Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dina ljussättningstips

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag tänkte att alla kunde dela med sig tankar om ljussättning, tex var man helst placerar blixtarna (avtånd riktning) etc.

Självklart kommer dessa tips inte vara absoluta, men kan ge lite hjälp för alla hur andra tänker. (bifoga gärna bilder eller länkar till hur det kan se ut)

Jag börjar med följande:

Om man har en mörkhårig modell och ska fota porträtt blir det oftare bättre om modellen har en mörk tröja samt mörk bakgrund. Detta gör att modellens ansikte lyser upp mer och det är ju ändå det man ska se på.
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=3044338

Bakgrunden ska helst aldrig vara medelgrå. Huden i ansiktet som blir belyst är oftast ett steg ljusare än medelgrå och om man då har en medelgrå bakgrund, känns hela bilden platt. Använd en mörkare eller ljusare bakgrund i stället.
(Jag hittade inget dåligt kort utan detta får mer visa på hur jag menar när bakgrund och hudfärg har samma ton)
http://photo.net/photodb/photo?photo_id=3035272

/ Marcus

Ytterligare ett tips som det faktiskt tog ganska lång tid för mig att förstå.

Bara för att man använder en stor softbox blir inte bilden bra. Det enda softboxen gör är att övergången från där ljuset träffar modellen till den ytan där inget ljus kommer blir längre. Det vill säga ljuset blir mjukare.

För att det här ska funka måste man rikta softboxen så lite av softbox-ljuset inte träffar modellen. Om man tar en stor softbox rakt framifrån, blir inte bilden mer läcker för det. Lite snett istället gör att man bygger upp skuggsidan lite.

Ytterligare en sak.

Bilden byggs upp av skuggor (inte ljuset)...

/ Marcus

Bra med tips i detta ämne...

Jag har funderat lite på användning av diverse skärmar. Är det nån som har tips på hembyggen, användningsområden och placering för olika effekter osv.

Bakgrund och Reflexskärm

Jysk Bäddlager har för tillfället blivit min hovleverantör till bakgund och reflexskärmar. Du kan köpa tyg som är helt silvrigt på framsidan i 140 cm bredd för bara 50.- metern Spänn upp på en träram eller en masoniteskiva och du har din egen jubo reflexskärm! Jag köpte bakgrundtyg idag för 150 spänn:- Vit och röd velour. Se exempel här: http://www.nlab.dk/jysk/sv/reklame/imagepage10.htm Skynda fynda! Så här ser den röda velouren ut, med Tiffany osminkad i förgrunden!

Bilagor

• dsc_0129-adj_resize.jpg
    dsc_0129-adj_resize.jpg
    46.7 KB · Visningar: 476
Här i B/W

Samma Tiffany och samma röda velour, men i Black and White!

Bilagor

• dsc_0132_bw_resize.jpg
    dsc_0132_bw_resize.jpg
    37.5 KB · Visningar: 473
Brummelisa skrev:
Ytterligare ett tips som det faktiskt tog ganska lång tid för mig att förstå.

Bara för att man använder en stor softbox blir inte bilden bra. Det enda softboxen gör är att övergången från där ljuset träffar modellen till den ytan där inget ljus kommer blir längre. Det vill säga ljuset blir mjukare.

För att det här ska funka måste man rikta softboxen så lite av softbox-ljuset inte träffar modellen. Om man tar en stor softbox rakt framifrån, blir inte bilden mer läcker för det. Lite snett istället gör att man bygger upp skuggsidan lite.

Ytterligare en sak.

Bilden byggs upp av skuggor (inte ljuset)...

/ Marcus

En bouncer gör ljuskällan större vilket ger mjukare skuggor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar