ANNONS
Annons

Gör dina egna (fina) sandsäckar

Produkter
(logga in för att koppla)

maxzomborszki

Aktiv medlem
Ja, nu är det ju kanske inte så att det egentligen är så svårt att göra sandsäckar. En plastpåse med grus räcker långt, men dels så lovade jag i en annan tråd att berätta och så ville jag ha några själv som såg såpass respektabla ut att folk kanske till och med trodde att man hade investerat i dyra. Imponeringsfaktorn på sandsäckar är hög ska ni veta!

Skämt åsido, de skulle vara slitstarka, enkla att transportera och göra rena. Men framförallt skulle de inte börja läcka sand när jag var inomhus och plåtade.

Det hela började med ett stycke starkt nylontyg, samma typ som barnoveraller brukar ha. På det ritade jag ett mönster som bestod av avlågna remsor som skulle vikas dubbelt mot mitten. Heldragna linjer är klipplinjer och streckade är veck. Varje färgat fält på måttbandet är 10 cm.

Den smala delen i mitten (horizontellt) är ryggen och sedan viks kanterna inåt så man får som en plånbok med två fack. Den smala remsan som syns överst sys över mitten och blir dels förstärkning av ryggen och dels "lås" till facken, mer om detta i kommande bilder.
 

Bilagor

  • sandbag01.jpg
    sandbag01.jpg
    27.8 KB · Visningar: 2,999
Först sydde jag in alla kanter ungefär en centimeter så de blev stadiga. Tyget behövde inte sick-sackas eftersom det inte rismade sig. Sedan vek jag enligt strecken på föregående bild och fick följande resultat, nålat och klart. Bara att sy längs långsidorna och sedan lägga ryggen över mitten och sy fast med två längsgående sömmar lite på var sida om mitten.
 

Bilagor

  • sandbag02.jpg
    sandbag02.jpg
    25.9 KB · Visningar: 2,977
Ute i kanterna på ryggen satte jag öljetter för att kunna fästa lina och karbinhake, mer om detta senare. Mitt på fickans ovansida och insidan på "låset" sydde jag fast en liten bit kardborrband för att det skulle hålla igen lite bättre. Det var väl lite överkurs och är inte livsnödvändigt.
 

Bilagor

  • sandbag03.jpg
    sandbag03.jpg
    54 KB · Visningar: 2,944
Upprepa med resten. Imponeringsfaktorn består ju i att ha flera identiska, då tror de verkligen att de är köpta :)
 

Bilagor

  • sandbag04.jpg
    sandbag04.jpg
    31.8 KB · Visningar: 2,997
Ja, och det vet vi ju alla hur impad man blir när man inser att någon har sandsäckar som eventuellt är köpta ;-)

(Men de såg fina ut. Jag var tvungen att kolla den andra tråden för att förstå vad du skulle ha dem till. För jag hade inte hört något om att det skulle vara krig på g.)
 
För att minimera läckage och göra dem så lätta att använda gjorde jag innerpåsar. De är mycket enkla. En avlång remsa med tyg. I detta fall ett ganska tjockt syntettyg som var väldigt tätt i väven. Påsarna gjordes ungefär dubbelt så djupa som fickan på de yttre säckarna är bred (innersäckarna ligger på sidan).

Tanken med innersäckar var att lättare kunna fylla på plats om man befinner sig någonstans där man har tillgång till sand. När jag kör hemma har jag dessutom lagt sanden i en plastpåse inuti säcken för att minimera risken att fin sand skulle läcka ur någon söm.

De blå innersäckarna fick också en röd söm i så man lätt skulle se hur högt man fick fylla dem som mest. Varje säck rymmer ungefär 2,5 kg sand vilket innebär att varje sandsäck blev dryga 5 kg tung.

En lagom bit snöre att knyta om de blå innersäckarna så är de färdiga. Att de är långa gör att det finns gott om tyg att ta tag och bära i.
 

Bilagor

  • sandbag05.jpg
    sandbag05.jpg
    31.7 KB · Visningar: 3,264
En bit lina med en stor knut i ena änden för att förhindra att den åker genom öljetten samt en riktigt billig karbinhake i andra änden så har man sig en färdig sandsäck med bärhandtag.
 

Bilagor

  • sandbag06.jpg
    sandbag06.jpg
    28.5 KB · Visningar: 3,104
Lina/hake samt öljetter används som säkring för att se till att den inte glider iväg eller för att man ska kunna sätta flera i "kedja".

Sådär, färdigt och klart. "Kamerautrustningen" blev lite tyngre med 25 kilo sand lagt i bakluckan, men så står också stativen stadigare än någonsin.

Tygerna kostade under hundralappen. Det dyraste var karbinhakarna som jag köpte på Clas Ohlson. Jag behövde fem men fick 30 i olika storlekar :) Det som tog mest tid var att skaffa sand eftersom jag var tvungen att cykla iväg en bit för att hitta lämpligt sandtag. (Lite väl mycket sten där jag bor)
 

Bilagor

  • sandbag07.jpg
    sandbag07.jpg
    35.9 KB · Visningar: 2,873
jimh skrev:
Ja, och det vet vi ju alla hur impad man blir när man inser att någon har sandsäckar som eventuellt är köpta ;-)

(Men de såg fina ut. Jag var tvungen att kolla den andra tråden för att förstå vad du skulle ha dem till. För jag hade inte hört något om att det skulle vara krig på g.)
Alla som kollat på priser på sandsäckar hos sin fotohandlare tror i alla fall antingen att man har en fet plånbok eller rika släktingar :-D

Jag hade helt glömt bort användningsområdet som skyttevärn, bra att du påminde mig! Själv tänkte jag mest på användningsområdet kring våra hala vägar så här års.
 
Snyggt handarbete, Max!
Bra att ha (säckarna, inte Max) också vid översvämningar - som nog är större risk än halka i det här landet. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.