Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om macro på Minolta Dimage 7i

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag ville förbättra macrot på min 7i. Detta trots att Minolta inte tillhandahåller någon macrokonverter. Jag gjorde på följande sätt.

Jag införskaffade en Olympus macrokonverter MCON-40. Den monterade jag på 7i via en step-up 49-55 mm.

Detta gav mig - vid 200mm macroläge på kameran - möjlighet att avbilda 37 mm av verkligheten på en bild. Alltså nära det som i småbildsvärlden kallas 1:1.

Nästa steg blev att jag skaffade en closeup-lins +4. Med den monterad mellan stepupringen och MCON-40 kan jag på en bild avbilda 27mm av verkligheten.

Inga tecken på vinjettering syns eftersom jag använder 200mm läget på kameran.

Detta bör kunna förbättras ytterligare med kraftigare eller flera close-up linser.

Senast ändrad:
Krävs en adapter CLA-1, som Cyberphoto säger behövs på vissa kameror?
(Nu vet jag inte riktigt vad jag talar om, men jag vill ha mer macro och tyckte att det lät som en du hade en bra idé!)

/Caroline

Ingen CLA-1

Behövs ingen adapter förutom step-up ring som ökar gängdiametern från kamerans 49mm till 55mm.

- Stepup-ring 49-55mm
- Close-up lins (Jag har nu +4)
- Macrokonverter MCON-40

Det är allt!

Senast ändrad:
Men Janne... Digitalt format är väl inte i 24x36 eller??

Har du lyft in en bild av t.ex. en linjal i PS och sett om den är likvärdig den i PS??

Svammel..svammel...Den lila blomman blev jättefin.

här ser man ju en märkbar vinjettering det är ju helt svart runt om :)

nej men det såg faktiskt riktigt bra ut.

antar att du använt befintligt ljus, eller har du testat med blixt, för det är då det brukar bli problem om man inte kör ringblixt i alla fall i den analoga världen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar