Annons

EX blixtens hemlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Tjo,

Köpte mig en Slave-flash-trigger med "Pre flash" funktion från Photax. När jag sätter den på min 580EX så funkar den 1 gång. Sen måste jag stänga av blixten eller gänga loss slav-tändaren.

Satt o provade ikväll... kontakten på en EX blixt ser ju ut så här

o o2
o o
o1

Kortsluter jag stiften som jag skrivet 1 och 2 på så avfyras blixten. Men slave-triggern som jag har, den kortsluter alla stift och då hänger sig blixten. Så jag tänkte testa att antingen sätta lite tejp på stiften som inte skall kortslutas, eller "hacka av/bort" lite av det ledande materialet i slav-tändaren. Tänkte bara höra om någon här varit inne på samma sak tidigare?

Mvh Lazze
 
om jag minns rätt ska det funka att tejpa alla utom mittenstiftet, tipset kom ifrån mikael nilsson (alias hailstorm) i en privat maildiskussion, men har inte provat själv ännu, i valet och kvalet ifall jag ska köpa en TTL kabel istället...
 
Hej,

Hmm, så det skall alltså räcka med en svag + spänning på mittstiftet för att lösa ut...

skall köpa mig några krokodilklämmor idag o experimentera lite med min nu öppnade slavblixttändare :)

Mvh Lazze
 
Hej,

Anslöt röd kabel från slavtändaren till mittstiftet på blixten och svart kabel till stift "nr 2"

o o Svart
o o
o Röd

Fungerar klockrent - så nu kan jag fjärrutlösa min EX blixt utan en ST-2 för 2500:-

Mvh Lazze
 
Lennart:

Photax: SJDIG, cirka 300:-

Om du inte tänker lösa ut blixten med kamerans inbyggda blixt som "pre-flashar" så kan du köpa den billigare. Jag tänker nog skaffa en sådan där IR-sändare som man monterar i blixtskon, så slipper man änglsas över "förblixten".

Den utan "preflash" heter SJSLAV

// lazze
 
Senast ändrad:
Hur kommunicerar kamera och blixt i detta fall då? Fungerar E-TTL2 och sånt som det ska, precis som med Canons blixtsändare?
 
Nej
Det blir helt manuellt, mao måste du gör alla inställningar på blixten. Precis som i traditionell studiomiljö. Men det är kul det också.

/ola
 
Jag har varit inne på samma sak tidigare i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=35424

Jag kom fram till att "Morris popular" slavtändare funkar varje gång! Iallafall med min blixt.

Först testade jag polarens slavtändare, och sedan köpte jag en egen som även den funkar som den ska.

Det måste vara något med elektroniken i den som gör att det funkar :)

Jag fick scandinavianphoto att plocka hem dessa, men nu hittar jag den inte i deras sortiment igen. Kolla med dom!

Länk till produkten hos B&H:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=90055&is=REG

Edit: Glömde säga att det är riiiiktigt tight att få dit denna på en 580. Det går med lite tålamod och halvmycket våld ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.