar byxorna.
 
Ett stort tack för alla bra tips ska ta en ordentlig funderare innan mitt köp. Kanske återkommer jag med en trevlig liten review sen.. vi får se!
 
Kikar lite på Think tank Pro Modulus Speed System. Funderar på kitet med 12 delar. Finns några flera synpunkter på dessa saker? Någon annan tillverkare som gör bättre prylar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.