Annons

Photoshop CS VS Photoshop Elements 3.0

Produkter
(logga in för att koppla)

kent.nilsson11

Avslutat medlemskap
Har suttit och klickar runt lite i båda programmen.
Som nybörjare tycker jag det är ganska mycket att lära sig i båda programmen.

Ni som kan...vad är det som gör att man lägger de där tusenlapparna extra på Photoshop CS???

[Edit av forumvärd]
Tror det är väldigt få som verkligen lägger några tusenlappar på CS. En stor begränsning är att t.ex. kurvor inte finns i barnversionen.

Jag tycker att Photoshop Elements 3.0 har ett bra sätt att hålla reda på bilderna.
Sedan redigerar jag bilderna i CS2 (30 Dagars demo), med det hade nog gått lika bra i PSE3.

Det finns en hel del saker som inte finns med i Elements. Kurvor är en som nämnts. Några andra är:
  • Lägen för CMYK och LAB (det senare brukar ofta användas vid tex manuell brusreducering)
  • Channel mixer
  • Spela in egna actions för batchningar
  • Fler filter (tex Lens Blur, Smart Sharpen, Lens Correction)
  • Skräddarsy kortkommandon
  • Layer masks
  • Fler verktyg som funkar i 16-bitarsläge (ganska begränsat i Elements)
  • Bättre färgprofilshantering
En del av denna funktionalitet (exempelvis kurvor och channel mixer) finns att få gratis men i begränsad form, exempelvis med Paul Shipleys Extra for Elements. Nackdelen är tex att man inte kan ändra på den kurva man gjort utan att ångra (undo) och göra om. Lens Correction kan man åstadkomma med PTLens. Titta även här för att hitta fler nyttigheter till Elements.

Själv har jag kört Elements fram till nu och är mycket nöjd, det räcker väldigt långt. Men nu när Adobe har börjat med studentrabatter ska jag hosta fram en licens för storebror i slutet på veckan när pengarna trillar in, för studenter är det mycket förmånliga priser. Möjligheten att kunna spela in actions är en starkt vägande punkt för mig.

Är det värt det? Jobbar du mycket med Photoshop tror jag definitivt det kan vara det. Om inte så är Elements säkerligen enklare att ta till sig och gör i stort sett allt familjerfotografen behöver göra och mer därtill. Dessutom kan man hitta Elements riktigt billigt. Jag köpte mitt exemplar för 800:- vilket gör det till en av de billigaste sakerna i min kameraväska.

Jag lovar att återkomma om jag skulle bli grymt besviken på CS.

Precis som Max har jag använt Elements 3 länge och som nybörjare har det varit mer än tillräckligt för mina behov. Dock har jag övergått till CS2 efter att ha kört utvärderingsversionen. Det jag vill åt därifrån är främst actions så jag kan batcha vissa saker, behöver det till mina hockeybilder för att hanteringen ska vara möjlig. Har också börjat använda curves mer och mer. Nästan allt går att åstadkomma med Elements 3 och vissa saker är lättare där i början.
Säljer min Elementslicens tillsammans med en bra bok om Elements 3 i köp&sälj under böcker.

kent.nilsson11 skrev:
Ni som kan...vad är det som gör att man lägger de där tusenlapparna extra på Photoshop CS???

Några tips:

1. Lär dig Elements först. När du vuxit ur det köper du CS... Som vid det laget säkert är CS3.

En nackdelen med Elements är att de bästa böckerna inom bildbehandling, som gör att du snabbt lär dig mycket, utgår från CS.

2. Du är inte lärare eller student? Nya priser för dessa "folkgrupper". Läs på http://www.adobe.se/education/.

3. Adobes programvaror är avsevärt dyrare i svensk version. Köp dem på engelska.

4. Hitta en webbshop som säljer direkt från USA till dig. Ytterligare billigare. Photoshop går för $550. Fast fattar de att du är svensk så säljer de inte till dig utan hänvisar till europeiska webbshoppar.Läs om Adobe höga europeiska priser på Moderskeppets blogg

Re: Re: Photoshop CS VS Photoshop Elements 3.0

pastorove skrev:
2. Du är inte lärare eller student? Nya priser för dessa "folkgrupper". Läs på http://www.adobe.se/education/.

3. Adobes programvaror är avsevärt dyrare i svensk version. Köp dem på engelska.
Litet tillägg, råkar du falla under punkt två är det lustigt nog lika billigt (dyrt?) att köpa på svenska som engelska. Den beställning jag har framför mig på bordet är dock för en engelsk då den mesta litteraturen är på engelska så jag föredrar det.

Annars förespråkar jag också linje 1 i Mattias inlägg.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto