Annons

D5D Blixtöverexponering!

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Säg den glädje som varar...!!

Fick min Dynax5D igårkväll. Mörkt ute! Då testar vi lite blixtbilder inomhus. Det var då jag fick panik.

Jag har sen tidigare en HS3600(D) blixt.
När man kör blixt rakt på är allt frid och fröjd men när jag vinklar huvudet uppåt mot taket och kör indirekt blixt, överexponerar kameran ca 1-1,5 steg. Jag måste sätta blixtkompen på -1 för att bilderna ska bli ok. Har kört kameran både i ADI och TTL-läget men det gör ingen skillnad. Det bör det inte göra heller eftersom kameran går över till TTL när blixten vinklas.
TTL-mätningen verkar dock funka för den kompenserar för olika ISOn, motivavstånd osv.

Det trista är att man måste ändra blixtkompen när man ändrar blixthuvudet.
Det ska också sägas att jag kört den här blixten med min Z1:a och A2:a utan problem. På de kamerorna körde jag generellt +0,7 både rakt på och indirekt.

Någon annan D5D/3600 ägare som upplevt det här?

Just nu är jag rätt besviken. Hoppas kameran presterar bättre i dagsljus.
 
Senast ändrad:
Vad kör du på för bländare? Vilket program kör du på p, a?
Om inte det skulle kunna vara problemet har jag ingen aning. (Kanske att blixten är sönder?)
 
Jag körde i P-läget.
Blixten funkar med tre andra kameror Z1, A2 och analog Dynax5 så att den skulle vara sönder tror jag inte. Jag tror på mjukvarubugg hos D5D:n
 
Vet inte om man kan göra det men du kan ju gå till någon fotohandlare och be om att få testa blixten med en d5d? Annars borde väll mjukvaruuppdateringar finnas på minoltas hemsida.
 
Hej, när jag fotar med D5D och 3600HSD med blixten mot taket så överexponerar min kamera med. Men jag har fått för mig att den inte kan mäta ljuset när man vinklar den uppåt. Hur ska kameran veta om jag står inomhus med ett vitt tak ca 70cm ovanför mig eller om jag står i en gymnastikhall (alt utomhus). Därför har jag bara fått en känsla av att den krämar på för fullt. Därför blir jag mer nyfiken på hur den kan hitta korrekt exponering med dina tidigare kameror?

Däremot så har jag en 5600HSD som jag bara kan köra med manuella inställningar. Den fungerar inte alls med TTL påslaget. Då krämar den i precis innan slutaren öppnar sig och så blir det inte ett enda spår av blixt någonstans på bilden. Därför kan jag mycket väl tänka mig att det är någon form av blixtbugg i D5D eftersom han jag köpte 5600HSD av fungerade blixten med hans A1.

/Fredrik, som är nybörjare inom blixtfotografering...
 
freolo skrev:
Hur ska kameran veta om jag står inomhus med ett vitt tak ca 70cm ovanför mig eller om jag står i en gymnastikhall (alt utomhus). Därför har jag bara fått en känsla av att den krämar på för fullt. Därför blir jag mer nyfiken på hur den kan hitta korrekt exponering med dina tidigare kameror?

Jo, det ska den kunna eftersom den kör i TTL-läge när man kör indirekt blixt. Då skickas en förblixt ut precis innan exponeringen. Med hjälp av denna förblixt ska kameran beräkna exponeringen just därför att det ibland är 2,40 meters takhöjd och ibland högre.

Det finns inte några uppdateringar till D5D:n än men det lär väl komma.
 
Isåfall kan man ju bara konstatera att både jag och du har felexponeringar på 3600HSD och så har jag felexponeringar på 5600HSD. Då är det ju bara frågan om det är vi som har fått tag på tre sällsynta exemplar av blixtar som inte fungerar med D5D eller också så är det något skumt med blixtexponeringen i D5D. Vad tror du, läsare?

/Fredrik, som använder WL ofta och gärna...
 
Nu har jag testad ytterligare och kan med säkerhet konstatera följande:

Jag har alltså en Dynax5D med originaloptiken DT18-70 (f3.5-5.6) och en 3600HS(D) blixt.
När jag kör på brännvider från ca 35-70 mm och uppåt funkar indirekt blixt utmärkt.
Där har objektivet maxbländare 5.6.
Om jag då zoomar ut så ökar överexponeringen allteftersom ljusstyrkan på objektivet ökar.
När jag är nere på 18mm brännvid och ljusstyrka 3.5 är överexponeringen som störst.
Jag måste kompensera blixten med ca -1,3ev för att det ska bli bra. (samma som skillnaden från f3.5 till 5.6)
Kameran jobbar alltså som om bländaren stod på 5.6 hela tiden. Har kört i olika program
P A och M - samma sak. Kört både ADI och TTL samma sak. Det bör det också bli eftersom
kameran automatiskt går över från ADI till TTL vid indirekt blixt.

Jag har använt blixten till tre andra minoltakameror helt problemfritt. Z1, A2 och Dynax5.
Jag har testat med ett annat objektiv Af28-100 3.5-5.6 och det ger samma fenomen.
Båda objektiven skickar rätt bländarvärde till kameran. Om man kör A-lägen och väljer maxbländare 3.5 och sen zoomar ut så ändras bländaren efterhand till 5,6 när man är på 35mm precis som sig bör.

Därför utesluter jag blixt och objektiv.
Återstår då att skylla på kameran. Jag tror inte det är "fel" på mitt ex utan det liknar snarare ett typiskt mjukvarufel.

Vädjar till andra D5D ägare att testa med risken att ni upptäcker att era kameror inte heller är ok. Alternativt att ni kommer fram till att era är ok men att min är kass. Skulle vara min vanliga otur isåfall.

Har skrivit till Minolta men ingen respons ännu.
Dom kanske är tagna på sängen....!!?
 
Senast ändrad:
Jag har kontaktat Minolta Sverige som bollat frågan vidare till Minolta i Tyskland.
Dom håller på att kolla detta.
Återkommer med besked så fort jag hör något.
 
js1 skrev:
Jag har kontaktat Minolta Sverige som bollat frågan vidare till Minolta i Tyskland.
Dom håller på att kolla detta.
Återkommer med besked så fort jag hör något.
Jag har bollat frågan med Minolta support också, men endast mobiltelefon och deras telefontider endast är dagtid, så studsade min boll tillbaka rätt fort och la sig nere under soffan...
Uppskattar att du håller kontakt. Hälsa från mig om du pratar med dom igen!
/Fredrik
 
js1 skrev:
Jag har kontaktat Minolta Sverige som bollat frågan vidare till Minolta i Tyskland.
Dom håller på att kolla detta.
Återkommer med besked så fort jag hör något.

Det låg ett svar från KM när jag kom hem.
De bekräftar mina erfarenheter och har rapporterat till Japan.
Nu får vi bara hoppas att en ny mjukvara dyker upp så fort som möjligt.

Skönt på sitt sätt att man inte var ute och cyklade, beklagligt att en ny så pass dyr produkt ska vara behäftad med såna skitfel.

Återkommer i tråden när ny mjukvara finns tillgänglig.
 
Jag förstår om dom har barnsjukdomar på en ny kameara. Frågan är bara hur snabba dom är på att fixa dom. Där har vi skillnaden mellan ett seriöst företag och ett mindre seriöst. Men barnsjukdomar tycker jag inte man ska klandra dom för...

/Fredrik, som väntar med spänning på en ny uppdaterad firmware...
 
Hoppas det löser sig för er grabbar...

Minolta har en liten tradition i detta verkar det som, t.o.m. på den analoga tiden...

Min HS5600 uppförde sig på ett liknande sätt på min gamla Dimage 7i, dock bara i dagsljus när jag körde upplättningsblixt. Då överexponerade blixten under brännvidden 35mm (omräknat), över den brännvidden så fungerade det bra. I svagt ljus så fanns inte problemet, mysko?

Min Dynax 7D underexponerar konstant ca ett steg med samma blixt, den gör det dock konstant oberoende av förhållanden så jag lever faktiskt med det & har alltid blixtexponeringskompensationen uppdragen.

Får se om jag ids skicka in blixt & kamera för den kalibrering som krävs för att få ordning på det.

//Larsa
 
Ja, hade det bara varit konstant hade jag accepterat det. Så var det när jag körde med A2:an. Där hade jag alltid +0,7 på blixten. Problemet här är att det varierar.
 
arnenym skrev:
Jag har samma fel som Jörgen!
Kameran överexponerar när jag vinklar blixten.
Så det är alltså bara min blixt (5600HSD) som inte ens fungerar när man kör i TTL-mode och fungerar lite varierande när man kör Manuell läge??
*snyft*
 
Lessen att svaret dröjde, men jag har blivit av med min internetuppkoppling hemma pga en maktkamp mellan Bredbandsbolaget och Telia!
 
Jag har upplevt liknande problem med min D5D med 5600hs, fast det har haft sin förklaring i att jag glömt ändra ISO (från 1600/3200)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.