Annons

Epson 4990 negativhållare

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Undrar om någon vet om det finns bättre negativhållare att få tag på till Epson 4990. Borde ju vara någon som tagit fram sådana?

Dough Fisher heter en kille som hade en alternativ hållare för 120-film till 4870. Jag skaffade den men gillade den inte. Jag har för mig det talades om att han hade andra hållare på gång också när jag beställde min.

Edit: Det var den här jag tänkte på.

Galaxens President skrev:
Dough Fisher heter en kille som hade en alternativ hållare för 120-film till 4870. Jag skaffade den men gillade den inte.

Vad var det med den du inte gillade? Har själv funderat på att skaffa en till min Epson 2450, men det kanske är dumt då.

De där T-formade kilarna som skall hålla filmen på plats tenderar bli att sitta löst tämligen snabbt. Dessutom håller orginalhållaren filmen plan oavsett vilket håll man monterar filmen. Medan Doug's hållare bara håller filmen plan om man har emulsionen åt ena hållet (i regel fel håll för optimal skärpa). Jag köpte den för att testet på www.photo-i.co.uk indikerade att man skulle få skarpare skanningar med Doug's hållare (något som Doug själv aldrig hävdat) vilket jag inte kunnat reproducera. Det enda Doug's hållare är bättre än Epsons orginal är att den kan skanna 6x17 panorama bilder som inte får plats i orginalet, men sådana bilder har jag inte.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto