Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Överföra NEF till iPod

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag har av min fru fått en iPod som givetvis kommer ge mig musikalisk glädje. Fotografen i mig ser dock en möjlighet att använda den som extra lagringsutrymme när jag är ute på fotoexpeditioner. För en ringa peng kan man köpa en liten adapeter som gör det möjligt att överföra bilder från min D70's minneskort till iPoden.

Då jag uteslutande skjuter RAW förväntar jag mig inte att kunna se dem på iPoden, men som backuplagringsmedia hade det varit fyndigt (=behöver inte köpa fler minneskort). Såvitt jag förstår ska det fungera (även med NEF), men är det någon som har provat detta och vet att det går?
 
Jag använder Belkins media reader tillsammans med iPod Photo och det fungerar alldeles utmärkt med RAW filer.
Varje gång man laddar ner bilder till iPoden, så sparas dessa i en separat mapp som man kan öppna i utforskaren på datorn.
Men kom ihåg att ställa in din iPod så att den kan användas som en extern hårddisk redan från början. Det kan man göra från iTunes.
Lycka till!
Hälsningar,
Bilal
 
har testat med den senaste versionen av ipod tillsammans med apples nya camera connector. det fungerade bra om än långsamt. rawfiler kan inte visas på ipoden men det kan man kanske leva utan. det slukar dock mycket batteri på ipoden så man bör nog ha en fulladdad spelare om man ska tömma ett kort på två gigabyte.

en allvarlig brist hittade jag dock. när jag sparade bilderna som jpg+raw (trodde att jag då kunde få titta på jpgbilderna på ipoden och få fördelarna med raw när jag kom hem) fungerade inte överföringen korrekt utan ipoden hängde sig efter några bilder. men undviker man jpg+raw-läget så verkar det vara en billig lösning för långa resor.
 
Okelidokeli. Det får vara som extralösning vid längre resor mao (mina 3*1GB kort räcker vanligtvis för en helg).

Tack för era svar!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.