Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutarens livslängd

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Larsson

Aktiv medlem
Sitter här och oroar mig över min Canon D60´s slutare inför en lång resa.
Har sett några diskussioner angående detta där siffror mellan 50-100000 cykler nämnts.
Ringde till Canon där de sa att de aldrig nämnt några sådana siffror utan det beror helt och hållet på tur eller otur.

Till att börja med så undrar jag om det är någon som har stenkoll på hur man får fram antalet exponeringar gjorda med kameran, jag misstänker att det är så att mappens namn står för tiotusental (mina mappar heter just nu 349) ligger min kamera då på snart 35000 exponeringar?

Någon annan som har erfarenhet av slutarlivslängd på sin D60? (antar att det sitter ung samma slutare i 10D)

Jag säger bara ett ord: Reservkamera.

Om fotograferandet på resan är viktigt så måste man ha med reservutrustning.
/Erik

Ja... det är just det som den är... jag kör med en Hasselblad 202fa och den oroar jag mig inte för... digitalkameran är mest för min egen skull och för att jag ska kunna lägga upp bilder enkelt... men man vill ju ändå att den ska hålla under resan iaf.

/Simon

Simon Larsson skrev:
...
Till att börja med så undrar jag om det är någon som har stenkoll på hur man får fram antalet exponeringar gjorda med kameran, jag misstänker att det är så att mappens namn står för tiotusental (mina mappar heter just nu 349) ligger min kamera då på snart 35000 exponeringar?

Någon annan som har erfarenhet av slutarlivslängd på sin D60? (antar att det sitter ung samma slutare i 10D)

Jag har bestämt för mig att jag sett nånstans i dessa forum nån liten applikation som man kan kolla det interna räkneverket vad gäller antal exponeringar. Sök så finner du säkert.

Om den däremot inte funkar till D60 så får man skicka till Canon som har applikationer för sådant.

Naturligtvis kan även mapparnas namn ge ledtrådar till hur "långt" kamera gått.

Och du har delvis rätt där; Canons äldre modeller lagrar ~100 bilder per mapp och mapparna döps vartefter. Däremot tänkte du lite galet ang mappnamn. En ny Canon D60 skapar mappen 100 vid första fototillfället, alltså kan man dra slutsatsen att din kamera gått ca 25K exponeringar.
Nu vet man ju inte om mappräkneverket nollställts vid något tillfälle under dess livstid.

Har dock sett inlägg i olika forum om D60/D30 som gått 60K exponeringar och fortfarande smattrar på. Finns säkert de som rasar tidigare också, så det kan man aldrig vara 100% på.

MVH /Micke

Japp! Det finns ett program man kan ladda ner för detta. Programmet heter CanCount (Tydligen ska man köra med "EOS1DInf v1.1" för 1Dm2, som är shareware) och finns att hämta på http://www.soens.de under "Software"). Använd GUI versionen.
Man öppnar helt enkelt en bild tagen med en Eos1 kamera så får man ut fullständig information om kamerans inställningar när bilden togs, samt vilket bildnummer som bilden har.

/Daniel

Ajdå, kollade precis på sidan nu, och det verkar som att programmet kostar lite pengar nu (9,95 Euro).
Finns en demo också, får hoppas att antalet exponeringar syns där annars...

/Daniel

Jag använder den gamla Cancount freeware versionen som fungerar bra. Bara att öppna en bild i den och man ser antalet exponeringar kameran gjort.

danielstenholm skrev:
Ajdå, kollade precis på sidan nu, och det verkar som att programmet kostar lite pengar nu (9,95 Euro).
Finns en demo också, får hoppas att antalet exponeringar syns där annars...

/Daniel

Syns inte på den nya demon.

Men 90 kr är ett bra pris och den gör mer än visar antalet exponeringar

Jag har en mapp som heter "430CANON" men antalet exponeringar har just passerat 3000 st om man ska tyda bildnumreringen. Går detta ihop?

Börjar 20D på 400?

Senast ändrad:
Vet inte vad du använder för att kolla det, men så vitt jag vet finns det inget "räkneverk" i andra än 1-serien

MVH /Micke

Ok. Är det någon som har en 20D och kan berätta hur många exponeringar den gått och vilket nummer mappen har. Gärna någon med en 20D från USA, då min också är därifrån.

Finns det en möjlighet att kameran räknat upp detta värde av misstag på samma sätt som jag läst att den kan göra med filnumreringen när man byter minneskort etc?

mangans skrev:
Jag har en mapp som heter "430CANON" men antalet exponeringar har just passerat 3000 st om man ska tyda bildnumreringen. Går detta ihop?

Börjar 20D på 400?

Det är ju riktigt som Lars påpekar att du inte kan se det "sanna" antalet exponeringar. Den numrering som du ser är enbart en filnumrering och den kan påverkas bl.a. vid användning av olika minneskort. Framför allt uppåt...

Kolla Jeppes inlägg i denna

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=42345&highlight=filnumrering

tråden. Den förklarar numreringen.
Din nurering tyder alltså på ca 33000 bilder om jag tänker rätt. Men som sagt, det är bara en filnumrering och behöver u inte vara det verkliga antalet exponeringar.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar