Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering med Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Arwidi

Avslutat medlemskap
Detta gäller blixtfotografering med Canon EOS D1 och blixt Speedlight 550.
Har problem med bra blixtbilder på kvällar och vid dåligt ljus, bilderna blir totalt underexponerade, och jag har provat med flera olika metoder för att rätta till detta.

Pratade med en Pressfotograf på VLT, som också sa att han inte blir klok på Canon och Speedlightblixten.

Någon som har tips på hur jag får rätt exponerade bilder....och inte bara då och då när utrustningen vill.

Peter

Det verkar finnas en svaghet i Canons system. Jag upplever samma sak som du att det blir underexponerade bilder förutom om man inte fotar med helaautomatik.

Hälsningar

Robert

Blir det "alltid" fel, eller när får du problem? Kör du i läge M eller Av? Låter inte alls bra, så ska det inte vara.

Nu har jag själv inte provat exakt den kombinationen kamera/blixt som du har. Kör själv 10D och 580EX. Några idéer:

-Prova att låsa blixtexponeringen med FEL mot motivet innen exponering. Det tycker jag brukar fungera bra vid bökiga situationer.
-Ibland upplever jag att viss överexponering med blixten behövs, framförallt om ljuset studsas mot tak eller vägg. Prova med +2/3 på blixten i dessa situationer.

Fotar mest i TV AV men ska prova lite med dina tips! Grejen är att vissa bilder blir bra men dom flesta kraftigt underexponerade.

Arwidi skrev:
Har problem med bra blixtbilder på kvällar och vid dåligt ljus, bilderna blir totalt underexponerade, och jag har provat med flera olika metoder för att rätta till detta.

Pratade med en Pressfotograf på VLT, som också sa att han inte blir klok på Canon och Speedlightblixten.

Någon som har tips på hur jag får rätt exponerade bilder....och inte bara då och då när utrustningen vill.

Peter

Problemet med att bilderna inte riktigt blir som tänkt beror nog mycket på de dåliga (läs knapphändiga) manualerna. Det finns emmellertid bot för detta, för den som vill öka förståelsen för hur Canonblixtarna (i huvudsak) fungerar/integrerar med kameran så har NK Guy skrivit en artikel som detaljerat beskriver detta.

http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Mvh / Peter

Arwidi skrev:

Peter

Vanliga fel jag gjorde.
1: Fokuserar och komponerar om. THAT FUCKS THINGS UP... använd isåfall FELläge...

Jag brukar (numera) göra såhär: komponera, FEL, fokusera, shoot.

2: Du måste kompensera ett gäng upp och ner. Det har jag märkt... att det är grymt känsligt huruvida det finns vita plagg med i bilden och sådär... då måste du genast kompensera för det. annars blir det lätt hänt att du får dig en utbränd tröja som saknar kropp ^^

Inte exkat samma men, jag kör 20D md 580ex. Funkar kanon i M-läge(på kameran dvs) - väljer tid & bländare, blixten svarar med "kan blixtra X meter med dessa inställningar" - fungerar klockrent

Mvh Lazze

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar