Annons

Bakgrundspapper kombinerad reflexskärm men portabel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Hej!
Har läst här om olika varianter, t ex:

http://www.leifarvidsson.se/

från Rusta uppspänd mellan tak och golv:
http://www.rusta.se/product.asp?p=95401060

Det är ungefär i dessa banor jag tänker men jag undrar om man kan komma på ngt ännu bättre?! Jag vill alltså ha en skärm som bakgrund typ drygt 2m hög och knappt det brett och den bör kunna stå för sig själv utan tak el annat stöd. Men oxå vara lätt, liten och portabel för jag har en jätteliten bil och dessutom billig för jag kanske bara kommer använda den en gång, fler ifall det blir riktigt lyckat. Inget dyrt papper på lång rulle alltså. Jag har tänkt mer som typ diabildsprojektorduk men det känns lite beigt och så ifall det bara blåser lite står den och roterar runt mittpinnen. Oxå tänkt på såna där bakgrunder de har på mässor, en liten låda och så drar man upp en vägg som står av sig själv med ett fackverk bakom men jag tror de är väldigt dyra? Var hittar man en sån billigt? Funderat på att köpa plaströr på en byggmarknad och göra en jättestor rund lastolite-mojäng typ men den står ju inte själv. Funderar på att spänna en stor halvbåge som typ del från ett kupoltält el liknande. Osv… Nån som får nån snilleblixt?
 
Exakt hur och i vilken omgivning hade du tänkt att använda den? Du skriver bakgrundspapper kombinerad reflexskärm, men för mig innebär detta lite olika krav. En reflexskärm vill jag kunna rikta för att få ljuset att hamna där det gör nytta medan en bakgrund ska mest stå still och behöver inte riktas om när motivet flyttar sig. Så stora ytor ger kraftiga vindfång så måste du ta hänsyn till vind och ojämnt underlag blir det genast mer att tänka på.

Är det "bara" en bakgrund och du är på ett mjukt underlag där du kan slå ned förankring skulle jag överväga rigga ungefär som ett gammalt ryggåstält, dvs raka pinnar och stag med linor för att förankra i olika riktningar. Det blir mycket lätt och väldigt kompakt för frakt om du hittar pinnar med teleskopfunktion men tar en stund att rigga.

Det går att hyra stora reflexskärmar som används i bla filmindustrin vilket kanske kan vara ett alternativ till att investera i en halvdan lösning som eventuellt bara ska användas en gång. Den jag sett var större än dina krav och satt på en väldigt stadig ram. Det hela satt på en kärra med hjul så underkanten var minst dryga metern över marken och skärmen kunde rotera kring mitten på kortsidorna. Hela utrustningen gick att ta isär och transporterades till fotostället med vanlig personbil. Sandsäckar kan vara bra att tynga ned sådana saker med om det blåser mycket. Joson och SFL är två firmor som har denna typ av utrustning. Kanske kan de ge pekare.

Hoppas det hjälpte lite.
 
Jo tack, lite. :)
Efter en natts sömn har jag en prototyp nu i huvet som jag tror på, om jag förklarar den så förklarar jag kanske oxå hur den kan användas.
Syr ihop ett vitt och ett svart tyg (om det inte redan finns sånt?), ca 2x2,5m, så kan jag använda de olika sidorna som reflex el bakgrund, i hörnen syr jag på trekanter (tjejens idé) så det blir som fickor, sen försöker jag denna årstid hitta metspön av glasfiber, de kan jag dra ut snabbt och låsa och de är starka och lätta och billiga. De sätter jag i kors och spänner ner i hörnfickorna och gör mig en drake! För inomhusbruk. Om jag är utomhus där reflex-versionen är mer användbar kan jag sy mig ett mindre tygstycke och drar ut metspöna kortare bit, så får jag en skalbar lösning som jag lättare kan hålla själv. Som du säger kan man sy en kanal i botten som man kan lägga stenar i el sandpåsar på ifall man är utomhus och en pinne som håller upp "draken".
Ifall jag inte hittar metspön skall jag kolla efter billiga moppar på Rusta och använda skaften, el om jag hittar ngt annat, tältpinne fr ett kupoltält t ex. Tältidén med förankringen är inte så dum heller när man är ensam. Grejt ifall jag kunde hitta ett tält som var både svart och vitt så fick jag allt material på en gång.
Typ, det är vad jag skall testa alla fall. Det blir nog inte dyrare än att hyra riktiga grejer alla fall, kanske. :)
 
Uppdraget slutfört!

Jaha, då har jag satt min idé i sjön, och jag kan meddela att jag är ganska stolt över min skapelse! Det blev jättebra! Så här gjorde jag:
Köpte två utdragbara målar-teleskopskaft på Rusta i aluminium. Köpte ett tjockare svart bommullstyg och ett vitt lite tunnare, 2,5m långt och 1,5m brett vardera. Klippte ner dem så att jag skulle få en skärm 1,20 m bred och 2,10 m hög exlusive sömsmån. Jag kan säga er att jag hade en himla tur för som jag sydde så blev allt lite större och det var precis så att teleskopskaften nådde ut i hörnen! Så gör er inte större utan lite mindre i så fall, skaften måste få kunna spännas in i hörnen.
Av överskottet klippte jag ut fyra trianglar typ ca 20x13x13cm av vardera färg för att göra hörnfickor. Vek en sida och sydde för att förstärka något.
La de båda tygena på varann. La trianglarna sedan _emellan_ de stora bitarna i hörnen. Nålade, sydde, sydde hörnen två ggr. Obs, lämnade 40 cm osytt utmed ena sidan för att där igenom kunna dra ut insidan och kränga allt ut och in, därför låg hörnen inuti under syningen, de hamnar nu på utsidan där de ska och där stoppar jag in ändarna på teleskopskaften, i kors som en drake och voilá har jag en lätt bakgrundsskärm med en svart och en vit sida! Lätt transporterbar och hyfsat snabbt uppsättbar.

Tips, hörnen blev lite mindre än jag ville, så gör dem inte för små.
Ni bör gärna ha sytt ngn gång tidigare i livet, visserligen var det inte så svårt men har man aldrig sytt så bör man nog låta bli detta. Man måste tänka lite oxå.
Ett hyfsat stort fyrkantigt bord är en jättehjälp med tanke på allt tyg. Och en symaskin förstås. :D
Som sagt gör den absolut inte större, gärna mindre, skaften måste nå ut i hörnen annars blir inte tyget spänt.
 
Senast ändrad:
Publiken vill se en bild på mästerverket!

Om du fixar det lovar jag försöka lägga upp bilderna på när jag sydde mina fina sandsäckar. Vi kanske borde starta föreningen "Fotografer med symaskin" :)

Kul att höra att du hittade en bra lösning (och delade med dig av den). Sömn brukar faktiskt lösa många svårlösta problem...
 
Jättefina påsar!

Använde faktiskt min skärm idag som bakgrund på ett litet uppdrag! Så jag har inte haft tid att fota den. Skulle ha gjort två skärmar för det var lika mycket reflexer framifrån som bakifrån. Och den var en decimeter för smal.
Hmm… återkommer med bilder senare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.