Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 70-200 4L eller Sigma 70-200 2,8 Ex DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har testat båda. Jag valde sigmat. Jag tänkte igenom när jag behöver optiken och kom fram till att jag behöver det sista bländarsteget. Sigmat funkar toppen. Fördelar med canon 70-200 4L är att det är litet och lätt och att känslan är lite bättre än sigmat, ex. lite mjukare gång på zoomringen. Vad det gäller skärpa har jag inte upptäckte någon skillnad. Sigmat tappar aningen, aningen på skärpan på 2,8 men matchar väl canongluggen på 4 och neråt. Vad det gäller autofokusen har jag inte testat canonoptiken speciellt mycket. Var dock ute och plåtade fotboll med mitt sigma härom helgen och hade definitivt inte några problem med dålig autofokushastighet.
 
Jag har också använt båda, har nu Sigmat men skulle valt Canons om jag inte behövt det extra bländarsteget. Båda är skarpa och gedigna men Canon är smidigare och lite snabbare i autofokusen. Det blir ett val mellan smidigheten eller ljusstyrkan, bildkvaliteten är toppklass på båda.
 
Hejsan !

Jag bumpar upp den här tråden med nya frågor.

Jag äger ett EF 70-200 4L USM och har nu fått låna ett Sigma 70-200 EX DG 2,8 HSM, jag upplever att USM'n på Canonobjektivet är märkbart snabbare än Sigmats HSM.

Är mitt 70-200 4L USM snabbare bara för att det är mindre glas i den?

Hur snabbt är EF 70-200 2,8L USM jämförbart Sigmats 2,8 HSM, märkbart eller likvärdigt?

/Benny
 
BempaS skrev:
Hejsan !

Jag bumpar upp den här tråden med nya frågor.

Jag äger ett EF 70-200 4L USM och har nu fått låna ett Sigma 70-200 EX DG 2,8 HSM, jag upplever att USM'n på Canonobjektivet är märkbart snabbare än Sigmats HSM.

Är mitt 70-200 4L USM snabbare bara för att det är mindre glas i den?

Hur snabbt är EF 70-200 2,8L USM jämförbart Sigmats 2,8 HSM, märkbart eller likvärdigt?

/Benny

Jag har provat båda - skillnaderna är oerhört små (detta gäller DG av sigmat. Alltså den senaste gluggen som kom sent i somras).

Sigma's 70-200 är lätt en av världens mest prisvärda gluggar. Brutalt skarp och så snabb som man kan förvänta sig av en optik i den prisklassen.
 
Jag hade valt Sigman av de två aktuella alterantiven för tråden.

Jag hade dock tänkt lite längre och sparat lite till för ett Canon 70-200 2,8L USM. Tror inte att det skiljer så mycket i pris mellan ett nytt Sigma och Canons beggat..


MVH Niclas,
 
BugEyes skrev:
Ja,

Jämför du med Canons 2,8L märker du att 4L är snabbare mot den också.



Snabbare kanske ja, men med ett nyare/bättre hus så arbetar autofokusen bättre/säkrare med f/2,8 än f/4. Så allt i allt så tror jAAg att f/2,8 objektiven drar längsta strået här..
Mysigt är det ju också med det lite kortare skärpedjupet som 2,8 ger..


MVH Niclas,
 
Japp, har ju själv en 2,8 Sigma.
Har haft förmånen att ha Canons 4L och 2;8 IS till låns att prova. Autofokusen är rent mekaniskt snabbast på 4L med 2,8;orna är snabbare gluggar.
 
Ah, tack för svar..!

Blev lite tveksam, tog kanske för givet att det var ett DG, ska det stå på objektivet då? För på det här jag lånat så står det inte någon etikett för DG eller så, bara APO, HSM och ett klistermärke med EX sigma..hmmm..

Jag har inte testat Canons 2,8L (än) men börjar ändå bli intresserad på att skaffa ett, frågan är ju då, begagnad Canon eller nytt Sigma..hmmm igen..


En annan sak jag upptäckte var att man är ju alltid något darrig, alltså "normaldarr" om ni förstår vad jag menar, så pga vikten på 2,8 gör att jag faktiskt darrar mindre än när jag håller mitt 4L..

/Benny
 
lånar tråden lite...
Har läst massa andra trådar om de här två objektiven men jag får ingen klarhet riktigt.
Om man dock inte tänker använda objektivet inomhus, då är behovet av 2,8 inte super nödvändigt?!

Tänkte nämligen köpa ett objektiv i present till mig själv :)

Mvh
Björn
 
JEzus skrev:
lånar tråden lite...
Har läst massa andra trådar om de här två objektiven men jag får ingen klarhet riktigt.
Om man dock inte tänker använda objektivet inomhus, då är behovet av 2,8 inte super nödvändigt?!

Tänkte nämligen köpa ett objektiv i present till mig själv :)

Mvh
Björn


Ljusstyrka är enligt mig alltid bra att ha.
Beror på vad du fotar.
Rörliga motiv eller ej,, kanske bara utsnitt på parkbänkar.. ja då räcker f/4 långt väg..

MVH Niclas,
 
Har en del rörliga mål i tanken, typ vattenskidåkning etc!
Men det är ändå bara en liten del, frågan är om det är värt de extra tusenlapparna?

Mvh
 
De flesta får säkert sina bilder med f/4. Den är ju dessutom skarp och fin på f/4..

Jag hade valt den om jag inte hade ett konkret behov för att ha ett steg extra,, att den liknar lite på en hjortpenis är vel ändå bara en kosmetisk detalj.

MVH Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.