Annons

macro till d70 från usa, vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Jag har sökt men får upp en miljon trådar som jag inte kan läsa igenom..

så jag tänkte vara lite "lat" och fråga er om hjälp. det är så att när jag sålde min tamron 28-75 så förlorade jag macrofunktionen vilken jag saknar nåt fruktansvärt...

Jag har ingen aning om vad som är bra. framförallt vill jag kunna fota extrema närbilder på blommor djur osv.. som man ser alla göra här...

det behöver ej vara nikon orginal, min tanke med detta objektiv är att det ska vara så billigt som möjligt men även självklart så bra som möjligt..

Det är nämligen en vän som åker till usa nu och har vägarna förbi BHphoto... så snälla ge mig lite att gå på.. det finns aldeles för mycket att läsa igenom för att jag ska hinna tills vi måste lägga beställning..

Tamronen som nämns ovan är extremt populär och tydligen också extremt skarp (den är för övrigt på "extrapris" just nu hos www.technikdirekt.de). Om du skall plåta insekter och små djur som är svåra att komma tätt inpå kan en längre brännvidd vara att föredra (vilket ger dig lite längre arbetsavstånd), t ex Sigmas 150 eller 180mm, men då drar också priset i väg. Själv skall jag ha en Sigma 150 så fort fru och ekonomi tillåter :)

jkene skrev:
Tamronen som nämns ovan är extremt populär och tydligen också extremt skarp (den är för övrigt på "extrapris" just nu hos www.technikdirekt.de). Om du skall plåta insekter och små djur som är svåra att komma tätt inpå kan en längre brännvidd vara att föredra (vilket ger dig lite längre arbetsavstånd), t ex Sigmas 150 eller 180mm, men då drar också priset i väg. Själv skall jag ha en Sigma 150 så fort fru och ekonomi tillåter :)

Extrapris, hmm, 419 euro (3920kr) mot 4135 på Cyberphoto. Gissar att det blir billigare i Sverige.

Kan för övrigt bara rekommendera gluggen.

För övrigt så lönar det sig inte att köpa Tamron i USA. Priset på BHPhoto är $489 vilket ger 489 x 7,60 x 1,08 ger dryga 4000 kr. Skulle sedan polaren ha oturen att behöva pröjsa moms i tullen så hamnar du ju över 5000 kr. Så denna glugg köpes bäst i Sverige. (Eller i Singapore där jag köpte mitt)

Senast ändrad:
4095:- på Scandinavian Photo. Dessutom slipper man fraktavgift om man har vägarna förbi Mölndal... ;)

Maxe skrev:
Extrapris, hmm, 419 euro (3920kr) mot 4135 på Cyberphoto. Gissar att det blir billigare i Sverige.

Kan för övrigt bara rekommendera gluggen.

För övrigt så lönar det sig inte att köpa Tamron i USA. Priset på BHPhoto är $489 vilket ger 489 x 7,60 x 1,08 ger dryga 4000 kr. Skulle sedan polaren ha oturen att behöva pröjsa moms i tullen så hamnar du ju över 5000 kr. Så denna glugg köpes bäst i Sverige. (Eller i Singapore där jag köpte mitt)

389 Euro stod det i nyhetsbrevet från Technikdirekt, men 4 å 1 på Cyberfoto är ju inte dåligt heller...

lite väl mycket pengar... hade tänkt mig runt 2k max.. får se om man kanske hittar nåt begagnat som är vettigt.. vad ska man leta efter?

För ca 2000kr finns Cosina 100/3.5 macro (Säljs även under namn som Phoenix, Voightländer, och ett par till som jag inte kommer ihåg just nu. Vill minnas att det kostar strax under 2000kr med nikonfattning på Scandinavian photo. Byggkvaliteten är sisådär, men optisk är det mycket bra för priset.
Annars är det nog begagnat som gäller ja, om du inte vill skaffa en närbildslins och sätta på din 75-300 istället. Det är ju åxå ett alternativ.

Det finns ju lite olika alternativ. De enklaste har bara ett glas och håller lite sämre kvalitet, men är tämligen billiga. En +4 från tex Hoya kostar från strax under 200kr och upp, beroende på vilken filtergänga.
Sedan finns det de med två glas i åxå, dessa finns i olika varianter från både Canon, Nikon och Olympus. Det är många, även Canoniter som använder Nikons 5T och 6T (heter de väl). Jag tror att dessa kostar strax under tusenlappen, beroende på filtergänga.

Jag kommer inte ihåg vilken filtergänga de tär på 75-300:n, men det borde väl vara 62mm?
Isf kan du, om du vill komma billigt undan, köpa en Hoya +4 på tex cyberphoto (finns under filter) eller kolla på tradera eller liknande. Jag vågar inte svara för hur kvaliteten blir ihop med 75-300:n då jag själv inte testat denna kombo, förstås, men det är inte några stora pengar det handlar om heller.

De andra närbildslinserna, med två linselement, har jag själv inte järnkoll på, jag har inte använt några av den själv, bara läst om folk som använt dem, och resultatet ser ganska bra ut.
Du kan säkert hämta en hel del info på dpreviews forum tex, om du inte hittar här på fotosidan, med sökfunktionen.

Maxe skrev:
Så denna glugg köpes bäst i Sverige. (Eller i Singapore där jag köpte mitt)

Får man vara så fräck så man frågar vad du fick ge fö r den i Singapore? Skall själv dit om två veckor och ett macro objektiv står på inköpslistan ;-)

/H

Humpe skrev:
Får man vara så fräck så man frågar vad du fick ge fö r den i Singapore? Skall själv dit om två veckor och ett macro objektiv står på inköpslistan ;-)

/H

2440:- på Cathay Photo. (http://www.cathayphoto.com.sg/). Maila till dem för prisfråga, det gjorde jag - fungerade klockrent.

Den går kanske att hitta billigare på Sim Lim Square, men Cathay kändes - och visade sig vara, mycket seriösa.

Singapore är ett helt fantastiskt ställe. Det är bara att åka dit och njuta.

Jag är supernöjd med min Nikon 60mm 2,8 Micro.. hde jag dock fått önska skulle jag gärna bytt till en 105 mm så man inte behöver krypa lika nära objekten..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar