Annons

Bygg ditt bakgrundsställ av pvc! (Ritning + kostnadskalkyl).

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan. Har länge tänkt på att jag skulle vilja ha ett bakgrundsställ som dels är:

1: billigt.
2: väldigt litet och behändigt.
3: Lätt.

Som den store tänkare jag är har jag således kommit på det perfekta sättet. Bygg ett bakgrundsstativ av samma material som toaletter är gjorda av.

Jag bifogar en skiss på hur det kan se ut och det kommer således se ut såhär.

Blå färg: 1m rör
Orange färg: 2m rör (observera att jag har ett "stabilitetsstag" åsså).
Grön färg: T-koppling
Röd färg: 90graders koppling.

Bilagor

• untitled-1 copy.jpg
    untitled-1 copy.jpg
    33.7 KB · Visningar: 1,962
Och vad blir då kostnaden för detta? Jooo... 600kr med frakt. Lite dyrare om du vill komma ifrån 2m rören... då blir det några tior dyrare för du måste ta 4st 1mrör + skarvkopplingar.

Detta är köpt från biltema.
Dom hade samma saker på clasohlsson men för ett mycket högre pris.

Bilagor

• untitled-2 copy.jpg
    untitled-2 copy.jpg
    38.5 KB · Visningar: 1,997
Man kan ju självklart korta ner stödbenen till 0.5m om man vill... då blir det lite billigare och det tar inte lika stor plats.

Coolt.. Men det borde gå att fixa ännu billigare med VP-rör och kopplingar utan tätningar.. för det känns ganska onödigt...

Den nu bortgångne Dean Collins (http://www.deancollins.com/) skrev en gång ihop en liten bok som hette Tinker Tubes och där han beskrev ett modulärt system för att bygga olika studiolösningar med PVC-rör och som tipsats om några gånger tidigare i "gör det själv"-forumet. Tyvärr så verkar det som om dokumentet är svårt att få tag på i dagsläget. www.software-cinema.com som hade den senast har tagit bort länken. Filen heter tt-book.pdf för den som vill försöka hitta den speglad någonstans på nätet. Jag har en utskrift någonstans i mina pärmar. Lite kul ide faktiskt.

jag har nu byggt klart mitt ställ och det funkar.... helt klart... stadigt är det åsså. MEN jag fick betala 700pix för det också så helt billigt blev det inte (gick inte att beställa från biltema).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar