I USA ligger frekvenserna mellan 462-467 MHz och i europa ligger dom på 446 Mhz bandet och alla är licensfria.
Dock är det förbjudet att använda amerikanska radios i europa och tvärtom, men eftersom dom är så svaga så är det nog ingen störra fara.
Om man som jag har den amerikanska varianten så kan jag enligt
PTS´s (post och telestyrelsen) frekvensplan i praktiken lyckas störa Land mobil radio och sjöfarts mobil radio. Med andra ord ingen risk att man lyckas utlösa några sprängladdningar på nån byggplats eller liknande.
Vad man åstadkomma med en europeisk radio i staterna har jag dock inte lyckats hitta.
För övrigt så får de här radiona bara ha en uteffekt på 0.5 Watt och räckvidden ligger på max 2 miles(3km), men vem fotar på 3km´s avstånd ?
Dessutom så funkar det så här(iallafall med US alternativet), alla radios har 14 kanaler.
På lite dyrare apparater brukar det finnas ett system med 16 eller 18 (kommer inte ihåg vilket) "underkanaler" som läggs till varje kanal. Alla kanaler och underkanaler är förbestämda så en Motorola kan prata med en Kenwood utan problem.
Alltså väljer jag kanal 5 och underkanal 12 så måste mina kompisar ochså välja samma annars är det kört, detta ger totalt ca 250 olika kanaler.
Klas i sjön har den europeiska varianten för 895 per par.
Bh Photo och Video har den andra.