Annons

6.1 megapixel rangefinder digital

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, den är grymmeläcker! Bara det att du måste spänna slutaren för hand med frammatningsarmen gör ju att den är värd sina modiga 44.000 :)

Nja, kanske inte men om jag hade obegränsat med pengar så skulle jag nog vilja ha en & lite optik...

//Larsa

Epson RD1 kom väl för över ett år sedan. Är detta en uppgraderad version eller?

Den presenterades för över ett år sedan, men den har inte kommit ut till försäljning än.

Det är väldens första och enda digitala mätsökarkamera som dessutom fungerar med Leica M-fattning. Den tar även L-fattning via adapter.

Det är något speciellt med mätsökarkameror som man måste ha upplevt för att förstå. Enormt fina, ljusa, stora sökare där man får en "större närhet" till motivet än i en SLR-kamera.

Ok, det är kanske mycket en känslogrej & det finns många tillfällen när SLR-kameran är överlägsen. Här kan du läsa en liten test av den som kanske förklarar en del av tjusningen.

//Larsa

Vidvinklar till mätsökarkameror är lättare att få bra teknisk bildkvalitét med eftersom avståndet till film/sensor kan göras kortare pga att ingen spegel finns. Den avståndskopplade 21mm Color-Skopar Voigtländeroptiken av superkvalitét (dessutom relativt billig) måste vara ett ypperlig redskap för en vidvinkelfotograf med en RD1 med 1,53ggr sensor? Eller ställer vinkeln som bildljuset träffar sensorn med till med problem? Kanske är det så att mätsökarkameran har sina största fördelar tillsammans med film?

Senast ändrad:
Kolla länken jag hänvisar till ovan, vet inte om du får svar på din fråga men den tar bl.a. upp lite vinjetteringsproblem.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar